Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak
Temat: Czy alkany reagują z chlorowcami?- substytucja rodnikowa.
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XIII. Węglowodory. Uczeń:
2) opisuje właściwości chemiczne alkanów na przykładzie reakcji: spalania, substytucji (podstawiania) atomu (lub atomów) wodoru przez atom (lub atomy) chloru przy udziale światła; pisze odpowiednie równania reakcji.
Zakres rozszerzony
XIII. Węglowodory. Uczeń:
3) opisuje właściwości chemiczne alkanów na przykładzie reakcji: spalania, substytucji atomu (lub atomów) wodoru przez atom (lub atomy) chloru albo bromu przy udziale światła; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne, samokontrola podczas nauki.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia mechanizm substytucji rodnikowej i zapisuje równania reakcji alkanów z chlorowcami według tego mechanizmu;
podaje produkty powstałe w reakcji substytucji rodnikowej i rysuje ich wzory strukturalne oraz nazwy systematyczne;
przeprowadza doświadczenie chemiczne, w którym sprawdza wpływ warunków zewnętrznych na przebieg reakcji alkanów z chlorowcami.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
dyskusja dydaktyczna;
doświadczenie chemiczne;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak;
podręcznik.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału, na której widoczna jest grupa omdlałych osób. Nauczyciel podaje ciekawostkę, że do narkozy osób na zdjęciu wykorzystano chloroform, czyli związek pochodzenia organicznego. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Czy reakcja alkanów z chlorowcami umożliwia otrzymanie chloroformu? Czy wiesz na czym polega reakcja substytucji rodnikowej?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Pogadanka na temat reaktywności alkanów; reakcji jakim ulegają alkany.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Doświadczenie chemiczne. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy. Uczniowie wykonują polecenie nr 1 w zakładce „Przeczytaj” z e‑materiału. Zadaniem uczniów jest przeprowadzenie doświadczenia, podczas którego sprawdzą przebieg reakcji heksanu z chlorem w różnych warunkach. Nauczyciel rozdaje uczniom szkło i sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie zapisują obserwacje i wnioski na tabletach w dzienniku odpowiedzi. Efektem doświadczenia ma być uświadomienie uczniom, że substytucja rodnikowa wymaga zainicjowania reakcji przy pomocy światła.
Powrót do części „Przeczytaj” i praca w parach. Uczniowie w parach analizują mechanizm substytucji wolnorodnikowej. Na podstawie opisu mechanizmu zapisują w zeszytach nazwy kolejnych etapów reakcji i ich charakterystyczne cechy. Poznają definicję karborodnika i analizują jego trwałość w zależności od rzędowości. Następnie chętni uczniowie na forum klasy prezentują mechanizm substytucji, a pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.
Nauczyciel odsyła uczniów do medium „symulacja interaktywna” zawartego w e‑materiale. Uczniowie poprzez symulację ćwiczą zapis równań reakcji substytucji rodnikowej oraz utrwalają mechanizm tej reakcji.
Na zakończenie lekcji uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania od najprostszych do najtrudniejszych. Wybrana osoba czyta po kolei polecenia. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie ochotnik z danej pary udziela odpowiedzi. Reszta uczniów ustosunkowuje się do niej, proponując swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Nauczyciel zadaje pracę domową. Rozdaje uczniom kolorowe kartki i prosi aby przygotowali się do kartkówki z tematu „Substytucja rodnikowa”. W tym celu uczniowie mają za zadanie sformułować dwa pytania na kartkówkę i zapisać je na kolorowych kartkach. Ich treść powinna się różnić od ćwiczeń z omawianego tematu. Nauczyciel zapowiada uczniom, że na kolejnych zajęciach zbierze kartki i wylosuje spośród nich jedną z zadaniami na kartkówkę.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając przykładowe pytania: Czym jest substytucja? Czy wszystkie cząsteczki halogenów reagują z alkanami? Jakie etapy wyróżniamy w reakcji halogenowania? Dlaczego reakcja halogenowania nazywana jest reakcją łańcuchową i fotochemiczną?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Dziś nauczyłem/łam się...
Zrozumiałem/łam, że...
Zaskoczyło mnie...
Dowiedziałem/łam się...
Łatwe było dla mnie...
Trudność sprawiało mi...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Symulacja” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania w temacie i wykonać doświadczenie.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): Czym jest substytucja? Czy wszystkie cząsteczki halogenów reagują z alkanami? Jakie etapy wyróżniamy w reakcji halogenowania? Dlaczego reakcja halogenowania nazywana jest reakcją łańcuchową, fotochemiczną, a zarazem niskotemperaturową?
Podręczniki do dyspozycji na lekcji:
K. Dudek‑Różycki , M. Płotek, T. Wichur, Kompendium terminologii oraz nazewnictwa związków organicznych. Poradnik dla nauczycieli i uczniów, Wydawnictwo Szkolne OMEGA, Kraków 2020.
K. Dudek‑Różycki , M. Płotek, T. Wichur, Węglowodory. Repetytorium i zadania, Wydawnictwo Szkolne OMEGA, Kraków 2020.
K. H. Lautenschläger, W. Schröter, A. Wanninger,Nowoczesne kompendium chemii, tłum. A. Dworak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.
R. T. Morrison, R. N. Boyd, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, t. 1.
Doświadczenie chemiczne: „Rekcja chloru z heksanem w różnych warunkach”.
Sprzęt laboratoryjny: pipeta, wkraplacz, kolba ssawkowa, płuczka, statyw – dwie sztuki, łapa – dwie sztuki, uniwersalne papierki wskaźnikowe, łyżka do spalań, wężyk do gazów, rurka szklana odprowadzająca gaz z probówki, probówka z korkiem – cztery sztuki.
Odczynniki: stężony kwas solny – 50 cmIndeks górny 33, stały manganian(VII) potasu – 20 g, 5% roztwór tiosiarczanu(VI) sodu – 10 cmIndeks górny 33, wstążka magnezowa, heksan - 10 cmIndeks górny 33.
Karty charakterystyk substancji.