Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.14.4
Imię i nazwisko autora: Agata Duda‑Maśloch
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Bist du abergläubisch?/Czy jesteś przesądny?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się i wyrażania uczuć oraz swoich preferencji na temat przesądów.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia symbole i przedmioty związane z przesądami;
podaje przykłady popularnych przesądów;
opisuje, co przydarzyło mu się w piątek trzynastego.
Cele motywacyjne:
zachęcanie uczniów do samooceny własnej pracy i stosowania różnych technik służących uczeniu się;
tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych, oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu przez uczniów własnych zainteresowań;
wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych.
Strategie uczenia się:
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;
rozumienie informacji - czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;
zadawanie pytania (o przesądy i sytuacje związane z przesądami);
współpraca z innymi uczniami.
Metody/techniki nauczania:
kognitywizm;
podejście komunikacyjne;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;
praktyczna: odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji;
aktywizująca: karta zadań interaktywnych, burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (prezentacja multimedialna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pokazuje uczniom przygotowane wcześniej zdjęcia, np. czarnego kota, kominiarza, kartki z kalendarza z napisem Freitag, der 13. Juni, itd. Nauczyciel otwiera krótką dyskusję z uczniami poprzez pytania: Was sehen Sie? Was haben die Katze und der Schornsteifeger gemeinsam? Was bedeutet Freitag, der 13. itd?Po uzyskaniu odpowiedzi nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji?, następnie poleca przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…” i po przeczytaniu zadaje pytanie: Jakie przesądy są wam znane?
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj i starają się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów zamieszczonych w słowniczku. Podczas czytania nauczyciel zwraca uwagę na wymowę. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Uczniowie wykonują następnie w parach dalsze polecenia do tekstu (Übung 2‑3 w części Przeczytaj), celem sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa.
Uczniowie przyglądają się prezentacji i wykonują Übung 1‑2 z części Prezentacja multimedialna.
Nauczyciel łączy uczniów w pary i rozdaje im karteczki z wyrazami z Übung 3 z części Prezentacja multimedialna. Prosi o połączenie w pary rzeczownika z odpowiednim rodzajnikiem.
Nauczyciel przysłuchuje się rozmowom uczniów i w razie potrzeby koryguje błędy gramatyczne oraz wymowę.
Po pracy w parach nauczyciel zapisuje na tablicy zdania z Aufgabe 2 z części Sprawdź się i prosi uczniów o dopasowanie zdań.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pozostają w parach. Nauczyciel ma przygotowane karteczki z zapisanymi przesądami i symbolami omawianymi na lekcji, następnie wrzuca wszystkie karteczki do woreczka. Uczniowie losują po jednej karteczce i nie zdradzają koledze/koleżance, co wylosowali. Zadaniem uczniów jest opisanie koleżance/koledze przesądu/symbolu w taki sposób, aby mógł zgadnąć o który symbol/przesąd chodzi, np. An dem Tag bleibe ich immer zu Hause. Wenn ich es finde, bringt das Glück.
Na koniec zajęć uczniowie wykonują Aufgabe 1‑4 z części Sprawdź się. Po wykonaniu zadań nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czy dzisiejsza lekcja była ciekawa?, Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia nowo poznanych wyrazów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 5 z części Sprawdź się w celu utrwalenia słownictwa poznanego na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej:
przed lekcją: zapoznanie się ze słownictwem;
w trakcie lekcji: tworzenie wypowiedzi;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0