Numer e‑materiału: 2.6.14.4

Imię i nazwisko autora: Agata Duda‑Maśloch

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Bist du abergläubisch?/Czy jesteś przesądny?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się i wyrażania uczuć oraz swoich preferencji na temat przesądów.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia symbole i przedmioty związane z przesądami;

  • podaje przykłady popularnych przesądów;

  • opisuje, co przydarzyło mu się w piątek trzynastego.

Cele motywacyjne:

  • zachęcanie uczniów do samooceny własnej pracy i stosowania różnych technik służących uczeniu się;

  • tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych, oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu przez uczniów własnych zainteresowań;

  • wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych.

Strategie uczenia się:

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;

  • rozumienie informacji - czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;

  • zadawanie pytania (o przesądy i sytuacje związane z przesądami);

  • współpraca z innymi uczniami.

Metody/techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;

  • praktyczna: odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji;

  • aktywizująca: karta zadań interaktywnych, burza mózgów;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (prezentacja multimedialna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pokazuje uczniom przygotowane wcześniej zdjęcia, np. czarnego kota, kominiarza, kartki z kalendarza z napisem Freitag, der 13. Juni, itd. Nauczyciel otwiera krótką dyskusję z uczniami poprzez pytania: Was sehen Sie? Was haben die Katze und der Schornsteifeger gemeinsam? Was bedeutet Freitag, der 13. itd?Po uzyskaniu odpowiedzi nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji?, następnie poleca przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…” i po przeczytaniu zadaje pytanie: Jakie przesądy są wam znane?

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj i starają się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów zamieszczonych w słowniczku. Podczas czytania nauczyciel zwraca uwagę na wymowę. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Uczniowie wykonują następnie w parach dalsze polecenia do tekstu (Übung 2‑3 w części Przeczytaj), celem sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa.

  • Uczniowie przyglądają się prezentacji i wykonują Übung 1‑2 z części Prezentacja multimedialna.

  • Nauczyciel łączy uczniów w pary i rozdaje im karteczki z wyrazami z Übung 3 z części Prezentacja multimedialna. Prosi o połączenie w pary rzeczownika z odpowiednim rodzajnikiem.

  • Nauczyciel przysłuchuje się rozmowom uczniów i w razie potrzeby koryguje błędy gramatyczne oraz wymowę.

  • Po pracy w parach nauczyciel zapisuje na tablicy zdania z Aufgabe 2 z części Sprawdź się i prosi uczniów o dopasowanie zdań.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie pozostają w parach. Nauczyciel ma przygotowane karteczki z zapisanymi przesądami i symbolami omawianymi na lekcji, następnie wrzuca wszystkie karteczki do woreczka. Uczniowie losują po jednej karteczce i nie zdradzają koledze/koleżance, co wylosowali. Zadaniem uczniów jest opisanie koleżance/koledze przesądu/symbolu w taki sposób, aby mógł zgadnąć o który symbol/przesąd chodzi, np. An dem Tag bleibe ich immer zu Hause. Wenn ich es finde, bringt das Glück.

  • Na koniec zajęć uczniowie wykonują Aufgabe 1‑4 z części Sprawdź się. Po wykonaniu zadań nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czy dzisiejsza lekcja była ciekawa?, Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia nowo poznanych wyrazów.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Aufgabe 5 z części Sprawdź się w celu utrwalenia słownictwa poznanego na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej:

  • przed lekcją: zapoznanie się ze słownictwem;

  • w trakcie lekcji: tworzenie wypowiedzi;

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec