Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Ochrona praw człowieka w ramach Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE)
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa.
Uczeń:
6) charakteryzuje system ochrony praw człowieka Unii Europejskiej (Karta praw podstawowych, działania Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich) oraz Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących ochrony praw człowieka w ramach Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE);
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń;
ocenia skuteczność działań KBWE/OBWE w zakresie ochrony praw człowieka;
prezentuje najważniejsze informacje dotyczące dokumentów KBWE/OBWE odnoszących się do ochrony praw człowieka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
mapa mentalna;
analiza tekstu źródłowego;
wzajemne odpytywanie się;
odpowiadam za Ciebie;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
flipcharty i markery;
kartki z cyframi (tyle kartek, ile grup).
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z e‑materiałem w celu aktywnego uczestnictwa w lekcji podsumowującej dotyczącej ochrony praw człowieka w ramach Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE).
Faza wstępna
1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
2. Uczniowie przypominają sobie informacje na temat ochrony praw człowieka w ramach Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) – najważniejszych dokumentów i instytucji.
3. Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup.
Faza realizacji
1. Każda grupa ma przydzielony numer, aby w późniejszej fazie lekcji można było wskazać, kto ma odpowiadać lub zadawać pytanie. Grupy otrzymują także kartki i markery.
2. Nauczyciel wyznacza czas, w którym grupy pracują na e‑materiałach. Uczniowie wyjaśniają i tłumaczą sobie wzajemnie utrwalany materiał i układają pytania dla grup przeciwnych (w zależności od klasy do 3 pytań).
3. Podczas pracy uczniów nauczyciel przygotowuje tabelę, w której będzie zapisywać punktację poszczególnych grup.
4. Po wyznaczonym czasie nauczyciel wspólnie z uczniami ustala kryterium oceniania za udzielone odpowiedzi i zasady, według których będą odpowiadać. Grupa, która zadaje pytanie, wybiera osobę do odpowiedzi. Jeśli wybrana osoba będzie miała problem z odpowiedzią, może poprosić osobę z grupy o pomoc. Po udzieleniu odpowiedzi następuje przyznanie punktów przez grupę, która zadaje pytanie wraz z informacja zwrotną – uzasadnieniem.
Podczas pracy uczniów nauczyciel jest tylko koordynatorem działań i obserwatorem. W razie konieczności wyjaśnia sporne kwestie.
5. Gdy grupy wyczerpią wszystkie przygotowane pytania, następuje podsumowanie.
6. Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach wykonali ćwiczenie załączone do multimedium. Następnie chętne lub wybrane osoby przedstawiają swoje odpowiedzi.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel ocenia uczniów według ustalonego wspólnie kryterium.
2. Uczniowie jako podsumowanie lekcji indywidualnie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia.
3. Osoby lub grupy najaktywniejsze na lekcji otrzymują oceny.
Praca domowa:
Wykonaj samodzielnie pozostałe ćwiczenia w e‑materiale.
Napisz dwa wnioski do dzisiejszej lekcji.
Materiały pomocnicze:
OBWE nie uznaje wyborów na Białorusi, 18.11.2019 r., kresy24.pl.
Olesia Tkachuk, Specjalna misja monitorująca OBWE na Ukrainie – cele i problemy w ich realizacji, ruj.uj.edu.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium można wykorzystać do przygotowania przez uczniów prezentacji multimedialnej dotyczącej współczesnej działalności OBWE w zakresie ochrony praw człowieka.