Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.10.2
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Hurra, ein Sportfest! / Hurra, festyn sportowy!
Poziom edukacyjny, klasa: I poziom edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmowy o grach i zabawach na festynie sportowym
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie dwóch‑trzech krótkich ćwiczeń gimnastycznych, jak np. przysiady, skłony, wymachy ramion. | plenum | 15 min | na stojąco, swoboda ruchu |
Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą festyn sportowy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wyrażają po polsku swoje przypuszczenia, o czym będzie lekcja. | uczniowie stoją w kręgu | ||
Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę w języku polskim na temat festynu sportowego: czy jest organizowany w ich miejscowości lub szkole, czy uczniowie brali już kiedyś w nim udział. | |||
Nauczyciel prezentuje dialog wraz z towarzyszącymi mu ilustracjami. Omawia z uczniami przedstawioną sytuację i treść rozmowy oraz objaśnia nowe środki leksykalne. | zadania na tablicy interaktywnej | ||
Uczniowie przyporządkowują wspólnie zdania do podanych ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Następnie uczniowie podają imiona dzieci, które wykonują daną aktywność (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | |||
Uczniowie wracają do tekstu i znajdują tam informacje o grach i zabawach bohaterów podczas festynu. Nauczyciel prezentuje przyniesione karty obrazkowe. Uczniowie powtarzają nazwy tych aktywności. | karty obrazkowe przedstawiające grę w ping‑ponga oraz badmintona, bieganie, piłkę nożną, wyścigi w workach, zabawę z hula‑hoop | ||
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcie dziewczynki z rakietą tenisową (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie powtarzają pytanie: Was machst du? Następnie jeden uczeń z pary wybiera rekwizyt, np. rakietę do tenisa stołowego i na pytanie partnera: Was machst du? odpowiada: Ich spiele Tischtennis. Uczniowie zadają sobie pytanie i odpowiadają na nie, wcielając się w rolę wybranego bohatera: Mili, Bena, Tima, Sophie, Liny lub Jonasa. Korzystają z dialogu wyświetlonego na tablicy interaktywnej. | plenum, praca w parach | ||
Uczniowie przepisują do zeszytów wypowiedzi bohaterów i uzupełniają je podanymi wyrazami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Wpisane wyrazy podkreślają kolorowym markerem lub kredką. | praca indywidualna | na tablicy interaktywnej w zeszycie | |
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie słuchają wierszyka o superzespole (e‑materiał: Multimedium). | plenum | 15 min | kserokopia wierszyka dla każdego ucznia |
Przy kolejnym słuchaniu uczniowie naśladują intonację i próbują ruchem ciała pokazać, co robią bohaterowie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1 i 3). | |||
Nauczyciel ponownie odtwarza wierszyk. Uczniowie słuchają go i wypowiadają brakujące frazy w formie karaoke (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). | zadania prezentowane na tablicy interaktywnej | ||
Uczniowie słuchają wypowiedzi bohaterów (w formie audio) i dobierają do nich pasujące zdjęcie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | praca indywidualna, plenum | ||
Uczniowie oglądają rysunki przedstawiające gry i zabawy z udziałem bohaterów i przypominają sobie nazwy tych aktywności. Następnie nauczyciel dwukrotnie odtwarza nagranie - najpierw w całości, potem z przerwami, dając uczniom czas na zanotowanie w zeszycie odpowiedzi. Uczniowie słuchają nagrania i samodzielnie ustalają poprawną kolejność rysunków - powinna być ona zgodna z tym, co słyszą. Notatki mogą wykonywać w formie obrazków, np. jeśli najpierw usłyszą nazwę „piłka nożna”, to w zeszycie rysują jako pierwszy obrazek piłkę. Na koniec ochotnik wykonuje zadanie na tablicy interaktywnej, uczniowie mogą sprawdzić poprawność swoich zadań w zeszycie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). | Ochotnik wykonuje zadanie na tablicy interaktywnej. | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie otrzymują karty obrazkowe i zdania. Ich zadanie polega na dopasowaniu podpisów do ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w parach | 15 min | karty obrazkowe, zdania na karteczkach |
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcia aktywności na festynie sportowym. Ochotnicy mówią w 1. osobie liczby pojedynczej, co przedstawia dane zdjęcie, np. Ich laufe, Ich mache Hula‑Hoop, Ich spiele Fußball, Ich mache Sackhüpfen (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | plenum | Można dodatkowo włączyć ruch - uczeń pokazuje nazywaną czynność. | |
Uczniowie grają w memory (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | praca w parach | gra w memory na tabletach, komputerach lub w wersji papierowej | |
Uczniowie wyobrażają sobie, że są na festynie sportowym. Wybierają dwie zabawy, w których chcieliby uczestniczyć, zadają sobie wzajemnie pytanie Was machst du? i odpowiadają na nie. | praca w parach | ||
Dwaj ochotnicy chodzą po klasie i zadają pytanie Was machst du?, rzucając miękką piłeczką w kierunku kolegi lub koleżanki. Osoba, która złapie piłeczkę, odpowiada w języku niemieckim, podając jedną z poznanych aktywności. | plenum | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie dwóch‑trzech krótkich ćwiczeń gimnastycznych, jak np. przysiady, skłony, wymachy ramion.
plenum
15 min
na stojąco, swoboda ruchu
Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą festyn sportowy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wyrażają po polsku swoje przypuszczenia, o czym będzie lekcja.
uczniowie stoją w kręgu
Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę w języku polskim na temat festynu sportowego: czy jest organizowany w ich miejscowości lub szkole, czy uczniowie brali już kiedyś w nim udział.
Nauczyciel prezentuje dialog wraz z towarzyszącymi mu ilustracjami. Omawia z uczniami przedstawioną sytuację i treść rozmowy oraz objaśnia nowe środki leksykalne.
zadania na tablicy interaktywnej
Uczniowie przyporządkowują wspólnie zdania do podanych ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Następnie uczniowie podają imiona dzieci, które wykonują daną aktywność (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
Uczniowie wracają do tekstu i znajdują tam informacje o grach i zabawach bohaterów podczas festynu. Nauczyciel prezentuje przyniesione karty obrazkowe. Uczniowie powtarzają nazwy tych aktywności.
karty obrazkowe przedstawiające grę w ping‑ponga oraz badmintona, bieganie, piłkę nożną, wyścigi w workach, zabawę z hula‑hoop
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcie dziewczynki z rakietą tenisową (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie powtarzają pytanie: Was machst du? Następnie jeden uczeń z pary wybiera rekwizyt, np. rakietę do tenisa stołowego i na pytanie partnera: Was machst du? odpowiada: Ich spiele Tischtennis. Uczniowie zadają sobie pytanie i odpowiadają na nie, wcielając się w rolę wybranego bohatera: Mili, Bena, Tima, Sophie, Liny lub Jonasa. Korzystają z dialogu wyświetlonego na tablicy interaktywnej.
plenum, praca w parach
Uczniowie przepisują do zeszytów wypowiedzi bohaterów i uzupełniają je podanymi wyrazami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Wpisane wyrazy podkreślają kolorowym markerem lub kredką.
praca indywidualna
na tablicy interaktywnej
w zeszycie
Faza realizacyjna
Uczniowie słuchają wierszyka o superzespole (e‑materiał: Multimedium).
plenum
15 min
kserokopia wierszyka dla każdego ucznia
Przy kolejnym słuchaniu uczniowie naśladują intonację i próbują ruchem ciała pokazać, co robią bohaterowie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1 i 3).
Nauczyciel ponownie odtwarza wierszyk. Uczniowie słuchają go i wypowiadają brakujące frazy w formie karaoke (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).
zadania prezentowane na tablicy interaktywnej
Uczniowie słuchają wypowiedzi bohaterów (w formie audio) i dobierają do nich pasujące zdjęcie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
praca indywidualna, plenum
Uczniowie oglądają rysunki przedstawiające gry i zabawy z udziałem bohaterów i przypominają sobie nazwy tych aktywności. Następnie nauczyciel dwukrotnie odtwarza nagranie - najpierw w całości, potem z przerwami, dając uczniom czas na zanotowanie w zeszycie odpowiedzi. Uczniowie słuchają nagrania i samodzielnie ustalają poprawną kolejność rysunków - powinna być ona zgodna z tym, co słyszą. Notatki mogą wykonywać w formie obrazków, np. jeśli najpierw usłyszą nazwę „piłka nożna”, to w zeszycie rysują jako pierwszy obrazek piłkę. Na koniec ochotnik wykonuje zadanie na tablicy interaktywnej, uczniowie mogą sprawdzić poprawność swoich zadań w zeszycie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).
Ochotnik wykonuje zadanie na tablicy interaktywnej.
Faza podsumowująca
Uczniowie otrzymują karty obrazkowe i zdania. Ich zadanie polega na dopasowaniu podpisów do ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w parach
15 min
karty obrazkowe, zdania na karteczkach
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcia aktywności na festynie sportowym.
Ochotnicy mówią w 1. osobie liczby pojedynczej, co przedstawia dane zdjęcie, np. Ich laufe, Ich mache Hula‑Hoop, Ich spiele Fußball, Ich mache Sackhüpfen (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
plenum
Można dodatkowo włączyć ruch - uczeń pokazuje nazywaną czynność.
Uczniowie grają w memory (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
praca w parach
gra w memory na tabletach, komputerach lub w wersji papierowej
Uczniowie wyobrażają sobie, że są na festynie sportowym. Wybierają dwie zabawy, w których chcieliby uczestniczyć, zadają sobie wzajemnie pytanie Was machst du? i odpowiadają na nie.
praca w parach
Dwaj ochotnicy chodzą po klasie i zadają pytanie Was machst du?, rzucając miękką piłeczką w kierunku kolegi lub koleżanki. Osoba, która złapie piłeczkę, odpowiada w języku niemieckim, podając jedną z poznanych aktywności.
plenum
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0