Numer e‑materiału: 1.2.10.2
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Hurra, ein Sportfest! / Hurra, festyn sportowy!
Poziom edukacyjny, klasa: I poziom edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmowy o grach i zabawach na festynie sportowym

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
10) sport.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) recytuje wiersze, rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki – samodzielnie.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów;
5) wyraża swoje upodobania.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa gry i zabawy podczas festynu sportowego;

  • wymienia aktywności, w których bierze udział na festynie sportowym;

  • zadaje pytanie rówieśnikowi o to, co robi.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • wykorzystuje i rozwija swoją kreatywność;

  • widzi powiązania między tym, czego się uczy na języku niemieckim i innych edukacjach;

  • ma możliwość rozwijania motoryki własnego ciała.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • umiejscowienie nowych słów w kontekście (rymowanka);

  • tworzenie asocjacji;

  • systematyczne, kilkakrotne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w odstępach czasowych;

  • używanie gestów, mimiki;

  • ukierunkowanie uwagi;

  • obniżanie poziomu lęku (zabawa, muzyka, śmiech).

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • pogadanka o sporcie;

  • praca z plikiem audio;

  • spacer po klasie;

  • praca z kartami obrazkowymi;

  • dialogi w formie łańcuszka.

– formy pracy:

  • plenum;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu;

  • słowniczek;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (wierszyk);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty obrazkowe;

  • gra memory w wersji papierowej;

  • miękka piłeczka;

  • rekwizyty: piłka nożna, rakieta do tenisa stołowego i badmintona, hula‑hoop, worek, opaska biegowa.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio (wierszyk)

Nauczyciel prezentuje wierszyk. Uczniowie pokazują gestami i mimiką aktywności wymienione w wierszyku. Uczniowie mogą też poćwiczyć to słownictwo, bawiąc się w kalambury.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie dwóch‑trzech krótkich ćwiczeń gimnastycznych, jak np. przysiady, skłony, wymachy ramion.

plenum

15 min

na stojąco, swoboda ruchu

Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą festyn sportowy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wyrażają po polsku swoje przypuszczenia, o czym będzie lekcja.

uczniowie stoją w kręgu

Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę w języku polskim na temat festynu sportowego: czy jest organizowany w ich miejscowości lub szkole, czy uczniowie brali już kiedyś w nim udział.

Nauczyciel prezentuje dialog wraz z towarzyszącymi mu ilustracjami. Omawia z uczniami przedstawioną sytuację i treść rozmowy oraz objaśnia nowe środki leksykalne.

zadania na tablicy interaktywnej

Uczniowie przyporządkowują wspólnie zdania do podanych ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Następnie uczniowie podają imiona dzieci, które wykonują daną aktywność (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Uczniowie wracają do tekstu i znajdują tam informacje o grach i zabawach bohaterów podczas festynu. Nauczyciel prezentuje przyniesione karty obrazkowe. Uczniowie powtarzają nazwy tych aktywności.

karty obrazkowe przedstawiające grę w ping‑ponga oraz badmintona, bieganie, piłkę nożną, wyścigi w workach, zabawę z hula‑hoop

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcie dziewczynki z rakietą tenisową (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie powtarzają pytanie: Was machst du? Następnie jeden uczeń z pary wybiera rekwizyt, np. rakietę do tenisa stołowego i na pytanie partnera: Was machst du? odpowiada: Ich spiele Tischtennis. Uczniowie zadają sobie pytanie i odpowiadają na nie, wcielając się w rolę wybranego bohatera: Mili, Bena, Tima, Sophie, Liny lub Jonasa. Korzystają z dialogu wyświetlonego na tablicy interaktywnej.

plenum, praca w parach

Uczniowie przepisują do zeszytów wypowiedzi bohaterów i uzupełniają je podanymi wyrazami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Wpisane wyrazy podkreślają kolorowym markerem lub kredką.

praca indywidualna

na tablicy interaktywnej

w zeszycie

Faza realizacyjna

Uczniowie słuchają wierszyka o superzespole (e‑materiał: Multimedium).

plenum

15 min

kserokopia wierszyka dla każdego ucznia

Przy kolejnym słuchaniu uczniowie naśladują intonację i próbują ruchem ciała pokazać, co robią bohaterowie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1 i 3).

Nauczyciel ponownie odtwarza wierszyk. Uczniowie słuchają go i wypowiadają brakujące frazy w formie karaoke (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).

zadania prezentowane na tablicy interaktywnej

Uczniowie słuchają wypowiedzi bohaterów (w formie audio) i dobierają do nich pasujące zdjęcie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

praca indywidualna, plenum

Uczniowie oglądają rysunki przedstawiające gry i zabawy z udziałem bohaterów i przypominają sobie nazwy tych aktywności. Następnie nauczyciel dwukrotnie odtwarza nagranie - najpierw w całości, potem z przerwami, dając uczniom czas na zanotowanie w zeszycie odpowiedzi. Uczniowie słuchają nagrania i samodzielnie ustalają poprawną kolejność rysunków - powinna być ona zgodna z tym, co słyszą. Notatki mogą wykonywać w formie obrazków, np. jeśli najpierw usłyszą nazwę „piłka nożna”, to w zeszycie rysują jako pierwszy obrazek piłkę. Na koniec ochotnik wykonuje zadanie na tablicy interaktywnej, uczniowie mogą sprawdzić poprawność swoich zadań w zeszycie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

Ochotnik wykonuje zadanie na tablicy interaktywnej.

Faza podsumowująca

Uczniowie otrzymują karty obrazkowe i zdania. Ich zadanie polega na dopasowaniu podpisów do ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

15 min

karty obrazkowe, zdania na karteczkach

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcia aktywności na festynie sportowym.

Ochotnicy mówią w 1. osobie liczby pojedynczej, co przedstawia dane zdjęcie, np. Ich laufe, Ich mache Hula‑Hoop, Ich spiele Fußball, Ich mache Sackhüpfen (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

Można dodatkowo włączyć ruch - uczeń pokazuje nazywaną czynność.

Uczniowie grają w memory (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca w parach

gra w memory na tabletach, komputerach lub w wersji papierowej 

Uczniowie wyobrażają sobie, że są na festynie sportowym. Wybierają dwie zabawy, w których chcieliby uczestniczyć, zadają sobie wzajemnie pytanie Was machst du? i odpowiadają na nie.

praca w parach

Dwaj ochotnicy chodzą po klasie i zadają pytanie Was machst du?, rzucając miękką piłeczką w kierunku kolegi lub koleżanki. Osoba, która złapie piłeczkę, odpowiada w języku niemieckim, podając jedną z poznanych aktywności.

plenum

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie dwóch‑trzech krótkich ćwiczeń gimnastycznych, jak np. przysiady, skłony, wymachy ramion.

plenum

15 min

na stojąco, swoboda ruchu

Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą festyn sportowy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wyrażają po polsku swoje przypuszczenia, o czym będzie lekcja.

uczniowie stoją w kręgu

Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę w języku polskim na temat festynu sportowego: czy jest organizowany w ich miejscowości lub szkole, czy uczniowie brali już kiedyś w nim udział.

Nauczyciel prezentuje dialog wraz z towarzyszącymi mu ilustracjami. Omawia z uczniami przedstawioną sytuację i treść rozmowy oraz objaśnia nowe środki leksykalne.

zadania na tablicy interaktywnej

Uczniowie przyporządkowują wspólnie zdania do podanych ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Następnie uczniowie podają imiona dzieci, które wykonują daną aktywność (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Uczniowie wracają do tekstu i znajdują tam informacje o grach i zabawach bohaterów podczas festynu. Nauczyciel prezentuje przyniesione karty obrazkowe. Uczniowie powtarzają nazwy tych aktywności.

karty obrazkowe przedstawiające grę w ping‑ponga oraz badmintona, bieganie, piłkę nożną, wyścigi w workach, zabawę z hula‑hoop

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcie dziewczynki z rakietą tenisową (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie powtarzają pytanie: Was machst du? Następnie jeden uczeń z pary wybiera rekwizyt, np. rakietę do tenisa stołowego i na pytanie partnera: Was machst du? odpowiada: Ich spiele Tischtennis. Uczniowie zadają sobie pytanie i odpowiadają na nie, wcielając się w rolę wybranego bohatera: Mili, Bena, Tima, Sophie, Liny lub Jonasa. Korzystają z dialogu wyświetlonego na tablicy interaktywnej.

plenum, praca w parach

Uczniowie przepisują do zeszytów wypowiedzi bohaterów i uzupełniają je podanymi wyrazami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Wpisane wyrazy podkreślają kolorowym markerem lub kredką.

praca indywidualna

na tablicy interaktywnej

w zeszycie

Faza realizacyjna

Uczniowie słuchają wierszyka o superzespole (e‑materiał: Multimedium).

plenum

15 min

kserokopia wierszyka dla każdego ucznia

Przy kolejnym słuchaniu uczniowie naśladują intonację i próbują ruchem ciała pokazać, co robią bohaterowie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1 i 3).

Nauczyciel ponownie odtwarza wierszyk. Uczniowie słuchają go i wypowiadają brakujące frazy w formie karaoke (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).

zadania prezentowane na tablicy interaktywnej

Uczniowie słuchają wypowiedzi bohaterów (w formie audio) i dobierają do nich pasujące zdjęcie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

praca indywidualna, plenum

Uczniowie oglądają rysunki przedstawiające gry i zabawy z udziałem bohaterów i przypominają sobie nazwy tych aktywności. Następnie nauczyciel dwukrotnie odtwarza nagranie - najpierw w całości, potem z przerwami, dając uczniom czas na zanotowanie w zeszycie odpowiedzi. Uczniowie słuchają nagrania i samodzielnie ustalają poprawną kolejność rysunków - powinna być ona zgodna z tym, co słyszą. Notatki mogą wykonywać w formie obrazków, np. jeśli najpierw usłyszą nazwę „piłka nożna”, to w zeszycie rysują jako pierwszy obrazek piłkę. Na koniec ochotnik wykonuje zadanie na tablicy interaktywnej, uczniowie mogą sprawdzić poprawność swoich zadań w zeszycie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

Ochotnik wykonuje zadanie na tablicy interaktywnej.

Faza podsumowująca

Uczniowie otrzymują karty obrazkowe i zdania. Ich zadanie polega na dopasowaniu podpisów do ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

15 min

karty obrazkowe, zdania na karteczkach

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcia aktywności na festynie sportowym.

Ochotnicy mówią w 1. osobie liczby pojedynczej, co przedstawia dane zdjęcie, np. Ich laufe, Ich mache Hula‑Hoop, Ich spiele Fußball, Ich mache Sackhüpfen (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

Można dodatkowo włączyć ruch - uczeń pokazuje nazywaną czynność.

Uczniowie grają w memory (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca w parach

gra w memory na tabletach, komputerach lub w wersji papierowej 

Uczniowie wyobrażają sobie, że są na festynie sportowym. Wybierają dwie zabawy, w których chcieliby uczestniczyć, zadają sobie wzajemnie pytanie Was machst du? i odpowiadają na nie.

praca w parach

Dwaj ochotnicy chodzą po klasie i zadają pytanie Was machst du?, rzucając miękką piłeczką w kierunku kolegi lub koleżanki. Osoba, która złapie piłeczkę, odpowiada w języku niemieckim, podając jedną z poznanych aktywności.

plenum

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec