Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Gabriela Iwińska

Przedmiot: Chemia

Temat: Jak z węglowodorów otrzymać alkohol lub fenol?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIV. Hydroksylowe pochodne węglowodorów − alkohole i fenole. Uczeń:

9) planuje ciągi przemian pozwalających otrzymać alkohol lub fenol z odpowiedniego węglowodoru; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • przedstawia metody otrzymywania alkoholi monohydroksylowych i polihydrooksylowych oraz fenolu;

  • porównuje metody otrzymywania alkoholi i fenoli;

  • proponuje ciąg przemian, pozwalających otrzymać alkohol lub fenol z odpowiedniego węglowodoru i zapisuje odpowiednie równania reakcji.

Strategie nauczania:

  • strategia asocjacyjna;

  • strategia problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;

  • dyskusja;

  • technika zdań podsumowujących;

  • eksperyment chemiczny;

  • z użyciem e‑podręcznika.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel odwołuje uczniów do e‑materiału i prosi o wyszukanie informacji do następujących pytań: jaką prostą metodą można otrzymać etanole z etenu? Czy fenole otrzymuje się w ten sam sposób, co alkohole? Czy do pozyskania alkoholi i fenoli można wykorzystać węglowodory? Uczniowie dyskutują.

  2. Przedstawienie tematu: „Jak z węglowodorów otrzymać alkohol lub fenol?” i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie na forum klasy wymieniają się posiadanymi informacjami na temat alkoholi i fenoli. Informacje poprawne, proponowane przez uczniów, będą zapisywane na tablicy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów, wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie analizują treści w e‑materiale dotyczące metod i sposobów otrzymywania alkoholi i fenoli. Po minionym czasie chętni uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują przykładowe równania reakcji otrzymywania alkoholi i fenoli, które proponuje nauczyciel. Nauczyciel i pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną zapisów na tablicy i ewentualnie wyjaśniają niezrozumiałe kwestie.

  2. Uczniowie w parach pracują z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium, wykonując zawarte tam polecenia. Uczniowie uzupełniają wirtualny dzienniczek formułując problem badawczy, hipotezę, przebieg doświadczenia, obserwacje i wnioski. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, wspiera ich, wyjaśnia niezrozumiałe kwestie. Chętni uczniowie na forum przedstawiają wyniki pracy, a nauczyciel weryfikuje je pod kątem poprawności.

  3. Eksperyment chemiczny – „Otrzymywanie alkoholi z węglowodorów” zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiale pomocniczym (karta pracy ucznia). Nauczyciel z pomocą wybranych uczniów – asystentów przeprowadza doświadczenia. Uczniowie wybierają odpowiednie szkło i sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki przygotowane przez nauczyciela na stole laboratoryjnym. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów i wspiera ich. Każdy uczeń samodzielnie ma postawić problem badawczy, hipotezę, a następnie opisać przebieg doświadczenia, obserwacje zaproponować równanie reakcji chemicznej oraz wnioski.

  4. Przedstawienie wyników. Chętne lub wybrane przez prowadzącego osoby przedstawiają efekty swojej pracy na forum klasy i zapisują poprawne odpowiedzi na tablicy. Nauczyciel uzupełnia oraz wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  5. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: jakie są sposoby otrzymywania fenolu? Jak otrzymujemy alkohol? Co określa reguła Markownikowa? Czym jest metoda kumenowa?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

    • Przypomniałem/łam sobie, że...

    • Co było dla mnie łatwe...

    • Czego się nauczyłem/łam...

    • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują zadania zawarte w zestawie ćwiczeń – nierozwiązane podczas lekcji.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): jakie są sposoby otrzymywania fenolu? Jakimi metodami można otrzymać alkohol? Czy z alkenu można otrzymać alkohol? Co określa reguła Markownikowa? Na czym polega metoda kumenowa?

  2. Doświadczenie chemiczne:

Szkło i sprzęt laboratoryjny potrzebny do doświadczeń są opisane przy każdym doświadczeniu w e‑materiale.

Odczynniki chemiczne potrzebne do doświadczeń są opisane przy każdym doświadczeniu w e‑materiale.

Instrukcje do doświadczeń są opisane przy doświadczeniach w e‑materiale.

  1. Karta pracy ucznia:

R1HLLUQQXTt8p

Plik PDF o rozmiarze 62.27 KB w języku polskim
  1. Karty charakterystyk substancji chemicznych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Medium w sekcji „Wirtualne laboratorium – I” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału w temacie „Jak z węglowodorów otrzymać alkohol lub fenol?”.