Autorka e‑materiału: Sława Rewerska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: What Is Your Job? / Jaki jest twój zawód?

Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum

Poziom nauczania: podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.4, II.1, II.5, III.4, IV.1, IV.5, IV.6, V.1, V.5, V.6, VII.14, VIII.1, VIII.2, VIII.3, XI, XII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo przydatne do opisywania zawodów.

  2. Uczeń potrafi wskazać wady i zalety niektórych zawodów.

  3. Uczeń umie zredagować tekst o zawodzie, który go interesuje.

  4. Uczeń potrafi napisać do kolegi/koleżanki e‑mail, w którym opowiada o swojej wakacyjnej pracy.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z pracą.

  2. Uczeń poszerza wiedzę na tematy związane z pracą.

  3. Uczeń kształtuje postawę zaangażowania w proces uczenia się.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. konstruktywizm

  2. kognitywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby porozmawiali w parach o zawodzie, jaki chcieliby wykonywać:

  • Who do you want to be?

  • What job would you like to have? Why?

  • Who do you not want to be?

  • What job would you not like to have? Why?

Uczniowie dzielą się odpowiedziami na forum klasy.

  1. Uczniowie samodzielnie porządkują związane z pracą słownictwo w Exercise 1 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę interaktywną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Jobs For You i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj).

  2. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę interaktywną i odczytują zdania.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę interaktywną i odczytują zdania.

  4. Uczniowie w grupach ustnie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Odpowiadają na pytania: What positions would you apply for and why? Uzasadniają swoje stanowisko.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Chętny uczeń nanosi nazwy zawodów na tablicę multimedialną.

  6. Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustrację przedstawiającą różne zawody (Ilustracja interaktywna), a następnie prosi, żeby uczniowie na urządzeniach mobilnych połączyli nazwy zawodów z ilustracjami w Exercise 23 (Ilustracja interaktywna). Uczniowie porównują odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie wyjaśniają na forum klasy, na czym polega każdy z zawodów, a nauczyciel zapisuje zdania uczniów na tablicy:

  • What does a plumber do? A plumber repairs pipes, washing machines….

  • What does an architect do? An architect designs buildings, bridges….

  1. Uczniowie wybierają jeden z trzech tematów i rozmawiają w parach:

  • What do your parents do? Is it an interesting or boring job? Why?

  • What do you think is the most stressful and the least stressful job in the world? Why?

  • What do you think about the job of a teacher? Is it interesting or boring? Why?

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Sprawdź się). Mogą wykonać je na forum klasy. Nauczyciel nanosi na tablicę wyrazy podane przez najszybszego ucznia.

  2. Uczniowie dwukrotnie przesłuchują materiał audio, a następnie samodzielnie wypełniają Exercise 23 (Sprawdź się). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie ponownie słuchają materiału audio i wykonują w parach Exercise 4 (Sprawdź się). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną i odczytują zdania.

  4. Uczniowie rozmawiają o pracy, jaką chcieliby/mogliby/umieliby wykonywać podczas wakacji. What summer job would you like to have? Why? I would like to do X/ be X.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 5–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie piszą odpowiedź na pytanie: What summer job would you like to have? Why? I would like to do X/ be X lub odpowiedź na polecenie w Exercise 10 (Sprawdź się): You have just been offered a summer job. Write about it in an email (100–150 words) to an English‑speaking friend:

  • mention how you looked for this job;

  • tell what the job is and what your duties will involve;

  • write about the conditions you were offered;

  • encourage your friend to take up a part‑time job.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej nauczyciel może poprosić uczniów o przeprowadzenie wywiadu z jednym z rodziców lub dziadków na temat ich pierwszej pracy. W wywiadzie, uczeń powinien poruszyć takie kwestie jak rodzaj pracy, obowiązki, warunki pracy, wady i zalety pracy oraz poczucie satysfakcji z pracy. Uczniowie zapisują wywiad w formie dialogu w języku angielskim. Na kolejnej lekcji chętni uczniowie mogą odczytać dialogi, a zadaniem kolegów/koleżanek jest aktywne słuchanie, a następnie odpowiadanie na pytania zadane przez nauczyciela, dotyczące treści rozmów.