Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Mityzacja rzeczywistości w opowiadaniach Brunona Schulza cz. I – Motyw Księgi
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozróżnia pojęcia mitu i mityzacji;
wyjaśnia w jaki sposób Bruno Schulz dokonuje mityzacji rzeczywistości w prozie;
przedstawia porządek przekształceń porządku czasowego i przestrzennego w prozie B. Schulza;
analizuje związek między kulturą popularną a mityzacją, którą dostrzegał w swoich czasach Bruno Schulz;
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ekspozycja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji:
Przed lekcją
Nauczyciel może przed lekcją zaproponować uczniom lekturę wybranych fragmentów książki profesora Jerzego Jarzębskiego: Schulzowskie miejsca i znaki, Gdańsk 2016 – w wersji książkowej lub przedstawionych w niniejszym materiale. Stopień trudności tekstu wskazuje, że jest on przeznaczony dla uczniów o wyższych kompetencjach literaturoznawczych.
Faza wprowadzająca
Na początku lekcji nauczyciel pyta uczniów o rozróżnienie pojęć: mitu i mityzacji. Sugeruje, że oba rzeczowniki, co prawda, odnoszą się do pojęcia samego mitu, ale jeden z nich oznacza działanie, którego w swojej twórczości dokonywał między innymi Bruno Schulz. W następnym kroku odsyła uczniów do słownika w sekcji „Przeczytaj”, by mogli zapoznać się z definicjami i etymologią tych pojęć.
Nauczyciel informuje uczniów, że będą zajmowali się mityzacją rzeczywistości w twórczości Brunona Schulza. Po zapoznaniu ich z „Wprowadzeniem” do lekcji i przedstawieniu jej celów, zapisuje temat na tablicy.
Faza realizacyjna
Nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z treścią sekcji „Przeczytaj”, a w szczególności z audiobookiem prezentującym fragment eseju Mityzacja rzeczywistości Brunona Schulza. Cały zespół klasowy omawia wykładnię twórczości B. Schulza.
Uczniowie słuchają nagrania z sekcji „Audiobook” i w ogólnoklasowej dyskusji zestawiają treść opowiadania Noc wielkiego sezonu z propozycją interpretacyjną profesora Jerzego Jarzębskiego. Wykonują polecenia w tej sekcji. W tym miejscu koncentrują swoją uwagę przede wszystkim na znaczeniu czasu w prozie drohobyczanina.
Przed rozpoczęciem pracy z drugim multimedium („Filmem edukacyjnym”) nauczyciel może zaprezentować uczniom kilka reklam prasowych (ulotek reklamowych) z okresu międzywojnia. To posłuży jako wstęp do pracy nad tematyką poruszaną przez dr. Piotra Marciuszka w filmie: Bruno Schulz a reklama. Po krótkiej ogólnoklasowej rozmowie (może dotyczyć różnic przekazu z reklamą współczesną) uczniowie zapoznają się z treścią wykładu i poszukują związków między mityzacją rzeczywistości a kulturą popularną, której oceny dokonywał już w swoim czasie Bruno Schulz. Wykonują polecenia do multimedium „Film edukacyjny”.
Faza podsumowująca
Nauczyciel powraca do pojęcia mityzacji i mitu. Pyta uczniów o cel, w jakim pisarze stosują mityzację w swoich tekstach: Czy to zabieg, który oddala, czy przybliża do prawdziwego świata? Nauczyciel może podkreślić okoliczności, w których tworzył Bruno Schulz: międzywojnie, pogłębiający się antysemityzm w Europie, postępująca choroba ojca. Problemy, z którymi borykał się pisarz zostały przedstawione w nieoczywisty, metaforyczny sposób w jego prozie.
Praca domowa:
W ramach pracy domowej uczniowie mogą napisać liczącą co najmniej 200 słów recenzję filmu: Sanatorium pod klepsydrą w reżyserii Jerzego Hasa z 1973 roku.
Materiały dodatkowe:
Anna Kaszuba‑Dębska, Bruno. Epoka genialna, Kraków 2020.
Mityzacja rzeczywistości. Bruno Schulz 1892‑1942. Wystawa ze zbiorów Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, red. T. Dunin, H. Kosienkowska, Lublin 2002.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium do przygotowania się do drugiej lekcji związanej z mitologizacją rzeczywistości w prozie Brunona Schulza: Mityzacja rzeczywistości w opowiadaniach Brunona Schulza cz. II. Przestrzeń