Autorka e‑materiału: Marta Hilgier

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Natural Disasters / Klęski żywiołowe

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.13, III.1, III.4, III.5, V.1, V.2, VIII.1, VIII.2, VIII.3, XII, XIII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące klęsk żywiołowych.

  2. Uczeń potrafi wymienić i opisać różne katastrofy naturalne.

  3. Uczeń potrafi wyjaśnić, dlaczego bycie łowcą tornad jest niebezpieczne.

  4. Uczeń potrafi napisać wpis na blog o łowcach klęsk żywiołowych.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija wiedzę na temat katastrof naturalnych.

  2. Uczeń kształtuje postawę otwartości na przyrodę i ciekawość świata.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z mapą pojęć, dyskusja w parach/na forum klasy, grywalizacja)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustrację z sekcji Przeczytaj i pyta uczniów: What natural disaster does the picture show? What other natural disasters do you know? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy na podstawie posiadanej wiedzy przyrodniczej.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą nazwy zjawisk pogodowych z odpowiednimi zdjęciami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają pierwszy akapit tekstu Tornado Chasers i odpowiadają na pytania nauczyciela: Who are tornado chasers? What does it mean that they “chase” tornadoes? W ten sposób nauczyciel sprawdza znajomość słowa kluczowego dla zrozumienia tekstu.

  2. Uczniowie czytają cały tekst, łączą wyrażenia w Exercise 2 (Przeczytaj) i podają odpowiedzi na forum klasy.

  3. Uczniowie ponownie czytają tekst i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Sprawdzają je na forum klasy, uzasadniając odpowiednimi cytatami z tekstu.

  4. Uczniowie samodzielnie uzupełniają Exercise 4, po czym porównują odpowiedzi w parach, odczytują i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  5. Uczniowie pracują w parach. Każdy z uczniów wybiera 5 wyrazów ze słownika do sekcji Przeczytaj i je zapisuje. Następnie uczniowie przekazują sobie nawzajem zestawy wyrazów i układają z nimi zdania, a później oddają sobie zdania do sprawdzenia. Chętni odczytują zdania na forum klasy.

  6. W ramach wprowadzenia do pracy z mapą pojęć uczniowie łączą nazwy katastrof naturalnych z ilustracjami w Exercise 1 (Mapa pojęć). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie analizują mapę pojęć i uzupełniają ją brakującymi wyrażeniami. Porównują odpowiedzi w parach, a chętna osoba nanosi je na tablicę.

  8. Uczniowie wykonują Exercise 23 (Mapa pojęć). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  9. Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 (Mapa pojęć). Następnie, pracując w parach, konstruują po dwa dodatkowe zdania na temat czterech wybranych katastrof z ćwiczenia, podając, jak te zjawiska wyglądają i co powodują. Zdania mogą być proste (np. When there is a hurricane, there is a lot of wind/The wind breaks trees/The wind destroys houses); chodzi o nadanie waloru komunikacyjnego słownictwu z mapy. Chętni prezentują opisy na forum klasy. Nauczyciel zapisuje pomysły uczniów na tablicy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Mapa pojęć).

  2. Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • What’s a tsunami?

  • What are the water natural disasters? Give 2 examples.

  • Why are natural disasters dangerous?

Po zakończeniu pracy w parach chętne osoby prezentują odpowiedzi na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pisemnie Exercise 8 (Sprawdź się): Write a blog post about natural disaster chasers (e.g. tornado chasers, flood chasers, wildfire chasers, and so on). In the post:

  • explain what they do;

  • describe who they are;

  • write why their hobby is dangerous.

Your answer shouldn’t be longer than 50 words.

Materiały pomocnicze: Mapa pojęć z e‑materiału

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie tworzą w parach memo z nazwami katastrof naturalnych wymienionych w mapie pojęć, a następnie w tych samych parach grają w memo. Po znalezieniu każdej pary nazw katastrof uczeń podaje krótką definicję danej katastrofy.