Scenariusz zajęć

Autor: Robert Wróbel, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak zbudowane są kryształy kowalencyjne?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje budowę kryształów kowalencyjnych;

  • określa, czy kryształ jest kryształem kowalencyjnym;

  • omawia właściwości kryształów kowalencyjnych.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • prezentacja multimedialna;

  • technika gadająca ściana;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: Jakie są różnice między właściwościami grafitu i diamentu? Co jest przyczyną tak zróżnicowanych właściwości tych dwóch odmian alotropowych węgla? Co ma wpływ na właściwości kryształu?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele, które uczniowie zapisują w portfolio.

  3. Rozpoznanie wiedzy wstępnej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia kryształ kowalencyjny.

Faza realizacyjna:

  1. Analiza tekstu w dostępnych źródłach informacji nt. kryształów kowalencyjnych.

  2. Nauczyciel inicjuje dyskusję w kontekście:

  • kryształy kowalencyjne – pojęcie, charakterystyka;

  • elektroujemność a wiązania kowalencyjne;

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy zadaniowe:

  • I grupa – kryształy homodesmiczne i przykładowe struktury homodesmiczne - własności i zastosowania;

  • II grupa – kryształy heterodesmiczne i przykłady struktur heterodesmicznych, własności i zastosowania.

  1. Każda grupa otrzymuje od nauczyciela arkusze papieru i mazaki, opracowuje swoje zagadnienie w oparciu o dostępne źródła informacji. uczniowie mogą posiłkować się też animacjami zawartymi w e‑materiale. Po wykonaniu pracy liderzy grup, z wykorzystaniem techniki gadająca ściana, omawiają wytwory prac uczniowskich. Pozostali uczniowie z innych grup mogą uzupełniać wiadomości włączając się do dyskusji.

  2. Nauczyciel podczas omawiania treści przez liderów grup wyświetla na prezentacji multimedialnej odpowiednio wybrane regularne struktury kowalencyjne homodesmiczne: diamentu, krzemu, germanu, cyny szarej oraz związków: węgliku krzemu, siarczku cynku, azotku boru oraz wybrane heksagonalne struktury kowalencyjne heterodesmiczne: grafitu, azotku boru.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:

  • Czym charakteryzuje się kryształ kowalencyjny?

  • Czy w krysztale kowalencyjnym można wyróżnić poszczególne molekuły? Dlaczego?

  • Jakie substancje mogą tworzyć kryształy kowalencyjne?

  • Jakie wiązania występują w kryształkach kowalencyjnych? 2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Nauczyciel zleca uczniom wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Model 3D struktury krystalicznej odmian alotropowych może być wykorzystany jako pomoc podczas omawiania treści, podczas przygotowywania się do zajęć przez uczniów oraz przed sprawdzianem.

Materiały pomocnicze:

  1. Arkusze papieru, mazaki, glutaki;

  2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Czym charakteryzuje się kryształ kowalencyjny?

  • Czy w krysztale kowalencyjnym można wyróżnić poszczególne molekuły? Dlaczego?

  • Jakie substancje mogą tworzyć kryształy kowalencyjne?

  • Jakie wiązania występują w kryształkach kowalencyjnych?