Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Robert Wróbel, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak zbudowane są kryształy kowalencyjne?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje budowę kryształów kowalencyjnych;
określa, czy kryształ jest kryształem kowalencyjnym;
omawia właściwości kryształów kowalencyjnych.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
prezentacja multimedialna;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: Jakie są różnice między właściwościami grafitu i diamentu? Co jest przyczyną tak zróżnicowanych właściwości tych dwóch odmian alotropowych węgla? Co ma wpływ na właściwości kryształu?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele, które uczniowie zapisują w portfolio.
Rozpoznanie wiedzy wstępnej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia kryształ kowalencyjny.
Faza realizacyjna:
Analiza tekstu w dostępnych źródłach informacji nt. kryształów kowalencyjnych.
Nauczyciel inicjuje dyskusję w kontekście:
kryształy kowalencyjne – pojęcie, charakterystyka;
elektroujemność a wiązania kowalencyjne;
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy zadaniowe:
I grupa – kryształy homodesmiczne i przykładowe struktury homodesmiczne - własności i zastosowania;
II grupa – kryształy heterodesmiczne i przykłady struktur heterodesmicznych, własności i zastosowania.
Każda grupa otrzymuje od nauczyciela arkusze papieru i mazaki, opracowuje swoje zagadnienie w oparciu o dostępne źródła informacji. uczniowie mogą posiłkować się też animacjami zawartymi w e‑materiale. Po wykonaniu pracy liderzy grup, z wykorzystaniem techniki gadająca ściana, omawiają wytwory prac uczniowskich. Pozostali uczniowie z innych grup mogą uzupełniać wiadomości włączając się do dyskusji.
Nauczyciel podczas omawiania treści przez liderów grup wyświetla na prezentacji multimedialnej odpowiednio wybrane regularne struktury kowalencyjne homodesmiczne: diamentu, krzemu, germanu, cyny szarej oraz związków: węgliku krzemu, siarczku cynku, azotku boru oraz wybrane heksagonalne struktury kowalencyjne heterodesmiczne: grafitu, azotku boru.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:
Czym charakteryzuje się kryształ kowalencyjny?
Czy w krysztale kowalencyjnym można wyróżnić poszczególne molekuły? Dlaczego?
Jakie substancje mogą tworzyć kryształy kowalencyjne?
Jakie wiązania występują w kryształkach kowalencyjnych? 2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel zleca uczniom wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Model 3D struktury krystalicznej odmian alotropowych może być wykorzystany jako pomoc podczas omawiania treści, podczas przygotowywania się do zajęć przez uczniów oraz przed sprawdzianem.
Materiały pomocnicze:
Arkusze papieru, mazaki, glutaki;
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Czym charakteryzuje się kryształ kowalencyjny?
Czy w krysztale kowalencyjnym można wyróżnić poszczególne molekuły? Dlaczego?
Jakie substancje mogą tworzyć kryształy kowalencyjne?
Jakie wiązania występują w kryształkach kowalencyjnych?