Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Typy łożysk

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
9) Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:
q) przedstawia przebieg ciąży z uwzględnieniem funkcji łożyska; analizuje wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na przebieg ciąży; wyjaśnia istotę i znaczenie badań prenatalnych,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia typy łożysk;

  • omawia budowę łożyska;

  • wykazuje różnice w budowie łożyska żółtkowego i omoczniowego, bezdoczesnowego i doczesnowego;

  • wykazuje związek między żyworodnością a wytwarzaniem błon płodowych i łożyska.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • strategia operacyjna;

  • IBSE.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • SZS – samodzielnie, zespołowo, samodzielnie;

  • kosz i walizka.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • arkusze papieru A3.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przeprowadza burzę mózgów, zadając pytania: „U jakich organizmów występuje łożysko?”, „Jaką funkcję w organizmie pełni łożysko?”.

  2. Nauczyciel podsumowuje odpowiedzi uczniów.

  3. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie informacji dotyczących błon płodowych. Mogą w tym celu wykorzystać grafikę interaktywną znajdującą się w e‑materiale.

  2. Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi zagadnienia do opracowania, określając czas na wykonanie zadania:

  • budowa łożyska;

  • łożysko żółtkowe, żółtkowo‑omoczniowe i omoczniowe;

  • rodzaje łożysk bezdoczesnowych i doczesnowych;

  • funkcje łożyska.

  1. Praca samodzielna – studiowanie literatury, pozyskiwanie informacji.

  2. Praca zespołowa – korzystanie z porad konsultantów (uczniowie wybrani przez nauczyciela przed zaplanowaną lekcją).

  3. Praca samodzielna – opracowanie zagadnień w zeszycie, np. ujęcie treści w sposób graficzny, z użyciem symboli lub opisów.

  4. Chętni uczniowie omawiają opracowany na lekcji materiał. Nauczyciel weryfikuje wiadomości, w razie potrzeby je uzupełnia.

  5. Uczniowie wykonują ćwiczenia od 1 do 6 zawarte w e‑materiale.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel rysuje na tablicy kosz i walizkę. Wskazani przez nauczyciela uczniowie losują zdania. Jeżeli zdanie uznają za prawdziwe, umieszczają je w walizce, jeżeli za fałszywe – umieszczają je w koszu (materiał dodatkowy).

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8.

Materiały dodatkowe:

RoxTgdp2eMh5x

Załącznik 1. Zdania do losowania.
Plik PDF o rozmiarze 45.65 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:

Grafika interaktywna powinna zostać wykorzystana w fazie realizacyjnej lekcji lub podczas przygotowania ucznia do zajęć.