Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Typy łożysk
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia typy łożysk;
omawia budowę łożyska;
wykazuje różnice w budowie łożyska żółtkowego i omoczniowego, bezdoczesnowego i doczesnowego;
wykazuje związek między żyworodnością a wytwarzaniem błon płodowych i łożyska.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
strategia operacyjna;
IBSE.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
SZS – samodzielnie, zespołowo, samodzielnie;
kosz i walizka.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
arkusze papieru A3.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel przeprowadza burzę mózgów, zadając pytania: „U jakich organizmów występuje łożysko?”, „Jaką funkcję w organizmie pełni łożysko?”.
Nauczyciel podsumowuje odpowiedzi uczniów.
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie informacji dotyczących błon płodowych. Mogą w tym celu wykorzystać grafikę interaktywną znajdującą się w e‑materiale.
Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi zagadnienia do opracowania, określając czas na wykonanie zadania:
budowa łożyska;
łożysko żółtkowe, żółtkowo‑omoczniowe i omoczniowe;
rodzaje łożysk bezdoczesnowych i doczesnowych;
funkcje łożyska.
Praca samodzielna – studiowanie literatury, pozyskiwanie informacji.
Praca zespołowa – korzystanie z porad konsultantów (uczniowie wybrani przez nauczyciela przed zaplanowaną lekcją).
Praca samodzielna – opracowanie zagadnień w zeszycie, np. ujęcie treści w sposób graficzny, z użyciem symboli lub opisów.
Chętni uczniowie omawiają opracowany na lekcji materiał. Nauczyciel weryfikuje wiadomości, w razie potrzeby je uzupełnia.
Uczniowie wykonują ćwiczenia od 1 do 6 zawarte w e‑materiale.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel rysuje na tablicy kosz i walizkę. Wskazani przez nauczyciela uczniowie losują zdania. Jeżeli zdanie uznają za prawdziwe, umieszczają je w walizce, jeżeli za fałszywe – umieszczają je w koszu (materiał dodatkowy).
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8.
Materiały dodatkowe:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Grafika interaktywna powinna zostać wykorzystana w fazie realizacyjnej lekcji lub podczas przygotowania ucznia do zajęć.