| |
| |
| Jak zinterpretować zagęszczenie linii pola elektrostatycznego? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 11) opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość. VII. Elektrostatyka. Uczeń: 3) posługuje się wektorem natężenia pola elektrycznego wraz z jego jednostką; ilustruje graficznie pole elektryczne za pomocą linii pola; interpretuje zagęszczenie linii pola jako miarę natężenia pola; rozróżnia pole centralne i pole jednorodne. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
opisuje własności pola elektrostatycznego;
wyznacza kształt linii pola centralnego i jednorodnego w eksperymencie;
analizuje gęstość linii pola centralnego oraz pola jednorodnego.
|
| |
| wykład informacyjny, eksperyment |
| praca w parach, praca indywidualna |
| maszyna elektrostatyczna, zestawy elektrod, spodek z olejem i kaszą manną |
| |
|
|
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, czym jest pole wektorowe oraz na czym polega źródłowość pola elektrostatycznego. |
|
Uczniowie przeprowadzają pod kierunkiem nauczyciela eksperyment, w którym dwie elektrody – zewnętrzna kolista i wewnętrzna punktowa – zanurzone w zawiesinie np. kaszy w oleju, ładowane są elektrycznie za pomocą maszyny elektrostatycznej. Uczniowie powtarzają eksperyment dla dwóch równoległych podłużnych elektrod, a następnie opisują przebieg doświadczeń (kształt linii pola centralnego oraz jednorodnego). Potem, wspólnie z nauczycielem, omawiają zasady, według których przedstawiamy graficznie pole elektrostatyczne. Nauczyciel wprowadza pojęcie gęstości linii pola i pokazuje ścisły związek między gęstością a natężeniem pola dla ładunku punktowego. Uczniowie robią notatki i rysunki w zeszytach. Następnie oglądają film samouczek i odpowiadają na postawione tam pytania. Wspólnie z nauczycielem, wyjaśniają ewentualne niejasności. |
|
Uczniowie w parach rozwiązują zadania 1‑4, a następnie prezentują rozwiązania. Nauczyciel ocenia notatki robione w czasie lekcji i określa w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. |
|
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości, uczniowie rozwiązują zadania 5‑8 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może zostać wykorzystane przez uczniów jako praca domowa przed lekcją lub być wprowadzeniem do tematu. |