Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Odyseja w poszukiwaniu czasu – Marcel Proust W poszukiwaniu straconego czasu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśni, czym kierował się Marcel Proust, pisząc swoją powieść;
pozna recepcję jego dzieła we Francji i w Polsce;
wyjaśni, na czym polega fenomen W poszukiwaniu straconego czasu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed zajęciami zapoznają się z informacjami na temat cyklu powieściowego W poszukiwaniu straconego czasu. Dowiadują się, z ilu części się składa, jakie są ich tytuły oraz dlaczego ten cykl określa się mianem rewolucyjnego.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie chętna osoba krótko charakteryzuje cykl powieściowy Marcela Prousta.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Następnie prosi, by uczniowie przygotowali – każdy indywidualnie – mapę myśli, której główne hasło brzmi: czas. Wybrana osoba lub ochotnik przedstawia wynik swojej pracy.
Uczniowie dzielą się informacjami na temat tego, czym kierował się Marcel Proust, pisząc swoją powieść. Nauczyciel może pomagać w dyskusji.
W dalszej części lekcji uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną i wyjaśniają, jak wyglądało zyskiwanie popularności przez cykl Marcela Prousta. Mogą pracować w parach.
Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe zespoły. Każda grupa opracowuje odpowiedzi związane z następującymi kwestiami:
- jaką rolę przypisuje intelektowi narrator we fragmencie powieści.
- które elementy składają się na obraz przeszłości w narracji snutej we fragmencie. zamieszczonym w sekcji „Audiobook”?
Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele zespołów odczytują swoje ustalenia.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Audiobook”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
Praca domowa:
Wyjaśnij, o czym świadczyć może fakt, że powieść Prousta była pierwszą książką, jaka ukazała się we Francji po I wojnie światowej.
Materiały pomocnicze:
Vladimir Nabokov, Wykłady o literaturze, tłum. Z. Batko, Warszawa 2000.
Jan Błoński, Widzieć jasno w zachwyceniu. Szkic literacki o twórczości Prousta, [w:] Proust w oczach krytyki światowej, red. Jan Błoński, Warszawa 1970.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Ilustracja interaktywna” do podsumowania lekcji.