Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Let’s Do Some Exercises! / Poćwiczmy!

Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, II.1, II.2, II.5, III.4, IV.10, V.10, VI.8, VI.11, VII.8, VII.11, X

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K6] kompetencje obywatelskie

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z różnymi przykładami aktywności fizycznej.

  2. Uczeń potrafi stosować wyrażenie let’s oraz tryb rozkazujący.

  3. Uczeń potrafi opisać korzyści wynikające z regularnego uprawiania sportu.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat aktywności fizycznej.

  2. Uczeń kształtuje świadomość zdrowych nawyków i rozwija chęć prowadzenia zdrowego trybu życia poprzez aktywność sportową.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozwijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/prezentacją multimedialną)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/na forum klasy, inscenizacja)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów:

  • How often do you exercise?

  • What is your exercise routine?

Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie przeglądają tekst w sekcji Przeczytaj i spośród propozycji w Exercise 1 (Przeczytaj) wybierają dla niego najlepszy tytuł.

  2. Uczniowie czytają tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają odpowiednimi fragmentami tekstu. Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Podają regułę gramatyczną na forum klasy, a nauczyciel nanosi ją na tablicę. Następnie nauczyciel przypomina zasadę stosowania konstrukcji let’s oraz trybu rozkazującego.

  4. Pracując w parach, uczniowie uzupełniają Exercise 4 (Przeczytaj). Prezentują odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  5. Uczniowie na forum klasy oceniają poprawność zdań w Exercise 5 (Przeczytaj) i uzasadniają odpowiedzi.

  6. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę.

  7. Uczniowie oglądają prezentację, a następnie wykonują Exercise 23 (Prezentacja multimedialna). Sprawdzają odpowiedzi w parach, po czym na forum klasy starają się je uzasadnić.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozmawiają w parach lub niewielkich grupach i odpowiadają na pytania:

  • Do you find the information in the presentation useful?

  • Which step of the exercise plan is the most problematic (for you)? Why?

  • What could be done to overcome the problem?

Na koniec uczniowie relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You run a blog about a healthy lifestyle. Write a blog post explaining the benefits of doing regular exercise. Your post should be 100–150 words long and include the following:

  • what type of exercise you regularly do;

  • how your body has changed since you started;

  • what type of people this exercise is most suitable for;

  • what sort of comments you expect from your readers.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania daneg:o multimedium:

Uczniowie pracują w parach i wykorzystując słownictwo i informacje z prezentacji, odgrywają scenkę wywiadu, w którym jedna osoba jest dziennikarzem/dziennikarką, a druga ekspertem zajmującym się doradztwem w zakresie zdrowego stylu życia, odpowiadającym na pytania, jak przygotować dobry plan ćwiczeń. Następnie uczniowie zamieniają się rolami. Przed rozpoczęciem rozmowy każdy z uczniów przygotowuje pytania, jakie postawi koledze/koleżance w trakcie wywiadu. Chętni prezentują wywiady na forum klasy.