Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Elementy domowej instalacji elektrycznej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VII. Prąd elektryczny. Uczeń:
5) opisuje sieć domową jako przykład obwodu rozgałęzionego; wyjaśnia funkcję bezpieczników różnicowych i przewodu uziemiającego.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
11) opisuje sieć domową jako przykład obwodu rozgałęzionego; wyjaśnia funkcję bezpieczników różnicowych i przewodu uziemiającego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wymienia elementy domowej instalacji elektrycznej,

  2. klasyfikuje elementy instalacji ze względu na funkcję, jaką pełnią w obwodzie,

  3. analizuje zastosowania wybranych elementów i różnice miedzy nimi,

  4. rozwiązuje zadania i problemy dotyczące elementów domowej instalacji elektrycznej.

Strategie nauczania:

strategia eksperymentalno‑obserwacyjna

Metody nauczania:

obserwacyjna, decyzyjna

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

grafika interaktywna, zestaw zadań

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Elementy domowej instalacji elektrycznej”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawienie uczniów według części „Czy to nie ciekawe?”.
Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie dzielą się na grupy i otrzymują zadanie: „W czasie ograniczonym do 15 minut należy wykonać zdjęcia jak największej liczby elementów domowej (szkolnej) instalacji elektrycznej, należących do RÓŻNYCH kategorii wyliczonych w grafice interaktywnej”.
Grupy prezentują swoje zbiory, a ewentualne wątpliwości, czy elementy należą do tej samej, czy różnych kategorii, rozstrzyga się w trybie wymiany argumentów, w której arbitrem jest nauczyciel.
W przypadku równej liczby punktów (za każdy poprawnie zidentyfikowany element uczniowie otrzymują punkt), rywalizację rozstrzyga dogrywka, polegająca na rozwiązaniu jak największej liczby zadań w czasie pozostałym do końca lekcji (kolejność rozwiązywania zadań jest dowolna i może być elementem zwycięskiej strategii grup).

Faza podsumowująca:

Nauczyciel dokonuje podsumowania koncentrując się na tym, w jakim stopniu obserwacja elementów instalacji elektrycznej w naturze ułatwiła uczniom uporządkowanie wiedzy i rozwiązanie zadań.
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy (jakiej i kiedy). W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań, których nie zdążyli rozwiązać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika (lub jej fragmenty) może pełnić rolę ilustrującą i uzupełniającą na każdej lekcji dotyczącej prądu elektrycznego.