| |
| |
| Elementy domowej instalacji elektrycznej |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. VII. Prąd elektryczny. Uczeń: 5) opisuje sieć domową jako przykład obwodu rozgałęzionego; wyjaśnia funkcję bezpieczników różnicowych i przewodu uziemiającego. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 11) opisuje sieć domową jako przykład obwodu rozgałęzionego; wyjaśnia funkcję bezpieczników różnicowych i przewodu uziemiającego. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wymienia elementy domowej instalacji elektrycznej,
klasyfikuje elementy instalacji ze względu na funkcję, jaką pełnią w obwodzie,
analizuje zastosowania wybranych elementów i różnice miedzy nimi,
rozwiązuje zadania i problemy dotyczące elementów domowej instalacji elektrycznej.
|
| strategia eksperymentalno‑obserwacyjna |
| |
| |
| grafika interaktywna, zestaw zadań |
| e‑materiał: „Elementy domowej instalacji elektrycznej” |
|
|
Zaciekawienie uczniów według części „Czy to nie ciekawe?”. Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji. |
|
Uczniowie dzielą się na grupy i otrzymują zadanie: „W czasie ograniczonym do 15 minut należy wykonać zdjęcia jak największej liczby elementów domowej (szkolnej) instalacji elektrycznej, należących do RÓŻNYCH kategorii wyliczonych w grafice interaktywnej”. Grupy prezentują swoje zbiory, a ewentualne wątpliwości, czy elementy należą do tej samej, czy różnych kategorii, rozstrzyga się w trybie wymiany argumentów, w której arbitrem jest nauczyciel. W przypadku równej liczby punktów (za każdy poprawnie zidentyfikowany element uczniowie otrzymują punkt), rywalizację rozstrzyga dogrywka, polegająca na rozwiązaniu jak największej liczby zadań w czasie pozostałym do końca lekcji (kolejność rozwiązywania zadań jest dowolna i może być elementem zwycięskiej strategii grup). |
|
Nauczyciel dokonuje podsumowania koncentrując się na tym, w jakim stopniu obserwacja elementów instalacji elektrycznej w naturze ułatwiła uczniom uporządkowanie wiedzy i rozwiązanie zadań. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy (jakiej i kiedy). W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań, których nie zdążyli rozwiązać na lekcji. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Grafika (lub jej fragmenty) może pełnić rolę ilustrującą i uzupełniającą na każdej lekcji dotyczącej prądu elektrycznego. |