Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Daria Wieliczko
Autorki scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: To Live Is to Give: Charity and Volunteer Work / Żyć znaczy dawać. Dobroczynność i wolontariat
Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne: I, II, III, IV
Treść nauczania – cele szczegółowe: I.5, I.8, II.1, II.2, II.5, III.1, III.4, V.2, V.3, V.4, VII.4, VIII.1, VIII.3
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K6] kompetencje obywatelskie
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z różnymi typami organizacji charytatywnych.
Uczeń potrafi opisać sposób działania tzw. zrzutek charytatywnych.
Uczeń potrafi opowiadać o własnych celach i motywacjach, stosując zdania okolicznikowe celu i przyczyny.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat organizacji i akcji charytatywnych.
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja struktury gramatyczne umożliwiające rozmowę na temat własnych celów i motywacji.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat sposobu działania organizacji charytatywnych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów: Have you ever volunteered for a charity? Why/ Why not? What did you do? itd. Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą wyrazy z ich definicjami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby w parach przygotowali listę różnych rodzajów wolontariatu. Po chwili uczniowie dzielą się pomysłami na forum klasy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Volunteering – a Tough Nut to Crack? i sprawdzają, czy zaproponowane przez nich rodzaje wolontariatu pokrywają się z tymi podanymi w tekście.
Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Łącząc nagłówki z odpowiednimi akapitami tekstu, uzasadniają odpowiedzi, cytując odpowiednie fragmenty tekstu.
Uczniowie samodzielnie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj), w którym określają, czy zdania dotyczące tekstu są prawdziwe, czy fałszywe. Następnie chętni uczniowie odczytują odpowiedzi i uzasadniają je na forum klasy, cytując odpowiedni fragment tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj), a następnie zakrywają tekst w zadaniu i starają się odtworzyć kontekst, w którym pojawiły się wpisane elementy.
Alternatywnie: Pracując w parach, uczniowie mogą zaimprowizować krótką rozmowę, w której będą starali się użyć wyrażeń, którymi uzupełnili tekst.
Uczniowie zapoznają się z wyjaśnieniami gramatycznymi i wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną. Dodatkowo z każdą konstrukcją zaprezentowaną w tym dziale uczniowie mogą ułożyć zdania o sobie (zgodne z prawdą bądź nie). Następnie odczytują te zdania na forum klasy, a zadaniem kolegów/koleżanek jest odgadnięcie, czy zdania są prawdziwe, czy fałszywe.
Zanim uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną, wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna), w którym słuchają krótkich wypowiedzi na temat różnych rodzajów organizacji charytatywnych. Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.
Uczniowie czytają tekst w Exercise 1 (Ilustracja interaktywna) i zaznaczają lub zapisują wyrażenia związane z tematem lekcji, które ich zdaniem warto zapamiętać. Stosując część z tych zwrotów, starają się streścić z pamięci dwie wybrane części tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Odpowiedzi omawiane są na forum klasowym. Na koniec nauczyciel pyta: Which type of charity would you most like to work for? Uczniowie odpowiadają w parach.
Na podstawie ilustracji interaktywnej uczniowie wykonują Exercise 3 i 4 (Ilustracja interaktywna).
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Sprawdź się). Dodatkowo, po ponownym wysłuchaniu nagrania, mogą ułożyć kilka pytań do tekstu.
Uczniowie w parach wykonują Exercise 7 (Sprawdź się), a następnie odpowiadają na pytania, na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują jedno ćwiczenie spośród Exercise 1‑3, 5–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):
You are writing to your friend from the United Kingdom about a volunteering summer camp you want to take part in next year.
In your email, write the following information:
what kind of charity organises this summer camp (animal charity, health charity etc.);
what kind of volunteering jobs you will have to do;
the pros and cons of this particular volunteering activity.
TIP: Try using words and phrases from this e‑material.
Word limit: 50–120.
Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej, na podstawie ilustracji interaktywnej, uczniowie przygotowują ustną wypowiedź, w której odnoszą się krótko do większości zaprezentowanych organizacji charytatywnych.