Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Równania równoważne
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
Kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
formułuje definicję równań równoważnych,
rozpoznaje równania równoważne,
dopisuje równania równoważne do danych równań,
formułuje twierdzenia o równaniach równoważnych,
wykorzystuje twierdzenia o równaniach równoważnych do rozwiązywania równań.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
wędrujące plakaty
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych i infografiki
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie w parach przypominają sposoby wykonywania działań na wyrażeniach algebraicznych, ze szczególnym uwzględnieniem mnożenia sumy algebraicznej przez liczbę oraz wykonywaniem redukcji wyrażeń podobnych.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach 5 osobowych wykorzystują metodę wędrujących plakatów. Pierwsza osoba zapisuje na kartonie proste równanie liniowe, którego rozwiązaniem jest wskazana przez nauczyciela liczba. Kolejna osoba z grupy dopisuje inne równanie równoważne itd. Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają pracę w grupach i dzielą się z innymi grupami swoimi przykładami równań równoważnych.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają infografikę i konsultują wykonania poleceń umieszczonych pod infografiką.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 – 6 oraz 9 – 10.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 7, 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Rozwiązanie równaniaRozwiązanie równania
Wskazówki metodyczne:
Infografika może być wykorzystana przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania mapy myśli dotyczącej wyznaczania zbioru rozwiązań nierówności.