Autor: Jolanta Schilling

Przedmiot: Matematyka

Temat: Równania równoważne

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.

Kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • formułuje definicję równań równoważnych,

  • rozpoznaje równania równoważne,

  • dopisuje równania równoważne do danych równań,

  • formułuje twierdzenia o równaniach równoważnych,

  • wykorzystuje twierdzenia o równaniach równoważnych do rozwiązywania równań.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • wędrujące plakaty

  • dyskusja

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych i infografiki

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie w parach przypominają sposoby wykonywania działań na wyrażeniach algebraicznych, ze szczególnym uwzględnieniem mnożenia sumy algebraicznej przez liczbę oraz wykonywaniem redukcji wyrażeń podobnych.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w grupach 5 osobowych wykorzystują metodę wędrujących plakatów. Pierwsza osoba zapisuje na kartonie proste równanie liniowe, którego rozwiązaniem jest wskazana przez nauczyciela liczba. Kolejna osoba z grupy dopisuje inne równanie równoważne itd. Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają pracę w grupach i dzielą się z innymi grupami swoimi przykładami równań równoważnych.

  2. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają infografikę i konsultują wykonania poleceń umieszczonych pod infografiką.

  3. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 – 6 oraz 9 – 10.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia 7, 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Rozwiązanie równaniaDG3FMpVz8Rozwiązanie równania

Wskazówki metodyczne:

Infografika może być wykorzystana przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania mapy myśli dotyczącej wyznaczania zbioru rozwiązań nierówności.