Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Marcin Maćkiewicz, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jakie jest zastosowanie żelaza?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne;

4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • określa skład różnych form żelaza;

  • wymienia zastosowania stali, żeliwa i kutego żelaza;

  • określa, jakie pierwiastki stopowe odpowiadają za konkretne polepszenie właściwości stali i łączy te właściwości z zastosowaniem.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • prezentacja multimedialna;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda, pisak;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół zastosowania żelaza. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z zastosowaniem smartfonów/tabletów. Wiadomości na temat zastosowania mogą być wykorzystane w tworzeniu prezentacji multimedialnej.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Prezentacja multimedialna na temat zastosowań żelaza – praca w grupach. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na trzy grupy zadaniowe:

  • I grupa – żelazo kute;

  • II grupa – żeliwo;

  • III grupa – stal.

  1. Uczniowie przygotowują prezentacje multimedialne wg kryteriów zamieszczonych w materiałach pomocniczych uwzględniając właściwości, zastosowanie oraz zalety i wady danej formy żelaza. Po wyznaczonym czasie przedstawiciele poszczególnych grup prezentują efekty pracy na forum klasy. Po zakończeniu prezentacji jest czas na zadawanie pytań, dotyczących przedstawionych treści, a następnie na komentarze/ocenę merytoryczną i techniczną.

  2. Uczniowie pozostają w tych samych trzech grupach. Zadaniem każdego zespołu będzie znalezienie informacji w dostępnych źródłach, w tym w e‑materiale, jakie właściwości stali uzyskuje się, stosując jako dodatek:

  • grupa 1 – Mn, S, Ni;

  • grupa 2 – Cr, Mo, V;

  • grupa 3 – Si, Cu, Al.
    Informacje podane przez grupy nauczyciel wpisuje do tabeli na tablicy, po czym uczniowie analizują wyszukane informacje.

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej z e‑materiału tabelę przedstawiającą porównanie właściwości kutego żelaza, żeliwa i stali. Uczniowie analizują na forum klasy wyświetlone właściwości.

  2. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów poprzez zadawanie pytań lub może przygotować quiz z wykorzystaniem aplikacji Kahoot!, Quizizz lub LearningApss.org z zastosowaniem smartfonów/tabletów. Uczniowie odpowiadają na pytania: jakie znasz formy żelaza? W jakim celu dodaję do żelaza inne pierwiastki? Jakie właściwości i zastosowanie ma kute żelazo? Jaki skład ma żeliwo? Gdzie żeliwo znalazło zastosowanie? Jakie znasz rodzaje żeliwa? Co to jest stal? Jakie jest zastosowanie żelaza w zależności od zawartości węgla? Co to jest hartowność?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałam/łem sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji lub przygotowywania się do pracy kontrolnej.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie znasz formy żelaza?

  • W jakim celu dodaję do żelaza inne pierwiastki?

  • Jakie właściwości i zastosowanie ma kute żelazo?

  • Jaki skład ma żeliwo?

  • Gdzie żeliwo znalazło zastosowanie?

  • Jakie znasz rodzaje żeliwa?

  • Co to jest stal?

  • Jakie jest zastosowanie żelaza w zależności od zawartości węgla?

  • Co to jest hartowność?
    2. Kryteria oceny prezentacji:

  • poprawność merytoryczna (zgodność z tematem; dostosowana do możliwości odbiorców, wyczerpanie tematu);

  • język prezentacji (specjalistyczna terminologia, poprawność językowa);

  • konkretność (zdania krótkie – równoważnikowe, hasła);

  • atrakcyjność (wielkość czcionki, układ treści na slajdzie, tempo wyświetlania, przejścia slajdu, wzorce slajdów);

  • estetyka (animacje, grafika, kolor, dźwięk);

  • prezentacja każdej z grup powinna mieć max. pięć slajdów;

  • czas prezentacji (wykorzystanie zaplanowanego czasu – trzy min.).