Imię i nazwisko autora lekcji: Justyna Sikora

Przedmiot: język obcy nowożytny (język niemiecki)

Temat zajęć: Tierheim: Tiere suchen ein neues Zuhause/Schronisko dla zwierząt: zwierzęta szukają nowego domu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opisywania uczuć i sposobów zachowania zwierząt oraz wypowiadania się na temat ich adopcji.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, klimat, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia powody oddawania zwierząt do schroniska;

  • analizuje informacje zawarte w ogłoszeniach psów do adopcji;

  • przedstawia korzyści adopcji zwierząt ze schroniska.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.

Strategie uczenia się:

  • tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscawianie nowych słów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;

  • rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie i słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej, robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;

  • wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna);

  • współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).

Metody i formy nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • podająca: pogadanka, praca z tekstem źrodłowym, praca z audiobookiem;

  • aktywizująca: metoda problemowa, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum,

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (audiobook),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie krótkiego wprowadzenia na temat schronisk dla zwierząt. Następnie prosi ich o przedstawienie najważniejszych informacji z tego tekstu.

  • Jako ciekawostkę nauczyciel podaje informację, że już niemal połowa Polaków posiada w swoim gospodarstwie domowym co najmniej jednego psa, a 35 procent kota. (Źródło: Ponad połowa Polaków ma zwierzęta domowe, ale..., https://www.ppr.pl/wiadomosci/ponad-polowa-polakow-ma-zwierzeta-domowe-ale; [dostęp: 06.07.2023])

  • Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych pojęć do tematu: zwierzęta w schronisku, przyczyny porzucenia, adopcja.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie czytają i jednocześnie słuchają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Uczniowie wykonują polecenia do tekstu, rozwijając rozumienie szczegółowe tekstu (Übung 1, Übung 2 w części Przeczytaj).

  • Uczniowie w parach analizują zdjęcia przedstawione w Übung 3 w części Przeczytaj. Prowadzą dyskusję na temat tego, jaki apel wyrażają zdjęcia i formułują odpowiedni podpis do każdego zdjęcia. Propozycje podpisów zostają przedstawione na forum klasy.

  • Swoje opisy i uzasadnienia uczniowie przedstawiają na forum klasy.

  • Uczniowie zostają podzieleni na 4 grupy. Każda grupa dostaje jedno zdjęcie zwierzęcia (Aufgabe 5 w części Sprawdź się) i podaje możliwe przyczyny pobytu zwierzęcia w schronisku. Uczniowie porównują swoje propozycje z opisami do każdego zdjęcia. Następnie każda grupa prezentuje na forum możliwości adopcji zwierzęcia przedstawionego na zdjęciu, uwzględniając własny styl życia i możliwości opieki.

  • Uczniowie odkrywają znaczenie konstrukcji gramatycznej: Konditional I i sprawdzają jej zrozumienie w Aufgabe 6 z części Sprawdź się.

  • Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy, każda z grup wylosowuje jednego z psów, które zostały przedstawione w audiobooku, uczniowie na podstawie zdjęcia tworzą historię pieska – przedstawiają wydarzenia z jego życia i opisują go. Historie przedstawiają na forum klasy.

  • Następnie w grupach słuchają informacji zawartych w audiobooku i weryfikują swoje hipotezy. W kolejnym kroku uczniowie tworzą pytania do wysłuchanego tekstu i zadają je sobie nawzajem pomiędzy grupami.

  • Uczniowie wykonują polecenia do multimedium (audiobook), sprawdzające rozumienie globalne (Übung 1) oraz szczegółowe (Übung 2, Übung 3) tekstu audiobooka.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie piszą krótki tekst, w którym opisują wybrane przez siebie zwierzę do adopcji, uzasadniając swoje zdanie (Aufgabe 7 w części Sprawdź się). Wybrani uczniowie prezentują swój tekst na forum klasy.

  • Uczniowie w parach odpowiadają na pytania:
    Co było dla mnie na tej lekcji najważniejsze?
    Czego chcę się jeszcze na ten temat dowiedzieć?
    Co było dla mnie najtrudniejsze i dlaczego?

Praca domowa:

Aufgabe 8 w części Sprawdź się uczniowie konstruują list, w którym z perspektywy podopiecznego schroniska opowiadają o problemach zwierząt i zachęcają do rozważnej adopcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego audiobooka:

  • przed lekcją: uczniowie przygotowują galerię zdjęć (np. w formie prezentacji) zwierząt ze schroniska, które znajduje się w pobliskiej miejscowości/mieście;

  • w trakcie lekcji: opis zwierząt przebywających w schronisku wraz z cechami ich cech charakteru;

  • po lekcji: uczniowie analizują charaktery psów, zbierają informacje na ten temat i dopasowują psa do swojego charakteru, opisują dlaczego dany pies pasuje do nich. Informacje mogą przedstawić w formie notatki wizualnej.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec