Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora lekcji: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny (język niemiecki)
Temat zajęć: Tierheim: Tiere suchen ein neues Zuhause/Schronisko dla zwierząt: zwierzęta szukają nowego domu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania uczuć i sposobów zachowania zwierząt oraz wypowiadania się na temat ich adopcji.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia powody oddawania zwierząt do schroniska;
analizuje informacje zawarte w ogłoszeniach psów do adopcji;
przedstawia korzyści adopcji zwierząt ze schroniska.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscawianie nowych słów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie i słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna);
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
konstruktywizm;
kognitywizm;
podająca: pogadanka, praca z tekstem źrodłowym, praca z audiobookiem;
aktywizująca: metoda problemowa, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (audiobook),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie krótkiego wprowadzenia na temat schronisk dla zwierząt. Następnie prosi ich o przedstawienie najważniejszych informacji z tego tekstu.
Jako ciekawostkę nauczyciel podaje informację, że już niemal połowa Polaków posiada w swoim gospodarstwie domowym co najmniej jednego psa, a 35 procent kota. (Źródło: Ponad połowa Polaków ma zwierzęta domowe, ale..., https://www.ppr.pl/wiadomosci/ponad-polowa-polakow-ma-zwierzeta-domowe-ale; [dostęp: 06.07.2023])
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych pojęć do tematu: zwierzęta w schronisku, przyczyny porzucenia, adopcja.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają i jednocześnie słuchają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu, rozwijając rozumienie szczegółowe tekstu (Übung 1, Übung 2 w części Przeczytaj).
Uczniowie w parach analizują zdjęcia przedstawione w Übung 3 w części Przeczytaj. Prowadzą dyskusję na temat tego, jaki apel wyrażają zdjęcia i formułują odpowiedni podpis do każdego zdjęcia. Propozycje podpisów zostają przedstawione na forum klasy.
Swoje opisy i uzasadnienia uczniowie przedstawiają na forum klasy.
Uczniowie zostają podzieleni na 4 grupy. Każda grupa dostaje jedno zdjęcie zwierzęcia (Aufgabe 5 w części Sprawdź się) i podaje możliwe przyczyny pobytu zwierzęcia w schronisku. Uczniowie porównują swoje propozycje z opisami do każdego zdjęcia. Następnie każda grupa prezentuje na forum możliwości adopcji zwierzęcia przedstawionego na zdjęciu, uwzględniając własny styl życia i możliwości opieki.
Uczniowie odkrywają znaczenie konstrukcji gramatycznej: Konditional I i sprawdzają jej zrozumienie w Aufgabe 6 z części Sprawdź się.
Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy, każda z grup wylosowuje jednego z psów, które zostały przedstawione w audiobooku, uczniowie na podstawie zdjęcia tworzą historię pieska – przedstawiają wydarzenia z jego życia i opisują go. Historie przedstawiają na forum klasy.
Następnie w grupach słuchają informacji zawartych w audiobooku i weryfikują swoje hipotezy. W kolejnym kroku uczniowie tworzą pytania do wysłuchanego tekstu i zadają je sobie nawzajem pomiędzy grupami.
Uczniowie wykonują polecenia do multimedium (audiobook), sprawdzające rozumienie globalne (Übung 1) oraz szczegółowe (Übung 2, Übung 3) tekstu audiobooka.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie piszą krótki tekst, w którym opisują wybrane przez siebie zwierzę do adopcji, uzasadniając swoje zdanie (Aufgabe 7 w części Sprawdź się). Wybrani uczniowie prezentują swój tekst na forum klasy.
Uczniowie w parach odpowiadają na pytania:
Co było dla mnie na tej lekcji najważniejsze?
Czego chcę się jeszcze na ten temat dowiedzieć?
Co było dla mnie najtrudniejsze i dlaczego?
Praca domowa:
W Aufgabe 8 w części Sprawdź się uczniowie konstruują list, w którym z perspektywy podopiecznego schroniska opowiadają o problemach zwierząt i zachęcają do rozważnej adopcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego audiobooka:
przed lekcją: uczniowie przygotowują galerię zdjęć (np. w formie prezentacji) zwierząt ze schroniska, które znajduje się w pobliskiej miejscowości/mieście;
w trakcie lekcji: opis zwierząt przebywających w schronisku wraz z cechami ich cech charakteru;
po lekcji: uczniowie analizują charaktery psów, zbierają informacje na ten temat i dopasowują psa do swojego charakteru, opisują dlaczego dany pies pasuje do nich. Informacje mogą przedstawić w formie notatki wizualnej.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0