Autorka e‑materiału: Dorota Giżyńska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Health is Wealth / Grunt to zdrowie

Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.11, II.2, II.3, II.5, III.4, IV.6, V.6, VII.5, VIII.3

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z profilaktyką zdrowotną i tzw. medycyną stylu życia.

  2. Uczeń potrafi udzielić porady na temat prowadzenia zdrowego trybu życia.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat zdrowego trybu życia.

  2. Uczeń poszerza wiedzę na temat zdrowego trybu życia.

  3. Uczeń kształtuje świadomość zdrowych nawyków.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (analizowanie i rozwijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

  5. ilustracja interaktywna

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Is your lifestyle healthy? Why/why not?

  • What can you do to protect your health?

Uczniowie odpowiadają na forum klasy, a nauczyciel notuje na tablicy sposoby na utrzymanie zdrowego trybu życia.

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Udzielają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie sprawnie czytają tekst Health is Wealth i wybierają dla niego odpowiedni tytuł w Exercise 2 (Przeczytaj).

  2. Uczniowie wnikliwie czytają tekst Health is Wealth. Sprawdzają w słowniku niezrozumiałe słownictwo, porównują sugestie na temat zdrowego trybu życia w tekście z własnymi pomysłami z fazy wprowadzającej, po czym wybierają odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj) i podają je na forum klasy, uzasadniając odpowiednimi fragmentami z tekstu.

  3. Uczniowie uzupełniają Exercise 4 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę. Pracując w parach, zapisują zdania własnego autorstwa (używają pozostałego słownictwa z ćwiczenia) i prezentują zdania na forum klasy.

  4. Uczniowie wykonują w parach Exercise 5 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  5. Uczniowie rozmawiają w parach lub niewielkich grupach na tematy z Exercise 6 (Przeczytaj):

  • Do you think you have a well‑balanced lifestyle? Why/why not?

  • How do you understand the words “Prevention is better than cure”?

  • Are people your age worried about health? Why/why not?

Chętni relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.

  1. W ramach przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Udzielają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie słuchają nagrań do ilustracji i wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do treści nagrania.

  3. Uczniowie ponownie słuchają nagrania i wykonują Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy, a chętna osoba nanosi rozwiązania na tablicę.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie rozmawiają w parach na tematy z Exercise 4 (Ilustracja interaktywna):

  • Which of the lifestyle medicine elements are already included in your life? How do they help?

  • Which elements of lifestyle medicine would you like to adopt? Why?

Przed przystąpieniem do realizacji zadania sporządzają listę słownictwa z tekstu i nagrania. Zapisane wyrażenia wykorzystują, odpowiadając na pytania. Chętne osoby prezentują odpowiedzi na forum klasy.

  1. Uczniowie odpowiadają w parach na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się). Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You are taking part in a health promotion programme. Your teacher asked you to give a speech during Healthy Lifestyle Days in your school entitled „Health is Wealth”. In your speech:

  • describe what preventive healthcare is;

  • explain how you understand the words “Health is Wealth”;

  • justify why you want to encourage peers to take responsibility for their health;

  • suggest that your friends should also adopt a healthy lifestyle.

Your speech should be 100–150 words long.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, wykorzystując słownictwo z ilustracji, uczniowie tworzą spersonalizowany plan profilaktyki zdrowia. Powinien się on składać z listy pięciu czynności, które uczeń zamierza wprowadzić w życie, i pięciu zachowań, których zamierza unikać. Na kolejnej lekcji uczniowie pracują w parach i prezentują koledze/koleżance swoje postanowienia prozdrowotne.