Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.3.7
Imię i nazwisko autora: Magdalena Agnetta
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Hinaus in die Welt – das Auslandssemester/W świat – semestr za granicą
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji
Umiejętność wypowiadania się na temat studiowania na uczelni zagranicznej.
Cele szczegółowe lekcji
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
przeanalizuje przyczyny popularności krajów europejskich dla polskich studentów biorących udział w programach wymiany;
odpowie na pytania na podstawie fotografii;
wymieni plusy i minusy studenckiej wymiany zagranicznej.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania.
Strategie uczenia się:
czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych – używanie wskazówek językowych, wyrazów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim – np. nazwy poszczególnych krajów;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym (na przykład angielskim), tłumaczenie wyrazów, uogólnianie, obrazu i dźwięku – używanie skojarzeń wzrokowych.
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne,
podejście humanistyczne,
aktywizująca: burza mózgów, Partner Check,
podająca: odczyt, praca z tekstem źródłowym,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca grupowa,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat liczby osób studiujących w Niemczech. Następnie prosi ich o oszacowanie, jak ta sytuacja wygląda w Polsce.
Jako ciekawostkę nauczyciel podaje informację, że w Polsce studiuje ok. 1,2 miliona osób.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu „Im Ausland studieren?” w Przeczytaj. Następnie uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia tekstu (Übung 1 w sekcji Przeczytaj).
Uczniowie czytają tekst jeszcze raz. Każda para uczniów przygotowuje dla innej pary zestaw pytań do tekstu. Zadaniem uczniów jest udzielenie pisemnych odpowiedzi na zadane pytania. Po wykonaniu zadania listy z pytaniami „wracają” do autorów, którzy sprawdzają poprawność udzielenia odpowiedzi. W razie wątpliwości nauczyciel pomaga.
Następnie uczniowie w parach zaznaczają w tabeli, która wskazówka pasuje do którego użytkownika, oraz przyporządkowują wskazówkę do odpowiedniego pytania mayumi543 (Übung 2, Übung 3 w sekcji Przeczytaj). Uczniowie wykonują naprzemiennie przykłady oraz wyjaśniają partnerowi swój tok rozumowania. W kolejnym kroku dwie pary porównują swoje rozwiązania. Na koniec uczniowie dokonują refleksji nad pracą w parze. Przed przystąpieniem do pracy nauczyciel powinien zapoznać uczniów z zasadami rozwiązywania ćwiczeń w parach: myślę, wyjaśniam i szukam ewentualnego błędu samodzielnie. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej. To daje każdemu uczniowi szansę skonfrontowania stopnia zrozumienia przez siebie tekstu ze stopniem zrozumienia tekstu przez innych uczniów. Kształci także umiejętność formułowania myśli.
Uczniowie pracują metodą LdL. Wyznaczeni uczniowie wyświetlają i opisują mapę interaktywną, którą po kolei przedstawiają na forum klasy, wyjaśniając nieznane kluczowe zwroty i pojęcia. Przygotowują pytania lub quiz do mapy interaktywnej. Quiz można przeprowadzić również w wersji online. Następnie uczniowie w parach sprawdzają stopień zrozumienia treści mapy interaktywnej – układają informacje w określonym porządku, uzupełniają teksty, poznają słownictwo, wyciągają wnioski (Übung 1‑3 z sekcji Mapa interaktywna). W razie wątpliwości proszą o pomoc nauczyciela, konsultując z nim niejasne kwestie.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w parach wyrażają swoje zdanie na temat studenckiej wymiany zagranicznej (w formie odpowiedzi na wpis przyjaciela na forum) (Aufgabe 8) w sekcji Sprawdź się.
Praca domowa
Uczeń tworzy prezentację pod tytułem „Was für Unterstützung brauchen Studenten im Auslandssemester?” – „Jakich form wsparcia potrzebują studenci studiujący za granicą?”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej
Przed lekcją: Uczniowie przygotowują zestaw fiszek do tematu na podstawie słowniczka.
W trakcie lekcji: Nauczyciel proponuje uczniom grę dydaktyczną „Zdanie - pytanie”. Do gry potrzebna jest moneta i lista słówek (słówka z mapy interaktywnej lub ze słowniczka), które chcemy utrwalić, tworząc „zdania/pytania”. Na początku zostaje wspólnie ustalone, która strona monety oznacza zdanie, a która – pytanie. Uczniowie siedzący w okręgu wyrzucają monetę i w zależności od strony, na którą upadła, tworzą zdanie lub pytanie z wykorzystaniem wyrazu wskazanego przez nauczyciela. Wielokrotność kolejek zależy w głównej mierze od liczebności grupy.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie przygotowują quiz w formie online.