Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Struktura genów ciągłych i podzielonych

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VI. Ekspresja informacji genetycznej w komórkach człowieka. Uczeń:
2) opisuje proces transkrypcji, z uwzględnieniem roli polimerazy RNA;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XIII. Ekspresja informacji genetycznej. Uczeń:
3) opisuje proces transkrypcji z uwzględnieniem roli polimerazy RNA;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Opiszesz budowę genów ciągłych i określisz ich występowanie.

  • Opiszesz budowę genów podzielnych i wskażesz, gdzie występują.

  • Porównasz strukturę genów ciągłych i podzielonych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • analiza animacji;

  • praca z filmem;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • arkusze papieru, flamastry.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel zadaje pytania:
    – Co to są geny ciągłe i nieciągłe?
    – U jakich organizmów występują?
    Uzupełnia wypowiedzi uczniów, koryguje ewentualne błędy.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium („Animacja”). Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium. Uczniowie odczytują polecenie nr 1 („Na podstawie animacji scharakteryzuj pojęcie intron i ekson”) i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.

  2. Praca z drugim multimedium („Film”). Uczniowie w parach opracowują odpowiedzi do polecenia nr 1 („Scharakteryzuj strukturę genów ciągłych oraz ich występowanie u organizmów, a następnie zapoznaj się z filmem zamieszczonym w poniższych »Wskazówkach i kluczach odpowiedzi« i porównaj swoją odpowiedź z wypowiedzią eksperta prof. dr. hab. Grzegorza Węgrzyna”) oraz polecenia nr 2 („Scharakteryzuj strukturę genów podzielonych oraz ich występowanie u organizmów, a następnie zapoznaj się z filmem zamieszczonym w poniższych »Wskazówkach i kluczach odpowiedzi« i porównaj swoją odpowiedź z wypowiedzią eksperta prof. dr. hab. Grzegorza Węgrzyna”). Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrane osoby odczytują swoje odpowiedzi.

  3. Mapa myśli. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i rozdaje im arkusze papieru A1 oraz flamastry. Omawia zasady tworzenia mapy myśli: uczniowie mają na podstawie e‑materiału w graficzny sposób uporządkować oraz zapisać informacje dotyczące dotyczące budowy genów ciagłych i podzielonych. Nauczyciel kontroluje pracę grup, w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości uczniów. Po upływie wyznaczonego czasu chętne osoby prezentują mapy myśli wykonane przez swoją grupę.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Introny często noszą nazwę DNA śmieciowego, które np. u człowieka stanowi około 90% genomu. Jak myślicie, jaka jest rola intronów i skąd one pochodzą?”. Uczniowie udzielają odpowiedzi, nauczyciel je uzupełnia i wyjaśnia wątpliwości.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium zamieszczonym w sekcji „Animacja”, aby przygotować się do późniejszej pracy na zajęciach.