Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paulina Król

Przedmiot: Informatyka

Temat: Oddzielanie danych rzeczywistych od prognozowanych na wykresie liniowym w arkuszu kalkulacyjnym

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
c) gromadzi dane pochodzące z różnych źródeł w tabeli arkusza kalkulacyjnego, korzysta z różnorodnych funkcji arkusza w zależności od rodzaju danych, filtruje dane według kilku kryteriów, dobiera odpowiednie wykresy do zaprezentowania danych, analizuje dane, korzystając z dodatkowych narzędzi, w tym z tabel i wykresów przestawnych,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • potrafi oddzielać dane rzeczywiste od prognozowanych;

  • wyjaśnia, jak przystąpić do tworzenia wykresu liniowego;

  • dokonuje aktualizacji wykresu bez konieczności ingerencji w układ i format serii danych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • pokaz;

  • rozmowa kierowana;

  • ćwiczenia praktyczne;

  • objaśnienie nowej wiedzy.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub wyższe, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Oddzielanie danych rzeczywistych od prognozowanych na wykresie liniowym w arkuszu kalkulacyjnym”. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z sekcją: „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel zachęca uczniów do zapoznania się z informacjami w e‑materiałach, dołączonych w sekcji „Wprowadzenie”.

  3. Dwóch chętnych uczniów opracowuje formuły pozwalające na oddzielanie danych rzeczywistych od prognozowanych na wykresie liniowym na podstawie danych informacyjnych w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy sekcję „Wprowadzenie” w e‑materiale „Oddzielanie danych rzeczywistych od prognozowanych na wykresie liniowym w arkuszu kalkulacyjnym”. Chętny uczeń czyta cele zajęć. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.

  2. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 1‑4 w „Sprawdź się”.

  3. Nauczyciel, nawiązując do tematu zajęć, rozpoczyna wstępną burzę mózgów, zadając pytania:
    – W jakich sytuacjach pomocny będzie wykres liniowy?
    – Co należy wziąć pod uwagę podczas tworzenia wykresu liniowego?
    – Czym są dane rzeczywiste i dane prognozowane?
    Chętni uczniowie odpowiadają, uzupełniają wypowiedzi.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pobierają plik ZIP załączony w sekcji „Przeczytaj”. Wyznaczone przed lekcją osoby wyświetlają na tablicy przygotowany Excel. Uczniowie starannie definiują i analizują istotne zagadnienia, prezentują sposób działania na omawianych przykładach. Pozostałe osoby wykonują notatki oraz podążają za ich czynnościami. Nauczyciel koordynuje pracę uczniów.

  2. Następuje praca z multimedium „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie dobierają się w grupy trzyosobowe. Zadaniem każdej z nich jest zapoznanie się z treścią prezentacji oraz wykonanie polecenia 1 i 2. Nauczyciel wspomaga pracę uczniów.

  3. Uczniowie tworzą dwie grupy i pobierają dane do ćwiczeń 5‑8 w sekcji „Sprawdź się”. Grupa pierwsza przystępuje do pracy nad ćwiczeniami 5‑6, a grupa gruga nad ćwiczeniami 7‑8. Nauczyciel analizuje prace uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dokonują analizy wykonanych ćwiczeń 1‑4 w fazie wprowadzającej, zwracając uwagę na nabyte umiejętności. Wspólnie z nauczycielem dokonują analizy kryteriów sukcesu.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie na osobych kartkach:
    Dzisiejsza lekcja dotyczyła ..., czyli ...
    Łatwość przyniosło mi ....
    Rzeczą trudną było dla mnie ...

Praca domowa:

  1. Na podstawie danych z ćwiczenia 7 spróbuj stworzyć czytelny wykres liniowy, który zawierać będzie dane dla wszystkich typów odzieży.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.