Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Informatyka
Temat: Oddzielanie danych rzeczywistych od prognozowanych na wykresie liniowym w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne. Uczeń:
potrafi oddzielać dane rzeczywiste od prognozowanych;
wyjaśnia, jak przystąpić do tworzenia wykresu liniowego;
dokonuje aktualizacji wykresu bez konieczności ingerencji w układ i format serii danych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
pokaz;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia praktyczne;
objaśnienie nowej wiedzy.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub wyższe, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Oddzielanie danych rzeczywistych od prognozowanych na wykresie liniowym w arkuszu kalkulacyjnym”. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z sekcją: „Przeczytaj”.
Nauczyciel zachęca uczniów do zapoznania się z informacjami w e‑materiałach, dołączonych w sekcji „Wprowadzenie”.
Dwóch chętnych uczniów opracowuje formuły pozwalające na oddzielanie danych rzeczywistych od prognozowanych na wykresie liniowym na podstawie danych informacyjnych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy sekcję „Wprowadzenie” w e‑materiale „Oddzielanie danych rzeczywistych od prognozowanych na wykresie liniowym w arkuszu kalkulacyjnym”. Chętny uczeń czyta cele zajęć. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 1‑4 w „Sprawdź się”.
Nauczyciel, nawiązując do tematu zajęć, rozpoczyna wstępną burzę mózgów, zadając pytania:
– W jakich sytuacjach pomocny będzie wykres liniowy?
– Co należy wziąć pod uwagę podczas tworzenia wykresu liniowego?
– Czym są dane rzeczywiste i dane prognozowane?
Chętni uczniowie odpowiadają, uzupełniają wypowiedzi.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pobierają plik ZIP załączony w sekcji „Przeczytaj”. Wyznaczone przed lekcją osoby wyświetlają na tablicy przygotowany Excel. Uczniowie starannie definiują i analizują istotne zagadnienia, prezentują sposób działania na omawianych przykładach. Pozostałe osoby wykonują notatki oraz podążają za ich czynnościami. Nauczyciel koordynuje pracę uczniów.
Następuje praca z multimedium „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie dobierają się w grupy trzyosobowe. Zadaniem każdej z nich jest zapoznanie się z treścią prezentacji oraz wykonanie polecenia 1 i 2. Nauczyciel wspomaga pracę uczniów.
Uczniowie tworzą dwie grupy i pobierają dane do ćwiczeń 5‑8 w sekcji „Sprawdź się”. Grupa pierwsza przystępuje do pracy nad ćwiczeniami 5‑6, a grupa gruga nad ćwiczeniami 7‑8. Nauczyciel analizuje prace uczniów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dokonują analizy wykonanych ćwiczeń 1‑4 w fazie wprowadzającej, zwracając uwagę na nabyte umiejętności. Wspólnie z nauczycielem dokonują analizy kryteriów sukcesu.
Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie na osobych kartkach:
Dzisiejsza lekcja dotyczyła ..., czyli ...
Łatwość przyniosło mi ....
Rzeczą trudną było dla mnie ...
Praca domowa:
Na podstawie danych z ćwiczenia 7 spróbuj stworzyć czytelny wykres liniowy, który zawierać będzie dane dla wszystkich typów odzieży.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.