Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Formy pamięci.Weiser Dawidek Pawła Huellego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia rolę pamięci w sposobie kreowania świata przedstawionego w powieści Pawła Huellego
przedstawia propozycję interpretacji fragmentu Weisera Dawidka w kontekście literatury małych ojczyzn
wskazuje różne plany fabularne powieści i rozumie sens ich zastosowania w konstrukcji tekstu
przedstawia inne przykłady wykorzystania motywu małej ojczyzny w literaturze
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Formy pamięci.Weiser Dawidek Pawła Huellego”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Audiobook” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Przekład intersemiotyczny. Chętni uczniowie przygotowują interpretację fragmentu prozy z e‑materiału: WeiserDawidek(fragment), wykorzystując wybrane środki artystycznego wyrazu (np. grafika, kolaż, impresja muzyczna, film).
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom cele zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Jeśli większość uczniów nie przeczytała tekstu, nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną wprowadzającą w temat.
Faza realizacyjna:
Prezentacja uczniowskiej interpretacji (przekładu intersemiotycznego) na temat utworu prozatorskiego. Wspólne omówienie prezentacji ze szczególnym uwzględnieniem mocnych stron propozycji ucznia.
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Audiobook”. Nauczyciel czyta polecenie:
Wymień wyznaczniki czasu w utworze. Na jakich płaszczyznach czasowych rozgrywają się wydarzenia przedstawiane we fragmencie utworu?
i prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 2 z sekcji Audiobook, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Uczniowie, indywidualnie, posiłkując się notatkami, wykonują ćw. 1 i 2 z sekcji „Mapa myśli”. Prezentują wyniki swojej pracy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy, zadając pytania:
– Na czym polegała „inność” Weisera Dawidka?
– W jaki sposób Paweł Huelle sportretował swojego bohatera?Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 3‑5 z sekcji
Audiobook
Materiały pomocnicze:
Stefan Chwin, Hanemann, Gdańsk 1995; Günter Grass, Blaszany bębenek, Gdańsk 2000 i adaptacja filmowa Volkera Schlöndorffa z 1979 r.
Gdańsk w literaturze. Bibliografia od roku 997 do dzisiaj, red. Z. Tylewska‑Ostrowska, Gdańsk 2008; P. Czapliński, Literatura małych ojczyzn wobec problemu tożsamości, [w:] Kultura wobec kręgów tożsamości, T. Kostyrko, T. Zgółka (red.), Poznań–Wrocław 2000.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.