Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.8.1
Imię i nazwisko autora: Anna Owsiany
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Fabian und Felix gehen zelten / Fabian i Felix na biwaku
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat przygotowań do biwaku i aktywności w trakcie biwakowania
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia nazwy elementów sprzętu biwakowego;
podaje przykłady czynności, jakie można wykonywać na kempingu;
zastanawia się, jak przygotować się do biwaku.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.
Strategie uczenia się:
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
rozumienie informacji – czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej – podkreślanie, zaznaczanie, zakreślanie kolorem, tworzenie mapy myśli;
używanie skojarzeń wzrokowych na podstawie ilustracji, piktogramów;
używanie wskazówek językowych – domyślanie się znaczenia wyrazów na podstawie podobnego brzmienia wyrazów np. w języku polskim lub angielskim;
tworzenie skojarzeń myślowych – grupowanie skojarzeń;
współpraca z innymi uczniami.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podająca – opis, praca z tekstem źródłowym, praca z ilustracją interaktywną, wyjaśnianie;
aktywizująca – burza mózgów, mapa myśli;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – techniki multimedialne z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
karteczki do zapisywania nazw sprzętu do biwakowania,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, czy byli kiedyś na biwaku. Prosi tych, którzy odpowiedzieli twierdząco, aby powiedzieli, co tam robili, jakie atrakcje są związane z wypadem na biwak. Nauczyciel pyta, czy takie spędzanie czasu wolnego jest popularne w Polsce i czy uczniowie chcieliby pojechać na biwak.
Następnie prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” oraz krótko pyta uczniów, czy wiedzą, co należy zabrać ze sobą na biwak.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie przyglądają się ilustracjom do tekstu w części Przeczytaj i w parach próbują w kilku zdaniach opisać historyjkę przedstawioną na ilustracjach. Wybrani uczniowie prezentują swoją wypowiedź na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu w części Przeczytaj i podkreślenie w nim wyrazów i zwrotów, które znają. Następnie uczniowie zgłaszają, których wyrazów lub zwrotów nie rozumieją. Nauczyciel objaśnia ich znaczenie i zapisuje je na tablicy, tworząc mapę myśli. Podpowiada, jak można najszybciej zapamiętać nowe wyrazy lub zwroty (skojarzenia, ilustracje, piktogramy, podobne brzmienia wyrazów np. w języku polskim lub angielskim). Następnie nauczyciel prosi uczniów o zamknięcie oczu i zmazuje z tablicy jedno z wyrażeń. Po otworzeniu oczu zadaniem uczniów jest podanie brakującego wyrazu oraz jego znaczenia w języku polskim.
Uczniowie doskonalą umiejętność rozumienia tekstu czytanego, określając główną jego myśl (Übung 1), wybierając informacje zgodne z treścią tekstu (Übung 2) oraz uzupełniając luki wyrazowe (Übung 3).
Nauczyciel wyświetla tekst w części Przeczytaj, zaznaczając w nim pierwsze zdanie, w którym pojawia się czasownik rozdzielnie złożony (Früh am Morgen stehen die Jungen auf). Nauczyciel zwraca uwagę, że pewna grupa czasowników składa się z dwóch części, i prosi uczniów, aby w parach przeanalizowali tekst i podkreślili w nim inne czasowniki, które są zbudowane podobnie jak w podanym przez nauczyciela przykładzie. Uczniowie podają kolejne przykłady czasowników rozdzielnie złożonych, które pojawiły się w tekście. Następnie wspólnie z nauczycielem analizują Tipp zur Grammatik oraz wstawiają brakujące przedrostki w zdaniach (Übung 4 w części Przeczytaj).
Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup. Zadaniem każdej grupy będzie stworzenie kilkuzdaniowego planu biwaku. W planie powinny znaleźć się czynności, które można opisać czasownikami rozdzielnie złożonymi. Każda grupa tworzy listę co najmniej 5 działań i prezentuje je na forum klasy.
Nauczyciel pokazuje obrazki przedstawiające sprzęt biwakowy z części Ilustracja interaktywna lub wyświetla je na ekranie tablicy multimedialnej i prosi uczniów, aby wymienili jak najwięcej nazw sprzętu biwakowego w języku niemieckim.
Uczniowie wykonują zadania w części Ilustracja interaktywna. Wspólnie rozwiązują krzyżówkę i zapisują hasło do zeszytu w celu sprawdzenia rozumienia nowego słownictwa (Übung 1). Każdy uczeń losuje karteczkę z nazwą sprzętu biwakowego i przyporządkowuje ją do jednej z kategorii wyświetlonych na tablicy multimedialnej (Übung 2). Uczniowie w zeszytach zapisują nazwy sprzętu biwakowego z Übung 3.
Uczniowie przyglądają się zdjęciom do Aufgabe 1 w części Sprawdź się. Nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach podpisali każde ze zdjęć, używając słów/zwrotów poznanych na lekcji. Propozycje uczniów prezentowane są na forum.
c) Faza podsumowująca:
W celu utrwalenia słownictwa oraz doskonalenia znajomości czasowników rozdzielnie złożonych uczniowie rozwiązują ćwiczenia w części Sprawdź się: uzupełniają luki wyrazowe (Aufgabe 2), dopasowują do siebie części nazw sprzętu biwakowego (Aufgabe 3), zaznaczają właściwe słowo (Aufgabe 5) oraz dopasowują do siebie fragmenty zdań (Aufgabe 6).
Uczniowie zapisują notatkę z listą potrzebnych na biwaku rzeczy (Aufgabe 7 w części Sprawdź się).
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czego się nauczyliście? Podaj przykład 2–3 nowych wyrażeń, których dzisiaj się nauczyłaś/nauczyłeś. Uczniowie wymieniają np. nazwy sprzętu do biwakowania, czynności, które można wykonywać na kempingu, w języku niemieckim.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 4 i 8 w części Sprawdź się: dopasowują ilustracje do nazw sprzętu biwakowego oraz piszą wiadomość do przyjaciela na temat biwaku, na którym się znajdują.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy i prosi uczniów o znalezienie w Internecie informacji o tym: gdzie można biwakować (grupa 1), jak można spędzać czas na biwaku (grupa 2) oraz co jest niezbędne i potrzebne podczas spędzania czasu pod namiotem (grupa 3), uczniowie przygotowują informacje w postaci ilustracji;
w trakcie lekcji: uczniowie dopasowują nazwy elementów sprzętu, który służy do biwakowania, do różnych form spędzania czasu podczas biwaku, oraz nazwy miejsc biwakowania;
po lekcji: uczniowie w grupach przygotowują miniprojekt w formie gry pt. Die Klasse geht zelten, przygotowują: zasady gry (grupa 1), planszę (grupa 2), opis pól do gry (grupa 3), karty do gry (grupa 4) itd.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0