Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.6.6
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Brot mehr als nur Grundnahrungsmittel/Chleb więcej niż tylko podstawowy produkt spożywczy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wyrażania swojego zdania na temat produktów spożywczych i ich znaczenia, w szczególności chleba.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
wyjaśnia, jaką symbolikę ma chleb;
przeanalizuje czynniki sprawiające, że chleb jest jednym z podstawowych produktów spożywczych;
zbierze argumenty i sformułuje wypowiedź, dlaczego chleb może mieć inne znaczenie niż tylko kulinarne.
Cele motywacyjne
Uczeń:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);
strategie kognitywne:
stosowanie technik generatywnych do uświadamiania sobie struktury języka – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;
stosowanie technik strukturalnych – wybierania najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia wyrazów i struktur w tekstach słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
strategie społeczne:
zadawanie pytań osobom o oczekiwanych większych umiejętnościach językowych (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów),
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podająca: pogadanka, opis, praca z źródłem drukowanym, wyjaśnienie;
aktywizująca: odgrywanie scenek (wcielanie się w inną postać), gry dydaktyczne;
praktyczna: metoda problemowa, burza mózgów, Think‑Pair‑Share;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca grupowa,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium: ilustracja interaktywna,
zestaw zadań interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel poleca uczniom przyjrzenie się zdjęciu otwierającemu i opisanie go, a następnie odgadnięcie, co będzie tematem lekcji lub cytując fragment dialogu:
“Warum arbeitest du?” – “Um mein Brot zu verdienen”, prosi ich o wyjaśnienie, jak rozumieją odpowiedź i jakie znaczenie ma w tym zwrocie wyraz Brot (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią tekstu źródłowego Brot und seine Symbolik. W razie konieczności korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel wspiera uczniów, odpowiadając na pytania dotyczące słownictwa. Uczniowie czytając tekst, uzupełniają brakujące fragmenty z Übung 1 w części Przeczytaj.
Uczniowie dobierają się w pary. Każda para uczniów przygotowuje dla innej pary uczniów zestaw pytań do tekstu. Zadaniem uczniów jest udzielenie pisemnych odpowiedzi na zadane pytania. Po wykonaniu zadania listy z pytaniami „wracają” do autorów, którzy sprawdzają poprawność udzielenia odpowiedzi.
Następne uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 2–3 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, czy podane w ćwiczeniu informacje są prawdziwe, czy fałszywe, pracują ze słownictwem. W tej części nauczyciel może zainicjować krótką rozmowę, która będzie stanowiła podsumowanie pracy z tekstem źródłowym. Może np. poprosić o ustne streszczenie treści tekstu lub może do tego wykorzystać Übung 4 w części Przeczytaj.
W kolejnym etapie uczniowie zapoznają się z treścią multimedium Brot – ein Grundnahrungsmittel (ilustracja interaktywna). Nauczyciel prosi uczniów o zwrócenie uwagi na hasła legendy do ilustracji interaktywnej i prosi ich o podanie skojarzeń z tymi hasłami oraz informacji, które ich zdaniem mogą się pod nimi kryć.
Następnie uczniowie analizują ilustrację, odsłuchują i czytają informacje, poznają słownictwo. Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści ilustracji, wykorzystując do tego Übung 1‑3 w części Ilustracja interaktywna – określają, które informacje są zgodne z treścią ilustracji, pracują ze słownictwem, uzupełniają tekst odpowiednimi wyrazami.
W trakcie pracy uczniów z ilustracją interaktywną nauczyciel może wykorzystać metodę Think‑Pair‑Share, która polega na trzech głównych krokach:
1. pomyśl (pracuj sam, przeczytaj, zrozum, zrób notatki);
2. skonfrontuj swoją wiedzę i podziel się nią, pracując w parze;
3. przedstaw wyniki swojej pracy na forum.
Nauczyciel prosi uczniów o krótkie podsumowanie, np. które informacje były dla nich nowe, co ich zaciekawiło. Następnie uczniowie utrwalają słownictwo i struktury leksykalne, korzystając z zadań interaktywnych.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wyjaśniają symboliczne znaczenie chleba, opowiadają o jego symbolice dawniej i dziś, dzielą się swoimi refleksjami i przemyśleniami. Uczniowie po kolei odnoszą się do stwierdzenia, czy chleb jest tylko podstawowym produktem spożywczym i uzasadniają swoje zdanie.
Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie (anonimowo) na karteczce swojego komentarza do zdania: Das hat mir heute zu denken gegeben ... Nauczyciel zbiera karteczki i na kolejnej lekcji odczytuje na forum klasy komentarze uczniów.
Praca domowa
Uczeń formułuje wypowiedź na temat: Chleb – więcej niż tylko produkt spożywczy?” Uczeń zapisuje swoją wypowiedź i uzasadnia swoje zdanie (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem, zaciekawienie tematem, odgadnięcie tematu lekcji, przypomnienie słownictwa z zakresu żywienia (rodzaje chleba, pieczywa itp.).
W trakcie lekcji: uczniowie mogą samodzielnie próbować opisywać poszczególne zdjęcia ilustracji, podawać własne skojarzenia oraz odnosić się do wiedzy już posiadanej w tym zakresie, do własnych doświadczeń.
Po lekcji: uczniowie przygotowują opis jedngo rodzaju pieczywa lub sposobu jego przygotowania (przepis kulinarny).