Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Przyczyny i płaszczyzny globalizacji

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

IX. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne.

Uczeń:

2) charakteryzuje przejawy procesów globalizacji w aspekcie gospodarczym, społecznym i politycznym, dyskutuje na temat skutków tego procesu dla Polski i podaje ich przykłady na podstawie własnych obserwacji.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje pojęcie globalizacji,

  • omawia przyczyny i skutki globalizacji,

  • charakteryzuje globalizację na poszczególnych płaszczyznach (politycznej, społeczno‑kulturowej, gospodarczej, ekologicznej).

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended learning, dyskusja, mapa myśli, analiza SWOT

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, atlasy geograficzne, mapa polityczna świata

Materiały pomocnicze

Rosińska M., Procesy globalizacji jako geneza kreowania globalnej przestrzeni gospodarczej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio‑Oeconomica” 2008, nr 9, s. 15–30,[online], dostępny w internecie: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon‑element‑000171422537,

Stiglitz J.E., Globalizacja, tłum. H. Simbierowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Wprowadzenie do tematyki zajęć. Nauczyciel inicjuje dyskusję wokół pojęcia globalizacji. Wskazany uczeń lub ochotnik tworzy na tablicy mapę myśli, zapisując propozycje podawane przez pozostałych uczniów.

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału, weryfikują poprawność swoich skojarzeń zapisanych na mapie myśli utworzonej na początku lekcji. W parach uczniowie przygotowują syntetyczną notatkę dotyczącą pojęcia globalizacji oraz jej przyczyn, z uwzględnieniem czynników ekonomicznych, naukowo‑technicznych, społecznych i politycznych.

  • Uczniowie dyskutują na temat szans i zagrożeń, jakie niesie proces globalizacji dla poszczególnych państw. Zadaniem uczniów jest przygotowanie w grupach analizy SWOT do tego zagadnienia. Podczas pracy uczniowie mogą korzystać z atlasów geograficznych oraz dostępnych źródeł informacji. Nauczyciel czuwa nad pracą uczniów, w razie potrzeby uzupełnia.

  • Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną oraz – pracując w tych nowo utworzonych grupach – wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału. Nauczyciel prosi uczniów o podanie innych niż wymienione w grafice interaktywnej przykładów globalizacji na jej poszczególnych płaszczyznach (politycznej, społeczno‑kulturowej, gospodarczej, ekologicznej itp.). Uczniowie wskazują także przejawy globalizacji w ich najbliższym otoczeniu, nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” (indywidualnie lub w parach). Przedstawienie i sprawdzenie rezultatów pracy.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji i utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Przypomnienie celów zajęć.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Praca pisemna na temat przejawów globalizacji w codziennym życiu ucznia.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w ramach uzupełnienia bądź przypomnienia podczas lekcji dotyczącej wpływu procesu globalizacji i rozwoju nowych technologii na zmiany w zatrudnieniu według sektorów gospodarki oraz przemiany wewnątrzsektorowe na wybranych przykładach (zakres rozszerzony: IX. 3).