Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Przyczyny i płaszczyzny globalizacji
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
IX. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne.
Uczeń:
2) charakteryzuje przejawy procesów globalizacji w aspekcie gospodarczym, społecznym i politycznym, dyskutuje na temat skutków tego procesu dla Polski i podaje ich przykłady na podstawie własnych obserwacji.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcie globalizacji,
omawia przyczyny i skutki globalizacji,
charakteryzuje globalizację na poszczególnych płaszczyznach (politycznej, społeczno‑kulturowej, gospodarczej, ekologicznej).
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: blended learning, dyskusja, mapa myśli, analiza SWOT
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, atlasy geograficzne, mapa polityczna świata
Materiały pomocnicze
Rosińska M., Procesy globalizacji jako geneza kreowania globalnej przestrzeni gospodarczej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio‑Oeconomica” 2008, nr 9, s. 15–30,[online], dostępny w internecie: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon‑element‑000171422537,
Stiglitz J.E., Globalizacja, tłum. H. Simbierowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematyki zajęć. Nauczyciel inicjuje dyskusję wokół pojęcia globalizacji. Wskazany uczeń lub ochotnik tworzy na tablicy mapę myśli, zapisując propozycje podawane przez pozostałych uczniów.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału, weryfikują poprawność swoich skojarzeń zapisanych na mapie myśli utworzonej na początku lekcji. W parach uczniowie przygotowują syntetyczną notatkę dotyczącą pojęcia globalizacji oraz jej przyczyn, z uwzględnieniem czynników ekonomicznych, naukowo‑technicznych, społecznych i politycznych.
Uczniowie dyskutują na temat szans i zagrożeń, jakie niesie proces globalizacji dla poszczególnych państw. Zadaniem uczniów jest przygotowanie w grupach analizy SWOT do tego zagadnienia. Podczas pracy uczniowie mogą korzystać z atlasów geograficznych oraz dostępnych źródeł informacji. Nauczyciel czuwa nad pracą uczniów, w razie potrzeby uzupełnia.
Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną oraz – pracując w tych nowo utworzonych grupach – wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału. Nauczyciel prosi uczniów o podanie innych niż wymienione w grafice interaktywnej przykładów globalizacji na jej poszczególnych płaszczyznach (politycznej, społeczno‑kulturowej, gospodarczej, ekologicznej itp.). Uczniowie wskazują także przejawy globalizacji w ich najbliższym otoczeniu, nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Faza podsumowująca
Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” (indywidualnie lub w parach). Przedstawienie i sprawdzenie rezultatów pracy.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji i utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Przypomnienie celów zajęć.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Praca pisemna na temat przejawów globalizacji w codziennym życiu ucznia.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w ramach uzupełnienia bądź przypomnienia podczas lekcji dotyczącej wpływu procesu globalizacji i rozwoju nowych technologii na zmiany w zatrudnieniu według sektorów gospodarki oraz przemiany wewnątrzsektorowe na wybranych przykładach (zakres rozszerzony: IX. 3).