Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Budowa i znaczenie narządu zmysłu węchu u zwierząt i człowieka
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Opiszesz budowę narządu węchu człowieka.
Wyjaśnisz znaczenie i sposób działania narządu Jacobsona.
Przedstawisz funkcje narządu węchu.
Omówisz przykłady zwierząt o bardzo dobrze rozwiniętym zmyśle powonienia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
praca z filmem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Budowa i znaczenie narządu zmysłu węchu u zwierząt i człowieka”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1 (w którym mają za zadanie wskazać fałszywe stwierdzenie o narządzie węchowym człowieka) z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Prowadzący lekcję wyświetla treści z sekcji „Wprowadzenie”. Informuje uczniów o planowanym przebiegu lekcji i przedstawia kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prowadzi pogadankę, zadając pytania:
– Jakie funkcje pełni narząd węchu?
– Jakie znacie przykłady zwierząt o bardzo dobrze rozwiniętym zmyśle powonienia?
– Czy wiecie, ile zapachów jest w stanie rozróżnić człowiek? (Człowiek jest w stanie rozróżnić 2–4 tys. zapachów).
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Film”). Uczniowie zapoznają się z filmem udostępnionym przez nauczyciela i wykonują indywidualnie polecenia do multimedium. Wybrane osoby przedstawiają odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel i pozostali uczniowie oceniają ich poprawność.
Uczniowie w parach tworzą tabelę przedstawiającą cechy budowy i funkcje narządów węchu u człowieka oraz zwierząt. Wybrane pary przedstawiają swoje propozycje na forum klasy. Pozostali uczniowie lub nauczyciel dopowiadają brakujące informacje.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie interaktywne nr 7 (dotyczące funkcji narządu Jacobsona), a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 8 (dotyczące funkcji ochronnej narządu węchu i zwierząt). Następnie wspólnie z nauczycielem omawiają prawidłowe rozwiązania.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 5 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: tworzą trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, podsumowuje omawiany na lekcji materiał, wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 2 do 4 oraz 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Daniel McLaughlin, Jonathan Stamford, David White, Krótkie wykłady. Fizjologia człowieka, tłum. Joanna Gromadzka‑Ostrowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.