Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Język polski
Temat: Motywy poezji barokowej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wie, jakie motywy występowały w poezji barokowej;
charakteryzuje barokowe toposy;
analizuje fragmenty tekstów obrazujące tematy podejmowane w poezji tego okresu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Motywy poezji barokowej”.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z materiałem filmowym w sekcji „Film”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Prowadzący zajęcia rozpoczyna krótką rozmowę wprowadzającą: literatura baroku.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z sekcją „Przeczytaj”.
Uczniowie dzielą się na 3 grupy. Każda z nich otrzymuje brystol, na którym należy przedstawić piramidę motywów, jakie występowały w poezji barokowej. Uczniowie mają zwrócić uwagę na to, co je ukształtowało. Po wyznaczonym czasie następuje prezentacja hierarchizacji. Nauczyciel komentuje i ocenia pracę grup.
Uczniowie pozostają na swoich miejscach i zapoznają się z multimedium „Mapa myśli”. Grupy dzielą się elementami z mapy:
– grupa 1: Kierunki poezji barokowej
– grupa 2: Wzorce osobowe poezji barokowej
– grupa 3: Nurty poezji barokowej.
Nauczyciel wyświetla na tablicy treść polecenia 2. Po wyznaczonym czasie następuje omówienie kategorii i odpowiedź na polecenie. Nauczyciel komentuje.Uczniowie odczytują dobierają się w trójki i odczytują treść ćwiczenia 2 z sekcji „Mapa myśli”. Nauczyciel prosi o wspólne odczytanie odpowiedzi.
Nauczyciel wyświetla teksty źródłowe w sekcji „Film”. Klasa tworzy trzy grupy, każda z nich zapoznaje się z jednym tekstem. Uczniowie dyskutują nad odpowiedzią do polecenia 2.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wraz z nauczycielem podsumowują wnioski z dyskusji kończącej fazę realizacyjną. Nauczyciel zapisuje na tablicy: charakterystyka barokowych toposów. Uczniowie wymieniają hasła, nauczyciel zapisuje najciekawsze.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i przeprowadza krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Uczniowie odpowiadają na pytanie z polecenie 1 w sekcji „Film”: Czym jest barokowy topos ogrodu?
Materiały pomocnicze:
Czesław Hernas, Barok, Warszawa 1973.
Paweł Sarzała, Barokowa medytacja o śmierci ścigającej człowieka w twórczości Mikołaja Sępa Szarzyńskiego, „Prace Polonistyczne” 2000, nr 55.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film” do podsumowania lekcji.