Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Przemysław Michalski

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Pędem do fizyki – praca i moc!

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.

II. Mechanika. Uczeń:
10) posługuje się pojęciami pracy mechanicznej, mocy, energii kinetycznej, energii potencjalnej wraz z ich jednostkami; stosuje zasadę zachowania energii mechanicznej do obliczeń.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.

II. Mechanika. Uczeń:
20) posługuje się pojęciami pracy mechanicznej, mocy, energii kinetycznej, energii potencjalnej wraz z ich jednostkami; stosuje zasadę zachowania energii mechanicznej do obliczeń.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wymienia podstawowe wzory opisujące pracę mechaniczną i moc,

  2. podaje interpretację pracy jako wielkości fizycznej i jako procesu,

  3. stosuje podstawowe wzory opisujące pracę mechaniczną i moc do rozwiązania problemów i zadań.

Strategie nauczania:

grywalizacja

Metody nauczania:

rozwiązywanie zadań

Formy zajęć:

praca grupowa

Środki dydaktyczne:

- komputer,
- projektor.

Materiały pomocnicze:

brak

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje pulę niezbyt czasochłonnych zadań dotyczących pracy, mocy i energii (np. na podstawie treści i multimediów dołączonych do tego e‑materiału) w postaci numerowanych slajdów oraz przygotowuje karteczki z numerami do losowania.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup (w zależności od wielkości klasy, każda grupa powinna mieć nie więcej niż 5‑6 osób) i ogłasza start teleturnieju pt. „Pędem do fizyki”. Nauczyciel ogłasza zasady teleturnieju: uczniowie z każdej grupy po kolei losują pytania i odczytują numer na głos. Nauczyciel wyświetla treść zadania na projektorze. Zespół, który jako pierwszy przedstawi poprawną odpowiedź na postawione pytanie/zadanie wygrywa daną rundę, a pozostałe zespoły muszą wybrać po jednej osobie, która opuszcza grupę i nie bierze udziału w dalszej rozgrywce. Dodatkowo zespół, który poda odpowiedź błędną, również musi pozbyć się jednej osoby (dodatkowe utrudnienie i zachęta do sprawdzania wyników przed ich podaniem). Wygrywa zespół, w którym pod koniec gry pozostanie przynajmniej jedna osoba.

Zabawę można też realizować w „łagodniejszym” wariancie, np. usuwać graczy tylko przy błędnych odpowiedziach lub wcale, a zwycięską grupę wybierać na podstawie liczby punktów. Można też przyznawać punkty ujemne za błędne odpowiedzi, wprowadzić różne poziomy trudności zadań (kolejne rundy, gdzie np. za dobrą odpowiedź przyznaje się dwa punkty, za złą traci dwie osoby) itp.

Przebieg teleturnieju. Nauczyciel może wykorzystać dodatkowe multimedia, np. dżingle dźwiękowe podczas losowania pytania, dźwięki dobrych i niedobrych odpowiedzi, itp.

Faza podsumowująca:

Wyłonienie zwycięskiej grupy, przyznanie nagrody, np. oceny celującej dla zespołu za I miejsce, bardzo dobrej za II miejsce i dobrej za III miejsce. Wskazanie błędnie rozwiązanych zadań.

Praca domowa:

Ponowne przeanalizowanie i rozwiązanie przez uczniów zadań oznaczonych podczas teleturnieju jako błędnie rozwiązane.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium można zalecić uczniom do samodzielnej pracy w domu, można również wykorzystać je jako inspirację przy układaniu zadań do wykorzystania podczas lekcji.