Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji:
Imię i nazwisko autora: | Przemysław Michalski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Pędem do fizyki – praca i moc! |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: II. Mechanika. Uczeń: Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: II. Mechanika. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | grywalizacja |
Metody nauczania: | rozwiązywanie zadań |
Formy zajęć: | praca grupowa |
Środki dydaktyczne: | - komputer, |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje pulę niezbyt czasochłonnych zadań dotyczących pracy, mocy i energii (np. na podstawie treści i multimediów dołączonych do tego e‑materiału) w postaci numerowanych slajdów oraz przygotowuje karteczki z numerami do losowania. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup (w zależności od wielkości klasy, każda grupa powinna mieć nie więcej niż 5‑6 osób) i ogłasza start teleturnieju pt. „Pędem do fizyki”. Nauczyciel ogłasza zasady teleturnieju: uczniowie z każdej grupy po kolei losują pytania i odczytują numer na głos. Nauczyciel wyświetla treść zadania na projektorze. Zespół, który jako pierwszy przedstawi poprawną odpowiedź na postawione pytanie/zadanie wygrywa daną rundę, a pozostałe zespoły muszą wybrać po jednej osobie, która opuszcza grupę i nie bierze udziału w dalszej rozgrywce. Dodatkowo zespół, który poda odpowiedź błędną, również musi pozbyć się jednej osoby (dodatkowe utrudnienie i zachęta do sprawdzania wyników przed ich podaniem). Wygrywa zespół, w którym pod koniec gry pozostanie przynajmniej jedna osoba. Zabawę można też realizować w „łagodniejszym” wariancie, np. usuwać graczy tylko przy błędnych odpowiedziach lub wcale, a zwycięską grupę wybierać na podstawie liczby punktów. Można też przyznawać punkty ujemne za błędne odpowiedzi, wprowadzić różne poziomy trudności zadań (kolejne rundy, gdzie np. za dobrą odpowiedź przyznaje się dwa punkty, za złą traci dwie osoby) itp. Przebieg teleturnieju. Nauczyciel może wykorzystać dodatkowe multimedia, np. dżingle dźwiękowe podczas losowania pytania, dźwięki dobrych i niedobrych odpowiedzi, itp. | |
Faza podsumowująca: | |
Wyłonienie zwycięskiej grupy, przyznanie nagrody, np. oceny celującej dla zespołu za I miejsce, bardzo dobrej za II miejsce i dobrej za III miejsce. Wskazanie błędnie rozwiązanych zadań. | |
Praca domowa: | |
Ponowne przeanalizowanie i rozwiązanie przez uczniów zadań oznaczonych podczas teleturnieju jako błędnie rozwiązane. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium można zalecić uczniom do samodzielnej pracy w domu, można również wykorzystać je jako inspirację przy układaniu zadań do wykorzystania podczas lekcji. |