Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Przyczyna zaćmień Słońca i Księżyca
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa I
PODSTAWA PROGRAMOWA
Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna.
1. Rozumienie specjalistycznych pojęć i posługiwanie się terminami geograficznymi.
2. Rozszerzenie wiedzy niezbędnej do zrozumienia istoty zjawisk oraz charakteru i dynamiki procesów zachodzących w środowisku geograficznym w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
2. Analizowanie i wyjaśnianie zjawisk i procesów geograficznych oraz zróżnicowania przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego świata.
4. Formułowanie twierdzeń o prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska przyrodniczego i społeczno‑gospodarczego oraz wzajemnych zależności w systemie przyroda — człowiek — gospodarka.
III. Kształtowanie postaw.
1. Rozwijanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.
2. Kształtowanie przekonania o użyteczności edukacji geograficznej dla osobistego rozwoju człowieka oraz aktywności społecznej.
Treści nauczania
II. Obserwacje astronomiczne i współczesne badania Wszechświata: wysokość górowania Słońca, wyznaczanie współrzędnych geograficznych, fazy Księżyca, zaćmienia Słońca i Księżyca, osiągnięcia badawcze w eksploracji Wszechświata.
Uczeń:
3) wyjaśnia występowanie faz Księżyca, zaćmień Słońca i Księżyca oraz oddziaływanie Księżyca i Słońca na powstawanie pływów.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
poznaje przebieg zjawisk zaćmienia Słońca i Księżyca,
analizuje podział obszarów rzucanego cienia,
rozróżnia podstawowe miary i jednostki astronomiczne.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca w grupach/parach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze:
Atlas zaćmień Słońca i Księżyca na stronie NASA, dostępny online: eclipse.gsfc.nasa.gov/eclipse.html
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do lekcji poprzez krótkie omówienie przez nauczyciela zjawiska zaćmienia Słońca i Księżyca – nauczyciel zadaje uczniom pytania sprawdzające ich wiedzę na ten temat.
Faza realizacyjna
Omówienie zasad wykonania zadania. Zadaniem uczniów jest wysłuchanie pogadanki nauczyciela dotyczącej przebiegu zjawisk zaćmienia Słońca i Księżyca, opracowanie schematu graficznego zaćmienia oraz zaprezentowanie go na forum klasy.
Pogadanka nauczyciela prowadzona w interakcji z uczniami, ilustrowana symulacją interaktywną, dotycząca mechanizmu występowania całkowitego i częściowego zaćmienia Słońca i Księżyca, poszczególnych faz, warunków powstawania; w trakcie pogadanki nauczyciel zadaje uczniom pytania sprawdzające ich wiedzę i rozumienie treści; uczniowie robią notatki, szkicują schematy omawianych zjawisk.
Podział uczniów na grupy (liczebność grup określa nauczyciel).
Kilkuminutowa praca w grupie - na podstawie informacji uzyskanych w czasie pogadanki i prezentacji uczniowie opracowują i rysują na arkuszach papieru schemat przedstawiający takie położenie Słońca, Ziemi i Księżyca, aby wystąpiło zaćmienie Słońca i/lub zaćmienie Księżyca.
Prezentacja przy tablicy, przez wybrane grupy uczniów opracowanych schematów i ich omówienie. Po zakończeniu kilku prezentacji dyskusja z udziałem wszystkich uczniów, której celem jest ewentualne skorygowanie i uzupełnienie przedstawionych informacji – nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi.
Prezentacja uczniom symulacji interaktywnej w celu weryfikacji sformułowanych prawidłowości, wyjaśnienia wątpliwości i usystematyzowania dotychczasowej wiedzy. Uczniowie wykonują polecenia do animacji, przedstawiają rezultaty pracy, nauczyciel kontroluje poprawność.
Podsumowanie przez nauczyciela treści prezentowanych podczas lekcji poprzez wykazanie związków przyczynowo‑skutkowych prowadzących do występowania zaćmień Słońca i Księżyca.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie informacji uzyskanych w czasie lekcji.
Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Zapoznaj się z Atlasem zaćmień Słońca i Księżyca na stronie NASA: eclipse.gsfc.nasa.gov/eclipse.html
Wyszukaj w różnych źródłach informacji dotyczących przyrodniczych, społecznych, psychologicznych i gospodarczych skutków występowania zaćmień współcześnie i w przeszłości. Uczniowie przedstawiają zebrane informacje podczas następnej lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Zawarta w e‑materiale symulacja interaktywna może być wykorzystane do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego obserwacji astronomicznych. Będzie przydatna także podczas innych lekcji z tego bloku tematycznego.