Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Monika Sitek

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Co wiemy o księżycach Jowisza

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii.
IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:
9) opisuje budowę Układu Słonecznego i jego miejsce w Galaktyce; posługuje się pojęciami jednostki astronomicznej, roku świetlnego i parseka.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. rozróżnia księżyce Jowisza na podstawie zdjęć,

  2. wymienia najważniejsze cechy księżyców Galileuszowych,

  3. opisuje typy księżyców Jowisza.

Strategie nauczania

game‑based learning

Metody nauczania

pogadanka; burza mózgów, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w parach

Środki dydaktyczne:

urządzenia multimedialne dla uczniów w celu rozegrania gry edukacyjnej oraz prezentacji zdjęć pomocniczych w lekcji

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna zajęcia od pytań: Co to jest księżyc? Ile księżyców może mieć planeta? Skąd się biorą naturalne satelity wokół planet? Następnie nauczyciel prowadzi otwartą dyskusję na temat księżyców, kładąc nacisk na księżyce Jowisza. Notuje na tablicy fakty z dotychczasowej wiedzy, które przytaczają uczniowie (nie wszyscy uczniowie muszą się z nimi zgadzać). Nauczyciel pyta uczniów czego chcieliby się dowiedzieć o księżycach Jowisza? Co byłoby dla nich ciekawe?
Na tablicy wypisane zostają cele lekcji w oparciu o opinie uczniów.

Faza realizacyjna:

Uczniowie w parach rozgrywają grę edukacyjną z tego e‑materiału. Każda para musi zanotować swój wynik i czas przebiegu gry. Nauczyciel tworzy ranking: wygrywa para, która miała najwięcej punktów i najlepszy czas. Nauczyciel kontroluje każdy etap gry i stara się stworzyć zestawienie zagadnień, z którymi uczniowie radzili sobie najsłabiej (parametry fizyczne, rozkład księżyców, skład chemiczny i budowa księżyców Galileuszowych). Można zrobić to zestawienie na podstawie opinii samych uczniów.
Nauczyciel przeprowadza pogadankę połączoną z dyskusją na tematy, które najbardziej zaciekawiły uczniów oraz sprawiły im największą trudność w grze, a także poszerza już zdobytą wiedzę uczniów o tematy związane z podziałem księżyców Jowisza, ich typami i podgrupami. Uczniowie powinni brać czynny udział w pogadance – jeżeli, ktoś z uczniów zna interesujący fakt o księżycach Jowisza powinien zaprezentować to klasie. Uczniowie muszą sprawdzić czy fakty przedstawione na początku lekcji – zanotowane na tablicy, są zgodne z prawdą.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prezentuje w zwartej i jasnej formie księżyce Jowisza, głównie księżyce Galileuszowe. Podczas podsumowania wyświetla na tablicy zdjęcie księżyca, o którym w danym momencie jest mowa, aby utrwalić uczniom obraz księżyca z faktami i zjawiskami na nim występującymi.
Uczniowie w parach dobranych przez nauczyciela (uczeń z pary z najlepszym wynikiem z uczniem ze słabym wynikiem w grze) wykonują zestaw ćwiczeń sprawdzających.
Nauczyciel pyta uczniów o to, czy osiągnęli postawione cele, w jakim stopniu pogłębili swoją wiedzę na temat Jowisza. Ranking najlepszych wyników w grze i w teście samosprawdzającym może posłużyć ewaluacji uczniów.

Praca domowa:

Zestawienie cech podobnych i cech przeciwnych księżyców galileuszowych w postaci tabeli.
Praca dodatkowa dla chętnych: porównanie znanych księżyców w całym Układzie Słonecznym.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Gra edukacyjna może posłużyć uczniom do powtórzenia i utrwalenia wiadomości o księżycach Jowisza.