Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Romans alegoryczny
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wykaże, że Wizerunek własny Mikołaja Reja oraz Rozbój duchowny Wacława Potockiego mają cechy romansu alegorycznego;
przyporządkuje bohaterów alegorycznych Wizerunku własnego Mikołaja Reja do dwóch grup: postaci pozytywnych oraz negatywnych;
wyjaśni alegoryczny sens drogi w Wizerunku własnym Mikołaja Reja oraz Rozboju duchownym Wacława Potockiego;
scharakteryzuje elementy przestrzeni opisane w Wizerunku własnym Mikołaja Reja oraz Rozboju duchownym Wacława Potockiego jako motywy alegoryczne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
plansze.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji. Pyta uczniów, czy pamiętają, czym jest symbol, a czym alegoria. Więcej informacji na ten temat uczniowie przypomną sobie po przeczytaniu sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie w grupach opracowują na podstawie e‑materiału i innych źródeł plansze dotyczące jednego zagadnienia związanego z lekcją o romansie alegorycznym:
Grupa 1. Alegoria a symbol
Grupa 2. Polskie romanse alegoryczne
Grupa 3. Poemat alegoryczny i romans alegoryczny
Uczniowie wraz z nauczycielem urządzają w klasie ekspozycję swoich prac.Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z multimedium zamieszczonym w sekcji „Galeria interaktywna”. Następnie dobierają się w pary i wykonują polecenia 1. i 2. Wybrana osoba prezentuje odpowiedź, nauczyciel komentuje.
Wybrani uczniowie na głos odczytują teksty zamieszczone w sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel dzieli zespół na dwie grupy i każdej przypisuje do wykonania ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Zespół 1. - zadania 1., 3., 5., a zespół 2. - 2., 4., 6. Po wykonaniu ćwiczeń odpowiedzi przedstawiane są na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu. Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie zdobytej wiedzy i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Nauczyciel w podsumowaniu zwraca uwagę uczniów na dydaktyczny charakter poematów i nauki z nich płynące.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Władysław Kopaliński, Słownik symboli, Warszawa 2012.
Jacek Sokolski, „Miejsce to zową żywot...” : staropolskie romanse alegoryczne, Wrocław 1988.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.