Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak działa silnik elektryczny? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozmawia z uczniami o roli silnika elektrycznego. Zwraca uwagę na przemiany energetyczne w silniku i że jest to urządzenie odwrotne do prądnicy (może zapytać o to uczniów.) Następnie omawia silnik komutatorowy prądu stałego. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wraz z uczniami przypomina pojęcie dipola magnetycznego i momentu magnetycznego. Uczniowie powinni już wiedzieć, że dipol magnetyczny obraca się w polu magnetycznym do położenia równowagi trwałej. To pojęcie jest bardzo przydatne przy omówieniu silnika synchronicznego napięcia przemiennego, co wykorzystuje nauczyciel przy omówieniu tego silnika. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej nauczyciel wraz z uczniami powinien rozwiązać zadania: 6, 7, 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 1, 2, 3, 4, 5 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Animacja może stanowić element nauczania wyprzedzającego. Pozwoli to lepiej przyjrzeć się działaniu silnika, a w szczególności zrozumieć rolę stosowanego w silniku komutatora. |