Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Posyniak‑Dutka
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: What is the UN for? / Po co zostało stworzone ONZ?
Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.14, II.5, III.1, III.4, V.3, V.6, VII.4, VIII.1, VIII.2, VIII.3
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K6] kompetencje obywatelskie
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące funkcjonowania Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Uczeń opisuje historię i funkcjonowanie niektórych organów i agencji ONZ.
Uczeń prezentuje opinię na temat roli ONZ w utrzymaniu pokoju na świecie.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat ONZ oraz pokoju na świecie.
Uczeń wzbogaca wiedzę na temat organów i agencji ONZ.
Uczeń rozwija świadomość znaczenia organizacji pokojowych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konektywizm
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem/prezentacją multimedialną)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zwraca uwagę na zdjęcie sali Zgromadzenia Ogólnego ONZ (Przeczytaj) i prosi uczniów o odpowiedź na pytania:
What does the picture show?
What do you know about the United Nations?
What does this political body do?
Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj).
Faza realizacyjna:
Uczniowie pobieżnie czytają tekst United We Stand, Divided We Fall i dopasowują tytuły do poszczególnych akapitów tekstu w Exercise 2 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.
Uczniowie dokładnie czytają tekst United We Stand, Divided We Fall i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.
Uczniowie pracują w parach i ustnie realizują Exercise 4 (Przeczytaj). Odpowiadają na pytania:
Why was the UN formed?
Name two organs of the UN and describe their functions.
Name two specialised agencies functioning within the UN and describe their purpose.
Wyznaczeni przez nauczyciela uczniowie prezentują odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do pracy z prezentacją uczniowie realizują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Wskazana przez nauczyciela osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie oglądają prezentację na forum klasy i wykonują Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Porównują odpowiedzi na forum klasy, starając się je uzasadnić.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Prezentacja multimedialna). Porównują odpowiedzi w parach. Wyznaczona przez nauczyciela osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozmawiają w niewielkich grupach i odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Prezentacja multimedialna):
Why did the Trusteeship Council suspend its operations?
What’s the purpose of UNHCR?
What places are put on the World Heritage Site List? Why?
Reprezentanci grup podsumowują dyskusję na forum klasy.
Uczniowie dyskutują na forum klasy na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Gillian Sorensen, former United Nations assistant secretary‑general for external relations, once said: “The United Nations is our world's greatest mechanism for making peace.” To what extent do you agree or disagree with this statement?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).
Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 9 (Sprawdź się): You have recently watched a documentary about the UN. Write an email to a friend and tell them about your findings. In your email:
write why the UN was created;
describe two organs of the UN and their functions;
mention what doubts about the functioning of the UN there are nowadays;
add your opinion about the role of the UN in keeping peace in the world.
Your email should be 100–150 words long.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie tworzą mapę pojęć ze słownictwem dotyczącym każdej z wymienionych w prezentacji organizacji. Po czym w celu utrwalenia słownictwa, korzystając z mapy, objaśniają kolegom/koleżankom, czym każda z organizacji się charakteryzuje i czym się zajmuje.