Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Maciej Kałaska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wojna w Syrii

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

VII. Współpraca i konflikty: sieć powiązań postkolonialnych, organizacje współpracy politycznej, społecznej i gospodarczej, przyczyny i skutki konfliktów zbrojnych.

Uczeń:

3) wyjaśnia przyczyny współczesnych konfliktów zbrojnych w wybranych regionach świata oraz ich wpływ na zmiany granic państw, migracje ludności, struktury społeczne, gospodarkę i środowisko przyrodnicze.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia podstawowe informacje geograficzne o Syrii,

  • wskazuje przyczyny syryjskiej wojny domowej,

  • określa skutki wojny domowej na społeczeństwo, gospodarkę i dziedzictwo kulturowe Syrii,

  • przedstawia możliwe scenariusze przyszłego kształtu Syrii po wojnie.

Strategie: problemowa

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca wszystkich uczniów w klasie

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

  • Wilk W., Wojna w Syrii i kryzys humanitarny. Informator dla dziennikarzy, Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej, 2016. Dostępne w: https://pcpm.org.pl/pliki2015/2016/04/SYRIA_Informator_full.pdf (14.09.2020).

  • Yazigi J., No going back: Why decentralisation is the future for Syria, European Council on Foreign Relations, 2016. Dostępne w: https://www.ecfr.eu/page/-/ECFR185_-NO_GOING_BACK-_WHY_DECENTRALISATION_IS_THE_FUTURE_FOR_SYRIA.pdf (14.09.2020).

  • Zdanowski J., Rekonstrukcja Iraku i Syrii jako obszarów pokonfliktowych (2003–2018), Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka, 2018, nr 3, s. 25‑45.

PRZEBIEG LEKCJI

Przed lekcją uczniowie zapoznają się z blokiem tekstowym i multimedium niniejszego e‑materiału oraz z opracowaniem Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (patrz materiały pomocnicze – Yazigi, 2016) w celu zebrania podstawowych informacji geograficznych o Syrii oraz uzyskania wiadomości o przyczynach wojny w tym kraju i o walczących stronach tego konfliktu.

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Uczniowie przypominają sobie podstawowe informacje geograficzne o Syrii. Nauczyciel prowadzi pogadankę, zadając pytania dotyczące: położenia i środowiska geograficznego, ustroju politycznego, demografii, osadnictwa oraz gospodarki. Aby uczynić materiał bardziej przyswajalnym, nauczyciel może wyświetlić grafiki i tabelę z bloku tekstowego oraz słownik niniejszego e‑materiału. Może również skorzystać z innych map elektronicznych i drukowanych. Następnie uczniowie sprawdzają swoją wiedzę, rozwiązując indywidualnie 1. ćwiczenie interaktywne.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w nowy wątek lekcji, czyli: przyczyny wojny w Syrii. Prosi o wykonanie w parach polecenia do prezentacji multimedialnej e‑materiału. Po jego wykonaniu, chętna para uczniów odczytuje rezultaty swojej pracy. Odpowiedź jest komentowana i uzupełniana przez pozostałych uczestników lekcji (w tym nauczyciela).

  • Uczniowie mają czas na przypomnienie sobie podstawowych informacji o wojnie w Syrii. W tym celu każdy uczeń przegląda część bloku tekstowego pt. „Syria w ogniu”, a następnie rozwiązuje 2. ćwiczenie interaktywne.

  • Wspólne opracowanie interaktywnych ćwiczeń (nr 3‑7), które należy potraktować jako pretekst do omówienia skutków wojny w Syrii. Nauczyciel rozwija wątki poruszane w zadaniach, ale także przedstawia nowe, o których jego zdaniem powinni wiedzieć uczniowie.

  • Nauczyciel rozpoczyna dyskusję o przyszłości Syrii po zakończeniu działań wojennych. Uczniowie podają propozycje przyszłego kształtu tego kraju.

  • Cała klasa realizuje 8. ćwiczenie interaktywne, które ma na celu porównanie Syrii przedwojennej i powojennej. Cechy państwa przed konfliktem uczniowie określają na podstawie treści zawartych w e‑materiale, a o cechach państwa po wojnie – na bazie scenariusza Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (patrz materiał pomocniczy), który był do przeczytania w domu. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne niejasności, również podsumowuje te zadanie.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy z całej lekcji poprzez zadawanie pytań kontrolnych i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów i przypomina cele zajęć.

Praca domowa

Praca pisemna (temat do wyboru):

  • Przyszłość Syrii jest uwarunkowana interesami aktorów globalnych (Stanów, Zjednoczonych, Rosji) oraz powiązanymi z nimi elit władzy mocarstw regionalnych (Turcji, Iranu, Arabii Saudyjskiej) - rozważ problem.

  • Wyraź własną opinię na temat tego, czy w Syrii możliwa jest zmiana reżimu politycznego z autorytarnego na demokratyczny.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna z niniejszego e‑materiału może być wykorzystana do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego związanego z występowaniem współczesnych konfliktów zbrojnych.