Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.7.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Meine Geburtstagsparty / Moje przyjęcie urodzinowe
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania o tym, jakie przedmioty są potrzebne na przyjęcie urodzinowe
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami, przedstawia „gościa”, który będzie obecny na zajęciach - pacynkę. Pyta uczniów o propozycje imienia dla pacynki. Następnie, naśladując jej głos, sprawdza obecność. Uczniowie odpowiadają: Ich bin da. | plenum | 16 min | |
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie zastanawiają się, gdzie jest Lina i co zamierza kupić. | |||
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Ochotnicy odpowiadają na pytanie, kto będzie miał wkrótce urodziny, Lina czy jej mama? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | |||
Nauczyciel prezentuje pudło z rekwizytami. Ochotnicy z zamkniętymi oczami próbują odgadnąć, co jest czym. Następnie nauczyciel podaje nazwy tych przedmiotów po niemiecku. Wszyscy uczniowie powtarzają je chórem. | plenum | pudło z rekwizytami (girlanda, balony, czapeczki, świece, serwetki, zaproszenia) | |
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa dostaje zestaw rekwizytów (jak wyżej) oraz łapki na muchy. Nauczyciel czyta nazwę, uczniowie uderzają łapką w odpowiedni przedmiot. Zwycięska grupa otrzymuje balonik. | praca w grupach | rekwizyty (jak wyżej) i łapki na muchy | |
Uczniowie w grupach dopasowują podpisy do ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Przedstawiciele grup prezentują wyniki na forum. Każda grupa, która poprawnie wykonała polecenie, otrzymuje balonik. | |||
Uczniowie słuchają nagrania i uzupełniają zdanie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Nauczyciel wskazuje w każdej grupie ucznia, który odczytuje uzupełnione zdanie na głos. Następnie wręcza balonik tym grupom, które prawidłowo wykonały polecenie. | |||
Uczniowie słuchają nagrania i wskazują zdjęcia gadżetów urodzinowych, które występują w nagraniu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). Każda grupa prezentuje swoje odpowiedzi i zwycięzcy otrzymują balonik. | |||
Nauczyciel prezentuje nagrane frazy, uczniowie powtarzają je chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6). | plenum | ||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie pracują w małych grupach trzy-, czteroosobowych. Grają w domino na tabletach. Grupy rywalizują między sobą na czas. Wygrywa grupa, która jako pierwsza poprawnie ułoży domino. Zwycięzcy otrzymują balonik. | praca w grupach | 16 min | |
Uczniowie czytają tekst na zdjęciu i wybierają rysunek z przedmiotami, o których jest mowa w tekście (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Zwycięska grupa otrzymuje balonik. | |||
Uczniowie porównują nagranie zaprezentowane przez nauczyciela z listą zakupów i wskazują poprawne odpowiedzi (Czego brakuje?). Potem odczytują swoje propozycje. Zwycięska grupa otrzymuje balonik (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). | Lista zakupów może zostać wykorzystana do aktywności Maldiktat lub bieganego dyktanda. | ||
Uczniowie słuchają nagrania i wybierają właściwe pytanie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3). Ćwiczenie ma na celu utrwalenie nowego słownictwa w kontekście zakupów urodzinowych. Każda grupa, która prawidłowo rozwiązała ćwiczenie, otrzymuje balonik. | |||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie rozwiązują krzyżówkę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Nauczyciel prezentuje poprawne odpowiedzi na tablicy multimedialnej. Uczniowie sprawdzają i w razie potrzeby korygują odpowiedzi kolegów. | praca w parach | 13 min | |
Uczniowie przygotowują wypowiedź, jak powiedzą sprzedawcy, czego potrzebują na imprezę urodzinową. Następnie prezentują wypowiedź na forum (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). W razie wątpliwości mogą skorzystać ze wskazówki oraz porównać swoją wypowiedź z rozwiązaniem zamieszczonym pod ćwiczeniem. | |||
Uczniowie w parach formułują pytanie, np.: Kaufen wir Einladungskarten, eine Girlande, Kerzen? Następnie prezentują je na forum (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel wraz z pacynką prosi uczniów o podsumowanie lekcji i policzenie, ile każda grupa zebrała baloników urodzinowych. Następnie dziękuje za pracę i żegna uczniów. | pacynka | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami, przedstawia „gościa”, który będzie obecny na zajęciach - pacynkę. Pyta uczniów o propozycje imienia dla pacynki. Następnie, naśladując jej głos, sprawdza obecność. Uczniowie odpowiadają: Ich bin da.
plenum
16 min
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie zastanawiają się, gdzie jest Lina i co zamierza kupić.
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj).
Ochotnicy odpowiadają na pytanie, kto będzie miał wkrótce urodziny, Lina czy jej mama? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
Nauczyciel prezentuje pudło z rekwizytami. Ochotnicy z zamkniętymi oczami próbują odgadnąć, co jest czym. Następnie nauczyciel podaje nazwy tych przedmiotów po niemiecku. Wszyscy uczniowie powtarzają je chórem.
plenum, chór
pudło z rekwizytami (girlanda, balony, czapeczki, świece, serwetki, zaproszenia)
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa dostaje zestaw rekwizytów (jak wyżej) oraz łapki na muchy. Nauczyciel czyta nazwę, uczniowie uderzają łapką w odpowiedni przedmiot. Zwycięska grupa otrzymuje balonik.
praca w grupach
rekwizyty (jak wyżej) + łapki na muchy
Uczniowie w grupach dopasowują podpisy do ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Przedstawiciele grup prezentują wyniki na forum. Każda grupa, która poprawnie wykonała polecenie, otrzymuje balonik.
Uczniowie słuchają nagrania i uzupełniają zdanie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Nauczyciel wskazuje w każdej grupie ucznia, który odczytuje uzupełnione zdanie na głos. Następnie wręcza balonik tym grupom, które prawidłowo wykonały polecenie.
Uczniowie słuchają nagrania i wybierają odpowiednie zdjęcia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). Każda grupa prezentuje swoje odpowiedzi i zwycięzcy otrzymują balonik.
Nauczyciel prezentuje nagrane frazy, uczniowie powtarzają je chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).
plenum
Faza realizacyjna
Uczniowie pracują w małych grupach trzy-, czteroosobowych. Grają w domino na tabletach. Grupy rywalizują między sobą na czas. Wygrywa grupa, która jako pierwsza poprawnie ułoży domino. Zwycięzcy otrzymują balonik.
praca w grupach
16 min
Uczniowie czytają tekst na zdjęciu i wybierają rysunek z przedmiotami, o których jest mowa w tekście (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Zwycięska grupa otrzymuje balonik.
Uczniowie porównują nagranie zaprezentowane przez nauczyciela z listą zakupów i wskazują poprawne odpowiedzi (Czego brakuje?). Potem odczytują swoje propozycje. Zwycięska grupa otrzymuje balonik (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).
Lista zakupów może zostać wykorzystana do aktywności Maldiktat lub bieganego dyktanda.
Uczniowie słuchają nagrania i wybierają właściwe pytanie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3). Ćwiczenie ma na celu utrwalenie nowego słownictwa w kontekście zakupów urodzinowych. Każda grupa, która prawidłowo rozwiązała ćwiczenie, otrzymuje balonik.
Faza podsumowująca
Uczniowie rozwiązują krzyżówkę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Nauczyciel prezentuje poprawne odpowiedzi na tablicy multimedialnej. Uczniowie sprawdzają i w razie potrzeby korygują odpowiedzi kolegów.
praca w parach
13 min
Uczniowie przygotowują wypowiedź, jak powiedzą sprzedawcy, czego potrzebują na imprezę urodzinową. Następnie prezentują wypowiedź na forum (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). W razie wątpliwości mogą skorzystać ze wskazówki oraz porównać swoją wypowiedź z rozwiązaniem zamieszczonym pod ćwiczeniem.
Uczniowie w parach formułują pytanie, np.: Kaufen wir Einladungskarten, eine Girlande, Kerzen? Następnie prezentują je na forum (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel wraz z pacynką prosi uczniów o podsumowanie lekcji i policzenie, ile każda grupa zebrała baloników urodzinowych. Następnie dziękuje za pracę i żegna uczniów.
pacynka
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0