Numer e‑materiału: 1.2.7.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Meine Geburtstagsparty / Moje przyjęcie urodzinowe
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania o tym, jakie przedmioty są potrzebne na przyjęcie urodzinowe

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
7) sklep.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia przedmioty potrzebne na przyjęcie urodzinowe;

  • formułuje pytanie o możliwość zakupu gadżetów na przyjęcie.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • bierze udział w rywalizacji o baloniki;

  • ma możliwość relacji lub kooperacji z innymi dziećmi.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • obniżanie poziomu lęku (zabawa);

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca,

    • podejście komunikacyjne,

    • programowana – z użyciem komputera,

  • techniki pracy z uczniem:**

    • praca z materiałem ikonograficznym,

    • praca z plikiem audio,

    • gra domino,

    • zabawa leksykalna,

  • formy pracy:**

    • plenum,

    • praca w grupach,

    • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • rekwizyty w pudle (girlanda, czapeczki, świece, serwetki, zaproszenia),

  • balony - nagrody dla rywalizujących grup,

  • łapki na muchy.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna

Uczniowie mogą rozszerzyć grę o nowe słówka, a także samodzielnie przygotować ilustracje do domina.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami, przedstawia „gościa”, który będzie obecny na zajęciach - pacynkę. Pyta uczniów o propozycje imienia dla pacynki. Następnie, naśladując jej głos, sprawdza obecność. Uczniowie odpowiadają: Ich bin da.

plenum

16 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie zastanawiają się, gdzie jest Lina i co zamierza kupić.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj).

Ochotnicy odpowiadają na pytanie, kto będzie miał wkrótce urodziny, Lina czy jej mama? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel prezentuje pudło z rekwizytami. Ochotnicy z zamkniętymi oczami próbują odgadnąć, co jest czym. Następnie nauczyciel podaje nazwy tych przedmiotów po niemiecku. Wszyscy uczniowie powtarzają je chórem.

plenum

pudło z rekwizytami (girlanda, balony, czapeczki, świece, serwetki, zaproszenia)

Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa dostaje zestaw rekwizytów (jak wyżej) oraz łapki na muchy. Nauczyciel czyta nazwę, uczniowie uderzają łapką w odpowiedni przedmiot. Zwycięska grupa otrzymuje balonik.

praca w grupach

rekwizyty (jak wyżej) i łapki na muchy

Uczniowie w grupach dopasowują podpisy do ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Przedstawiciele grup prezentują wyniki na forum. Każda grupa, która poprawnie wykonała polecenie, otrzymuje balonik.

Uczniowie słuchają nagrania i uzupełniają zdanie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Nauczyciel wskazuje w każdej grupie ucznia, który odczytuje uzupełnione zdanie na głos. Następnie wręcza balonik tym grupom, które prawidłowo wykonały polecenie.

Uczniowie słuchają nagrania i wskazują zdjęcia gadżetów urodzinowych, które występują w nagraniu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). Każda grupa prezentuje swoje odpowiedzi i zwycięzcy otrzymują balonik.

Nauczyciel prezentuje nagrane frazy, uczniowie powtarzają je chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).

plenum

Faza realizacyjna

Uczniowie pracują w małych grupach trzy-, czteroosobowych. Grają w domino na tabletach. Grupy rywalizują między sobą na czas. Wygrywa grupa, która jako pierwsza poprawnie ułoży domino. Zwycięzcy otrzymują balonik.

praca w grupach

16 min

Uczniowie czytają tekst na zdjęciu i wybierają rysunek z przedmiotami, o których jest mowa w tekście (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Zwycięska grupa otrzymuje balonik.

Uczniowie porównują nagranie zaprezentowane przez nauczyciela z listą zakupów i wskazują poprawne odpowiedzi (Czego brakuje?). Potem odczytują swoje propozycje. Zwycięska grupa otrzymuje balonik (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

Lista zakupów może zostać wykorzystana do aktywności Maldiktat lub bieganego dyktanda.

Uczniowie słuchają nagrania i wybierają właściwe pytanie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3). Ćwiczenie ma na celu utrwalenie nowego słownictwa w kontekście zakupów urodzinowych. Każda grupa, która prawidłowo rozwiązała ćwiczenie, otrzymuje balonik.

Faza podsumowująca

Uczniowie rozwiązują krzyżówkę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Nauczyciel prezentuje poprawne odpowiedzi na tablicy multimedialnej. Uczniowie sprawdzają i w razie potrzeby korygują odpowiedzi kolegów.

praca w parach

13 min

Uczniowie przygotowują wypowiedź, jak powiedzą sprzedawcy, czego potrzebują na imprezę urodzinową. Następnie prezentują wypowiedź na forum (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). W razie wątpliwości mogą skorzystać ze wskazówki oraz porównać swoją wypowiedź z rozwiązaniem zamieszczonym pod ćwiczeniem.

Uczniowie w parach formułują pytanie, np.: Kaufen wir Einladungskarten, eine Girlande, Kerzen? Następnie prezentują je na forum (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel wraz z pacynką prosi uczniów o podsumowanie lekcji i policzenie, ile każda grupa zebrała baloników urodzinowych. Następnie dziękuje za pracę i żegna uczniów.

pacynka

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami, przedstawia „gościa”, który będzie obecny na zajęciach - pacynkę. Pyta uczniów o propozycje imienia dla pacynki. Następnie, naśladując jej głos, sprawdza obecność. Uczniowie odpowiadają: Ich bin da.

plenum

16 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie zastanawiają się, gdzie jest Lina i co zamierza kupić.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj).

Ochotnicy odpowiadają na pytanie, kto będzie miał wkrótce urodziny, Lina czy jej mama? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel prezentuje pudło z rekwizytami. Ochotnicy z zamkniętymi oczami próbują odgadnąć, co jest czym. Następnie nauczyciel podaje nazwy tych przedmiotów po niemiecku. Wszyscy uczniowie powtarzają je chórem.

plenum, chór

pudło z rekwizytami (girlanda, balony, czapeczki, świece, serwetki, zaproszenia)

Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa dostaje zestaw rekwizytów (jak wyżej) oraz łapki na muchy. Nauczyciel czyta nazwę, uczniowie uderzają łapką w odpowiedni przedmiot. Zwycięska grupa otrzymuje balonik.

praca w grupach

rekwizyty (jak wyżej) + łapki na muchy

Uczniowie w grupach dopasowują podpisy do ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Przedstawiciele grup prezentują wyniki na forum. Każda grupa, która poprawnie wykonała polecenie, otrzymuje balonik.

Uczniowie słuchają nagrania i uzupełniają zdanie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Nauczyciel wskazuje w każdej grupie ucznia, który odczytuje uzupełnione zdanie na głos. Następnie wręcza balonik tym grupom, które prawidłowo wykonały polecenie.

Uczniowie słuchają nagrania i wybierają odpowiednie zdjęcia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). Każda grupa prezentuje swoje odpowiedzi i zwycięzcy otrzymują balonik.

Nauczyciel prezentuje nagrane frazy, uczniowie powtarzają je chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).

plenum

Faza realizacyjna

Uczniowie pracują w małych grupach trzy-, czteroosobowych. Grają w domino na tabletach. Grupy rywalizują między sobą na czas. Wygrywa grupa, która jako pierwsza poprawnie ułoży domino. Zwycięzcy otrzymują balonik.

praca w grupach

16 min

Uczniowie czytają tekst na zdjęciu i wybierają rysunek z przedmiotami, o których jest mowa w tekście (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Zwycięska grupa otrzymuje balonik.

Uczniowie porównują nagranie zaprezentowane przez nauczyciela z listą zakupów i wskazują poprawne odpowiedzi (Czego brakuje?). Potem odczytują swoje propozycje. Zwycięska grupa otrzymuje balonik (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

Lista zakupów może zostać wykorzystana do aktywności Maldiktat lub bieganego dyktanda.

Uczniowie słuchają nagrania i wybierają właściwe pytanie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3). Ćwiczenie ma na celu utrwalenie nowego słownictwa w kontekście zakupów urodzinowych. Każda grupa, która prawidłowo rozwiązała ćwiczenie, otrzymuje balonik.

Faza podsumowująca

Uczniowie rozwiązują krzyżówkę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Nauczyciel prezentuje poprawne odpowiedzi na tablicy multimedialnej. Uczniowie sprawdzają i w razie potrzeby korygują odpowiedzi kolegów.

praca w parach

13 min

Uczniowie przygotowują wypowiedź, jak powiedzą sprzedawcy, czego potrzebują na imprezę urodzinową. Następnie prezentują wypowiedź na forum (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). W razie wątpliwości mogą skorzystać ze wskazówki oraz porównać swoją wypowiedź z rozwiązaniem zamieszczonym pod ćwiczeniem.

Uczniowie w parach formułują pytanie, np.: Kaufen wir Einladungskarten, eine Girlande, Kerzen? Następnie prezentują je na forum (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel wraz z pacynką prosi uczniów o podsumowanie lekcji i policzenie, ile każda grupa zebrała baloników urodzinowych. Następnie dziękuje za pracę i żegna uczniów.

pacynka

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec