Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.14.5
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Gemeinsam einsam / Samotni razem
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat problemu samotności w tłumie.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie samotności w tłumie,
wymienia przyczyny samotności,
podaje przykłady, jak radzić sobie z uczuciem samotności.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą);
rozumienie informacji (czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów);
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślamy się treści w języku niemieckim, np. czego dotyczy reklama w telewizji, jeśli rozpoznajemy tylko niektóre słowa z języka niemieckiego);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu (tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy).
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, opis, praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnianie;
aktywizująca: odgrywanie scenek (wcielanie się w inną postać), gry dydaktyczne, burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca grupowa,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (prezentacja multimedialna),
zestaw zadań interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu. Pyta ich o skojarzenia i prosi o nazwanie uczuć osoby na zdjęciu. Zwraca także uwagę na tekst wprowadzający „Czy wiesz, że…” i pyta uczniów: Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji? Następnie prosi ich o podzielenie się własną wiedzą i doświadczeniem na temat samotności w tłumie, pośród innych (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym Vernetzt aber vereinsamt?, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. W razie trudności nauczyciel wspiera ich w tym zadaniu, odpowiadając na pytania dotyczące słownictwa.
Uczniowie w parach czytają tekst jeszcze raz i każda para przygotowuje dla innej pary zestaw pytań do tekstu. Pytania te uczniowie zapisują na kartce. Zadaniem uczniów jest udzielenie pisemnych odpowiedzi na zadane pytania. Po wykonaniu zadania listy z pytaniami wracają do autorów, którzy sprawdzają poprawność odpowiedzi i udzielają informacji zwrotnej.
Następnie uczniowie wykonują polecenia do tekstu, sprawdzające stopień zrozumienia przez nich treści: rozwiązują zadanie prawda/fałsz, porządkują informacje, pracują ze słownictwem.
W kolejnym etapie uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną Einsamkeit, analizują jej treść, zawarte informacje i poznają słownictwo. Kolejno uczniowie wykonują zadania odnoszące się do multimedium: porządkują informacje, dopasowują poszczególne elementy do siebie, poznają słownictwo.
W ramach podsumowania pracy z prezentacją nauczyciel może poprosić uczniów o krótkie (dwuzdaniowe) refleksje dotyczące tematu samotności, form pomocy. Możliwa forma odpowiedzi na pytania: Czego dowiedziałaś/dowiedziałeś się z prezentacji? Co było dla ciebie nowe? Czego nie wiedziałaś/wiedziałeś o samotności?
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Uczniowie przygotowują w grupach mapy myśli na podstawie prezentacji multimedialnej do tematu: Einsamkeit. Mapy myśli zostają zaprezentowane na forum klasy.
Następnie uczniowie w parach wykonują zestaw zadań interaktywnych, utrwalających i sprawdzających znajomość poznanych struktur leksykalnych.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w parach tworzą krótki tekst (np. w formie poradnika lub notatki wizualnej), w którym udzielają wskazówek, jak radzić sobie z uczuciem samotności. Teksty prezentowane są na forum klasy. W ramach ewaluacji lekcji nauczyciel korzysta z techniki termometru.
Uczniowie, wychodząc z klasy, zaznaczają na termometrze swoją ocenę zaangażowania podczas lekcji (w skali -5 do +5).
Praca domowa
Zadaniem ucznia jest wykonanie jednego z zadań otwartych w e‑materiale (do wyboru: Übung 4 w części Przeczytaj, Übung 4 w części Prezentacja multimedialna albo Aufgabe 7 lub 8 w części Sprawdź się). Uczeń odpowiada pisemnie na pytanie: Co oznacza samotność w tłumie? lub Dlaczego według ciebie ludzie mogą czuć się samotni?, pisze wiadomość do cierpiącego samotność kolegi (albo koleżanki), w której udziela mu rad, lub wypowiada się pisemnie na temat: Połączeni siecią, a jednak samotni? Czy coraz powszechniejsze połączenie siecią jest przyczyną samotności?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej:
przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem, wprowadzenie do problemu; uczniowie mogą otrzymać zadanie szybkiego przejrzenia zdjęć i stawiania hipotez na temat informacji, które mogą uzyskać z tej prezentacji;
w trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych; uczniowie mogą wybrać sobie dane zagadnienie z prezentacji i spróbować rozszerzyć o własne spostrzeżenia lub doświadczenia;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa; prezentacja może być wykorzystana jako forma elektronicznej notatki z lekcji, może także służyć jako inspiracja do przygotowania prezentacji na inny, równie ważny społecznie temat.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0