Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: How to Choose the Right Secondary School? / Jak wybrać odpowiednią szkołę średnią?

Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.3, II.3, II.5, III.1, III.4, III.5, III.6, V.2, V.4, V.6, VII.14, VIII.1, VIII.2, VIII.3, XI, XII, XIII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń zna słownictwo dotyczące rekrutacji do szkoły średniej.

  2. Uczeń potrafi opisać proces przygotowania do składania dokumentów do szkoły średniej.

  3. Uczeń redaguje wiadomość e‑mail, w której opisuje proces rekrutacji do wybranej szkoły średniej.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń poznaje i utrwala słownictwo dotyczące edukacji, a w szczególności procesu rekrutacji, a także dowiaduje się jakie kroki trzeba podjąć, zanim złoży dokumenty do wybranej przez siebie szkoły.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (gra edukacyjna, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla zdjęcie nastolatki (Przeczytaj) i wprowadza temat wyboru szkoły: Today we are going to talk about choosing a secondary school? Do you know where you would like to study next year? Have you chosen a secondary school? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Nauczyciel prosi, by w ramach przygotowania do czytanki uczniowie połączyli wyrazy z definicjami w Exercise 1 (Przeczytaj). Uczniowie pracują na swoich urządzeniach, a następnie nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst czytanki (Przeczytaj), a następnie indywidualnie wybierają odpowiedzi w Exercise 23 (Przeczytaj). Uzasadniają je cytatami z tekstu. Porównują odpowiedzi w parach, następnie nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi. Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.

  2. Uczniowie w parach uzupełniają Exercise 4 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. W ramach wprowadzenia do gry edukacyjnej uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Wykonują wykreślankę, a najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie odpowiadają na pytania w grze (Gra edukacyjna). Nauczyciel prosi ich o zapamiętywanie jak największej liczby poprawnych odpowiedzi.

  5. Uczniowie indywidualnie wybierają odpowiedzi w Exercise 2 (Gra edukacyjna) i odczytują je na forum klasy.

  6. Uczniowie w parach wykonują Exercise 34 (Gra edukacyjna) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  7. Nauczyciel prosi, aby uczniowie porozmawiali w grupach na tematy z Exercise 7 (Sprawdź się):
    What class profile interests you? Why?
    Could you commute to school for an hour every day? Why / why not?
    Do you want to attend the same secondary school with your friends? Why / why not?

    Uczniowie rozmawiają, a następnie przedstawiciele grup podsumowują dyskusje na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie indywidualnie wykonują Exercise 1 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie w parach wykonują Exercise 2 i 3 (Sprawdź się). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach wykonali Exercise 4 (Sprawdź się), po czym jedna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Odczytuje tekst na forum klasy.

  4. Uczniowie na forum klasy rozmawiają na temat poruszony w Exercise 1 (Sprawdź się). Nauczyciel pyta: Are you scared of the admission process? What is the most scary/stressful thing about it? Uczniowie odpowiadają na forum klasy. Nauczyciel może opowiedzieć o swoich doświadczeniach z młodości. Następnie uczniowie dokonują samoewaluacji - ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 56 (Sprawdź się). 1.. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You’ve picked a secondary school that you want to attend. Write an email about it to a friend from England. In the e‑mail:

    • discuss what you need to do to attend it;

    • describe the class profile you’re interested in;

    • write whether you think you’ll get in or not.
      Your answer should be 50–120 words long.*

Materiały pomocnicze:

1.ra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie, na podstawie swoich notatek z lekcji, wykonują następujące polecenie: Write 5 sentences offering advice on what to do in order to choose a school well. What should you consider first? What should you think about next? Model your answer on the Game, but write advice in your own words.