Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Plazmodesmy – budowa i znaczenie
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Opiszesz budowę plazmodesmy.
Zlokalizujesz elementy wchodzące w skład plazmodesmy.
Przedstawisz rolę plazmodesmy.
Porównasz drogi transportu substancji pomiędzy komórkami roślinnymi.
Ocenisz znaczenie aktywności plazmodesm dla funkcjonowania komórki i organu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
analiza animacji;
burza mózgów;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału w ten sposób, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie:
– Jakie znaczenie dla funkcjonowania komórki i organu ma aktywność plazmodesm?
Wybrana osoba wszystkie odpowiedzi zapisuje na tablicy.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów, pytając: „Co może być transportowane symplastem?”. Po uzyskaniu kilku odpowiedzi dopowiada, że za pomocą plazmodesm i komunikacji symplastowej przekazywany jest również błonowy impuls elektryczny. Następnie uczniowie w parach rozwiązują zadanie problemowe i formułują odpowiedź na następujące pytanie: „Jak liczba i przepustowość plazmodesm wpływają na rozwój rośliny?”.
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium. Uczniowie odczytują polecenie nr 1 („Zapoznaj się z animacją dotyczącą budowy i działania plazmodesm i wskaż, jakie funkcje pełnią one w komórce”) oraz polecenie nr 2 („Na podstawie animacji oraz własnej wiedzy wymień dwa czynniki, od których zależy szybkość transportu substancji przez plasmodesmy”) i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Każda z nich dostaje szary papier i flamastry. Zadaniem uczniów jest wyszukanie w dostępnych źródłach (np. internetowych) informacji na temat wpływu czynników zewnętrznych (m.in. temperatury, ciśnienia) na zmiany drożności plazmodesm. Uczniowie opracowują mapę myśli, uwzględniając skutki zmian w drożności plazmodesm.
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 10 („Średnica plazmodesmy może ulec zmianie. Na podstawie rysunku wyjaśnij, na czym polega to zjawisko”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 1 oraz ćwiczenie nr 8 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: tworzą trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, podsumowuje omawiany na lekcji materiał, wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 2 do 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Multimedium zamieszczone w sekcji „Animacja” można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.