Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Let’s Dance! / Zatańczmy!

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, III.4, III.6, V.2, V.6, V.7, VIII.1, VIII.2, VIII.3, X, XI, XII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z tańcem.

  2. Uczeń potrafi rozmawiać na temat tańca.

  3. Uczeń potrafi zredagować wpis na blogu dotyczący zajęć tanecznych, na które uczęszcza.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat tańca i własnych preferencji tanecznych.

  2. Uczeń kształtuje świadomość kulturową na temat tańca.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (gra edukacyjna, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie odpowiadają na forum klasy na pytania:

  • Do you like dancing? Why/Why not?

  • What is your favourite dance?

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie Do you take dance classes? (Przeczytaj) i prosi uczniów o opisanie zdjęcia oraz odpowiedź na zadane pod zdjęciem pytanie. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj), a chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel odczytuje tytuł tekstu What Are Dance Classes Like?, po czym podkreśla wyrażenie dance classes i pyta:

  • What is a dance class?

  • What happens there?

  • Do you take dance classes?

Uczniowie czytają tekst What Are Dance Classes Like? (Przeczytaj). Nauczyciel pyta o kolejnych bohaterów tekstu, np.: Tell me about Julie. What are her dance classes like? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  1. Uczniowie czytają tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Pełnymi zdaniami odpowiadają na forum klasy, uzasadniając odpowiedzi cytatami z tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj), odpowiadają pełnymi zdaniami i uzasadniają odpowiedzi.

  3. Uczniowie uzupełniają samodzielnie Exercise 4 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie w parach rozmawiają na temat: Are you a good dancer? Why? Why not? Używają wyrażeń związanych z muzyką, poczuciem rytmu i równowagi itd., bazując na tekście i słowniku. Po zakończeniu rozmów chętne osoby relacjonują wypowiedzi partnerów/partnerek z pary.

  5. Nauczyciel prosi uczniów o opisanie zdjęcia How much do you know about popular dance styles? i odpowiedź na pytanie. Pyta też dodatkowo: Do you know where your favourite dance style comes from? Uczniowie odpowiadają zgodnie ze swoją wiedzą, a nauczyciel im pomaga.

  6. W ramach przygotowania do pracy z grą edukacyjną uczniowie na wyścigi rozwiązują wykreślankę w Exercise 1 (Gra edukacyjna). Najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie odpowiadają na pytania z gry edukacyjnej (Gra edukacyjna), odczytują prawidłowe odpowiedzi na forum klasy, po czym wykonują Exercise 2–4 (Gra edukacyjna). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi (dyskusja po angielsku). Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.

Faza podsumowująca:

Uczniowie dokonują samoewaluacji - ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You’re exploring a blog post about dancing. You find it interesting because you take dance classes. Write a comment about your experience. In the comment:

  • name your dance style;

  • describe what you do during classes;

  • write if you like the classes or not.

Your answer shouldn't be longer than 50 words.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W fazie podsumowującej lub w ramach pracy domowej uczniowie, pracując w grupach trzy-, czteroosobowych, tworzą własną grę edukacyjną na temat tańca. Wspólnie szukają dodatkowych informacji w internecie i zapisują je w formie quizu.