Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Let’s Dance! / Zatańczmy!
Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, III.4, III.6, V.2, V.6, V.7, VIII.1, VIII.2, VIII.3, X, XI, XII
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z tańcem.
Uczeń potrafi rozmawiać na temat tańca.
Uczeń potrafi zredagować wpis na blogu dotyczący zajęć tanecznych, na które uczęszcza.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat tańca i własnych preferencji tanecznych.
Uczeń kształtuje świadomość kulturową na temat tańca.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (gra edukacyjna, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Uczniowie odpowiadają na forum klasy na pytania:
Do you like dancing? Why/Why not?
What is your favourite dance?
Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie Do you take dance classes? (Przeczytaj) i prosi uczniów o opisanie zdjęcia oraz odpowiedź na zadane pod zdjęciem pytanie. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj), a chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odczytuje tytuł tekstu What Are Dance Classes Like?, po czym podkreśla wyrażenie dance classes i pyta:
What is a dance class?
What happens there?
Do you take dance classes?
Uczniowie czytają tekst What Are Dance Classes Like? (Przeczytaj). Nauczyciel pyta o kolejnych bohaterów tekstu, np.: Tell me about Julie. What are her dance classes like? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie czytają tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Pełnymi zdaniami odpowiadają na forum klasy, uzasadniając odpowiedzi cytatami z tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj), odpowiadają pełnymi zdaniami i uzasadniają odpowiedzi.
Uczniowie uzupełniają samodzielnie Exercise 4 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie w parach rozmawiają na temat: Are you a good dancer? Why? Why not? Używają wyrażeń związanych z muzyką, poczuciem rytmu i równowagi itd., bazując na tekście i słowniku. Po zakończeniu rozmów chętne osoby relacjonują wypowiedzi partnerów/partnerek z pary.
Nauczyciel prosi uczniów o opisanie zdjęcia How much do you know about popular dance styles? i odpowiedź na pytanie. Pyta też dodatkowo: Do you know where your favourite dance style comes from? Uczniowie odpowiadają zgodnie ze swoją wiedzą, a nauczyciel im pomaga.
W ramach przygotowania do pracy z grą edukacyjną uczniowie na wyścigi rozwiązują wykreślankę w Exercise 1 (Gra edukacyjna). Najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie odpowiadają na pytania z gry edukacyjnej (Gra edukacyjna), odczytują prawidłowe odpowiedzi na forum klasy, po czym wykonują Exercise 2–4 (Gra edukacyjna). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi (dyskusja po angielsku). Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dokonują samoewaluacji - ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You’re exploring a blog post about dancing. You find it interesting because you take dance classes. Write a comment about your experience. In the comment:
name your dance style;
describe what you do during classes;
write if you like the classes or not.
Your answer shouldn't be longer than 50 words.
Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W fazie podsumowującej lub w ramach pracy domowej uczniowie, pracując w grupach trzy-, czteroosobowych, tworzą własną grę edukacyjną na temat tańca. Wspólnie szukają dodatkowych informacji w internecie i zapisują je w formie quizu.