Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Nauka posługiwania się multimetrem

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, rozszerzenie zapisu podstawy programowej dla zakresu rozszerzonego

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji;
15) posługuje się pojęciem niepewności pomiaru wielkości prostych i złożonych; zapisuje wynik pomiaru wraz z jego jednostką oraz z uwzględnieniem informacji o niepewności; uwzględnia niepewności przy sporządzaniu wykresów;
16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśnia, jak korzystać z różnych funkcji miernika uniwersalnego,

  2. analizuje sposoby podłączenia multimetru do obwodu, w zależności od wielkości fizycznej, którą chce zmierzyć,

  3. dokonuje kilku różnych pomiarów za pomocą multimetru,

  4. stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązania zadań i problemów.

Strategie nauczania:

strategia eksperymentalno‑obserwacyjna

Metody nauczania:

ćwiczenia laboratoryjne

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

symulacja interaktywna, zestaw zadań

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: ”Jak posługiwać się miernikiem uniwersalnym (multimetrem)?”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?”.
Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów i nawiązanie do tej wiedzy: jak dokonuje się pomiarów woltomierzem i amperomierzem?

Faza realizacyjna:

Nauczyciel dzieli klasę na 3‑osobowe grupy, każdej daje multimetr i 4 zadania do wykonania (np. pomiar napięcia baterii, pomiar natężenia prądu płynącego przez opornik, wyznaczenie oporu opornika, wyznaczenie napięcia przewodzenia diody półprzewodnikowej).
W przypadku każdego pomiaru uczniowie postępują według schematu:

  • sprawdzają za pomocą symulacji interaktywnej, jak wykonać pomiar,

  • konstruują obwód i proszą nauczyciela o zatwierdzenie,

  • przeprowadzają pomiar i zapisują jego wynik wraz z niepewnością pomiarową,

  • w przypadku wątpliwości sprawdzają informacje z części „warto przeczytać”.

Jako podsumowanie wiadomości uczniowie rozwiązują w grupach zadania nr 2, 6, 7, 8 z zestawu ćwiczeń.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel podsumowuje lekcję koncentrując się na procesie uczenia się i podziale ról w grupach.
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy (jakiej i kiedy). W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań nr: 1, 3, 4, 5.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Symulacja interaktywna może być także wykorzystana przy nauce posługiwania się woltomierzem, amperomierzem oraz przy podsumowaniu wiadomości z zakresu prądu elektrycznego.