Scenariusz lekcji

Autor: Gabriela Cieniuch

Przedmiot: biologia

Temat: Budowa i mechanizm infekcji wiroidów

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XII. Wirusy, wiroidy, priony
2. Wiroidy i priony – swoiste czynniki infekcyjne. Uczeń:
1) przedstawia wiroidy jako jednoniciowe koliste cząsteczki RNA infekujące rośliny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Poznasz definicję wiroidów.

  • Poznasz budowę wiroidów.

  • Opiszesz mechanizm infekcji wiroidów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • IBSE (nauczanie przez dociekanie naukowe).

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • praca z materiałem źródłowym z e‑podręcznika;

  • praca z filmem;

  • metoda informacji zwrotnej.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica oraz kartki papieru umożliwiające uczniom notowanie informacji znajdujących się w e‑materiale.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Nauczyciel tydzień przed lekcją prosi o przeczytanie przez uczniów części „Przeczytaj” e‑materiału.

  2. Nauczyciel rozpoczyna lekcję od przedstawienia tematu zajęć.

  3. Nauczyciel prowadzi dyskusję w oparciu o wiedzę uczniów na dany temat. Zachęca uczniów do zabrania głosu.

  4. Nauczyciel przypomina wraz z uczniami zagadnienia związane z wiroidami.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel przepytuje uczniów z wiadomości zawartych w części e‑materiału, którą uczniowie mieli przeczytać.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Na podstawie filmu jedna grupa opracowuje wiadomości dotyczące budowy wiroidów, a druga wiadomości dotyczące mechanizmu infekcji. Nauczyciel wyznacza czas potrzebny na opracowanie materiału przez uczniów.

  3. Następnie każda grupa omawia zadanie przed klasą, wybierając swojego przedstawiciela.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję, wykorzystując nabyte wiadomości uczniów.

Praca domowa

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne od 1 do 8.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu

Uczniowie mogą wykorzystać film w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej.