Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.7.1
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Brot kaufen wir in der Bäckerei / Chleb kupujemy w piekarni
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o różnych rodzajach sklepów i ich asortymencie.
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita uczniów i prosi o zajęcie miejsc w ławkach. | plenum | 15 min | |
Każdy uczeń otrzymuje listę zakupów. Zadaniem uczniów jest dopasować wyraz do ilustracji, np. wyraz das Brot do ilustracji chleba. | praca indywidualna | zestaw wyrazów i ilustracji | |
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj), zakrywając zdania w dymkach. Uczniowie domyślają się, o czym mogą rozmawiać Sophie i jej mama. Uczniowie podają swoje propozycje. | plenum | Nauczyciel zapisuje na tablicy kluczowe słowa w języku niemieckim, np. das Brot, kaufen, ... | |
Nauczyciel wyświetla ilustracje na tablicy interaktywnej i odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie słuchają nagrania i śledzą tekst. | |||
Uczniowie pracują w zespołach dwuosobowych. Łączą w pary wyrazy niemieckie z ich odpowiednikami w języku polskim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | praca w parach | Nauczyciel przygotowuje wcześniej materiał dla uczniów potrzebny do pracy w parach. | |
Każda para otrzymuje ilustracje przedstawiające rzeczy, które planują kupić Sophie i mama. Zadanie uczniów polega na wskazaniu ilustracji zgodnej z treścią dialogu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie rozwiązują zadanie. | |||
Nauczyciel wyświetla na tablicy grę. Uczniowie po każdym losowaniu decydują, czy wszystkie widoczne na ekranie elementy pasują do siebie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Mówią głośno ja! lub nein! | plenum | ||
Uczniowie chórem powtarzają zdania za nauczycielem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną (e‑materiał: Multimedium). | plenum | 20 min | |
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej poszczególne zadania dotyczące treści ilustracji. Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi. Każdorazowo, gdy zostanie udzielona poprawna odpowiedź, nauczyciel prosi, by cała klasa chórem powtórzyła dane słowo lub zdanie. | praca indywidualna | Ważne, aby motywować najmniej aktywnych uczniów do wspólnej pracy i do podchodzenia do tablicy. Uczniowie mają możliwość wielokrotnego oglądania ilustracji interaktywnej. | |
Zadanie 1: uczniowie oglądają ilustrację apteki i wybierają pasującą do niej nazwę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Zadanie 2: uczniowie umieszczają podpisy na rysunku (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Zadanie 3: uczniowie słuchają nagrania i układają rysunki zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | plenum | ||
Każdy uczeń otrzymuje chmurę wyrazową. Po przyjrzeniu się jej rysuje przedmioty tam zapisane, a następnie głośno je nazywa (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). | praca indywidualna | Nauczyciel drukuje chmurę wyrazową w formacie A4. | |
Uczeń mówi koledze z ławki, w których sklepach można kupić przedmioty narysowane na podstawie chmury wyrazowej (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). | praca w parach | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie przyporządkowują wyrazy do dwóch kategorii: Was? (Produkte) i Wo? (Geschäfte). Otrzymują od nauczyciela wycięte wyrazy i przyklejają je w odpowiednim miejscu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w grupach | 10 min | materiały w formatach A4 |
Uczniowie rozwiązują krzyżówkę oraz odczytują jej hasło. Następnie mówią, w którym sklepie można kupić produkt, który stanowi hasło krzyżówki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | Krzyżówka narysowana jest na dużym papierze formatu A0. Uczniowie grupami rozwiązują ją na podłodze. | ||
Uczniowie grają w memory i nazywają produkty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | karty memory w formie papierowej w formacie A4 | ||
Nauczyciel przygotowuje w sali na dywanie labirynt. Uczniowie, próbując znaleźć wyjście z labiryntu, trafiają na ilustracje z produktami spożywczymi. Mijając obrazki, mówią, w jakich sklepach kupią dany produkt (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | praca indywidualna | Ściany labiryntu można wyznaczyć za pomocą sznurka lub szarf gimnastycznych. | |
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita uczniów i prosi o zajęcie miejsc w ławkach.
plenum
15 min
Każdy uczeń otrzymuje listę zakupów. Zadaniem uczniów jest dopasować wyraz do ilustracji, np. wyraz das Brot do ilustracji chleba.
praca indywidualna
zestaw wyrazów i ilustracji
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj), zakrywając zdania w dymkach. Uczniowie domyślają się, o czym mogą rozmawiać Sophie i jej mama. Uczniowie podają swoje propozycje.
plenum
Nauczyciel zapisuje na tablicy kluczowe słowa w języku niemieckim, np. das Brot, kaufen, ...
Nauczyciel wyświetla ilustracje na tablicy interaktywnej i odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie słuchają nagrania i śledzą tekst.
Uczniowie pracują w zespołach dwuosobowych. Łączą w pary wyrazy niemieckie z ich odpowiednikami w języku polskim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
praca w parach
Nauczyciel przygotowuje wcześniej materiał dla uczniów potrzebny do pracy w parach.
Każda para otrzymuje ilustracje przedstawiające rzeczy, które planują kupić Sophie i mama. Zadanie uczniów polega na wskazaniu ilustracji zgodnej z treścią dialogu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie rozwiązują zadanie.
Nauczyciel wyświetla na tablicy grę. Uczniowie po każdym losowaniu decydują, czy wszystkie widoczne na ekranie elementy pasują do siebie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Mówią głośno ja! lub nein!
plenum
Uczniowie chórem powtarzają zdania za nauczycielem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną (e‑materiał: Multimedium).
plenum
20 min
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej poszczególne zadania dotyczące treści ilustracji. Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi. Każdorazowo, gdy zostanie udzielona poprawna odpowiedź, nauczyciel prosi, by cała klasa chórem powtórzyła dane słowo lub zdanie.
praca indywidualna
Ważne, aby motywować najmniej aktywnych uczniów do wspólnej pracy i do podchodzenia do tablicy.
Uczniowie mają możliwość wielokrotnego oglądania ilustracji interaktywnej.
Zadanie 1: uczniowie oglądają ilustrację apteki i wybierają pasującą do niej nazwę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
Zadanie 2: uczniowie umieszczają podpisy na rysunku (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
Zadanie 3: uczniowie słuchają nagrania i układają rysunki zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
plenum
Każdy uczeń otrzymuje chmurę wyrazową. Po przyjrzeniu się jej rysuje przedmioty tam zapisane, a następnie głośno je nazywa (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).
praca indywidualna
Nauczyciel drukuje chmurę wyrazową w formacie A4.
Uczeń mówi koledze z ławki, w których sklepach można kupić przedmioty narysowane na podstawie chmury wyrazowej (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).
praca w parach
Faza podsumowująca
Uczniowie przyporządkowują wyrazy do dwóch kategorii: Was? (Produkte) i Wo? (Geschäfte). Otrzymują od nauczyciela wycięte wyrazy i przyklejają je w odpowiednim miejscu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w grupach
10 min
materiały w formatach A4
Uczniowie rozwiązują krzyżówkę oraz odczytują jej hasło. Następnie mówią, w którym sklepie można kupić produkt, który stanowi hasło krzyżówki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
Krzyżówka narysowana jest na dużym papierze formatu A0. Uczniowie grupami rozwiązują ją na podłodze.
Uczniowie grają w memory i nazywają produkty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
karty memory w formie papierowej w formacie A4
Nauczyciel przygotowuje w sali na dywanie labirynt. Uczniowie, próbując znaleźć wyjście z labiryntu, trafiają na ilustracje z produktami spożywczymi. Mijając obrazki, mówią, w jakich sklepach kupią dany produkt (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
praca indywidualna
Ściany labiryntu można wyznaczyć za pomocą sznurka lub szarf gimnastycznych.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0