Numer e‑materiału: 1.3.7.1
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Brot kaufen wir in der Bäckerei / Chleb kupujemy w piekarni
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o różnych rodzajach sklepów i ich asortymencie.

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
7) sklep.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie, gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie, gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa sklepy;

  • formułuje wypowiedź na temat tego, w których sklepach kupujemy określone produkty.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • aktywizująca;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (ilustracja interaktywna);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty pracy;

  • karty obrazkowe;

  • memory.

Alternatywne zastosowanie multimedium: ilustracja interaktywna

Ilustrację można wykorzystać do odgadywania słownictwa: ochotnicy podaja nazwy produktów, a nauczyciel odtwarza nagranie i w ten sposób prezentuje rozwiązanie.
W ramach pracy domowej uczniowie mogą przygotować podobną ilustrację (na papierze) i umieścić na niej ulubione sklepy oraz produkty (również spoza wymienionych w lekcji).

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów i prosi o zajęcie miejsc w ławkach.

plenum

15 min

Każdy uczeń otrzymuje listę zakupów. Zadaniem uczniów jest dopasować wyraz do ilustracji, np. wyraz das Brot do ilustracji chleba.

praca indywidualna

zestaw wyrazów i ilustracji

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj), zakrywając zdania w dymkach. Uczniowie domyślają się, o czym mogą rozmawiać Sophie i jej mama. Uczniowie podają swoje propozycje.

plenum

Nauczyciel zapisuje na tablicy kluczowe słowa w języku niemieckim, np. das Brot, kaufen, ...

Nauczyciel wyświetla ilustracje na tablicy interaktywnej i odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie słuchają nagrania i śledzą tekst.

Uczniowie pracują w zespołach dwuosobowych. Łączą w pary wyrazy niemieckie z ich odpowiednikami w języku polskim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca w parach

Nauczyciel przygotowuje wcześniej materiał dla uczniów potrzebny do pracy w parach.

Każda para otrzymuje ilustracje przedstawiające rzeczy, które planują kupić Sophie i mama. Zadanie uczniów polega na wskazaniu ilustracji zgodnej z treścią dialogu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie rozwiązują zadanie.

Nauczyciel wyświetla na tablicy grę. Uczniowie po każdym losowaniu decydują, czy wszystkie widoczne na ekranie elementy pasują do siebie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Mówią głośno ja! lub nein!

plenum

Uczniowie chórem powtarzają zdania za nauczycielem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną (e‑materiał: Multimedium).

plenum

20 min

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej poszczególne zadania dotyczące treści ilustracji. Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi. Każdorazowo, gdy zostanie udzielona poprawna odpowiedź, nauczyciel prosi, by cała klasa chórem powtórzyła dane słowo lub zdanie.

praca indywidualna

Ważne, aby motywować najmniej aktywnych uczniów do wspólnej pracy i do podchodzenia do tablicy.

Uczniowie mają możliwość wielokrotnego oglądania ilustracji interaktywnej.

Zadanie 1: uczniowie oglądają ilustrację apteki i wybierają pasującą do niej nazwę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). 

Zadanie 2: uczniowie umieszczają podpisy na rysunku (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

Zadanie 3: uczniowie słuchają nagrania i układają rysunki zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

plenum

Każdy uczeń otrzymuje chmurę wyrazową. Po przyjrzeniu się jej rysuje przedmioty tam zapisane, a następnie głośno je nazywa (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

praca indywidualna

Nauczyciel drukuje chmurę wyrazową w formacie A4.

Uczeń mówi koledze z ławki, w których sklepach można kupić przedmioty narysowane na podstawie chmury wyrazowej (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).

praca w parach

Faza podsumowująca

Uczniowie przyporządkowują wyrazy do dwóch kategorii: Was? (Produkte) i Wo? (Geschäfte). Otrzymują od nauczyciela wycięte wyrazy i przyklejają je w odpowiednim miejscu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w grupach

10 min

materiały w formatach A4

Uczniowie rozwiązują krzyżówkę oraz odczytują jej hasło. Następnie mówią, w którym sklepie można kupić produkt, który stanowi hasło krzyżówki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Krzyżówka narysowana jest na dużym papierze formatu A0. Uczniowie grupami rozwiązują ją na podłodze.

Uczniowie grają w memory i nazywają produkty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

karty memory w formie papierowej w formacie A4

Nauczyciel przygotowuje w sali na dywanie labirynt. Uczniowie, próbując znaleźć wyjście z labiryntu, trafiają na ilustracje z produktami spożywczymi. Mijając obrazki, mówią, w jakich sklepach kupią dany produkt (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca indywidualna

Ściany labiryntu można wyznaczyć za pomocą sznurka lub szarf gimnastycznych.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów i prosi o zajęcie miejsc w ławkach.

plenum

15 min

Każdy uczeń otrzymuje listę zakupów. Zadaniem uczniów jest dopasować wyraz do ilustracji, np. wyraz das Brot do ilustracji chleba.

praca indywidualna

zestaw wyrazów i ilustracji

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj), zakrywając zdania w dymkach. Uczniowie domyślają się, o czym mogą rozmawiać Sophie i jej mama. Uczniowie podają swoje propozycje.

plenum

Nauczyciel zapisuje na tablicy kluczowe słowa w języku niemieckim, np. das Brot, kaufen, ...

Nauczyciel wyświetla ilustracje na tablicy interaktywnej i odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie słuchają nagrania i śledzą tekst.

Uczniowie pracują w zespołach dwuosobowych. Łączą w pary wyrazy niemieckie z ich odpowiednikami w języku polskim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca w parach

Nauczyciel przygotowuje wcześniej materiał dla uczniów potrzebny do pracy w parach.

Każda para otrzymuje ilustracje przedstawiające rzeczy, które planują kupić Sophie i mama. Zadanie uczniów polega na wskazaniu ilustracji zgodnej z treścią dialogu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie rozwiązują zadanie.

Nauczyciel wyświetla na tablicy grę. Uczniowie po każdym losowaniu decydują, czy wszystkie widoczne na ekranie elementy pasują do siebie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Mówią głośno ja! lub nein!

plenum

Uczniowie chórem powtarzają zdania za nauczycielem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną (e‑materiał: Multimedium).

plenum

20 min

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej poszczególne zadania dotyczące treści ilustracji. Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi. Każdorazowo, gdy zostanie udzielona poprawna odpowiedź, nauczyciel prosi, by cała klasa chórem powtórzyła dane słowo lub zdanie.

praca indywidualna

Ważne, aby motywować najmniej aktywnych uczniów do wspólnej pracy i do podchodzenia do tablicy.

Uczniowie mają możliwość wielokrotnego oglądania ilustracji interaktywnej.

Zadanie 1: uczniowie oglądają ilustrację apteki i wybierają pasującą do niej nazwę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). 

Zadanie 2: uczniowie umieszczają podpisy na rysunku (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

Zadanie 3: uczniowie słuchają nagrania i układają rysunki zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

plenum

Każdy uczeń otrzymuje chmurę wyrazową. Po przyjrzeniu się jej rysuje przedmioty tam zapisane, a następnie głośno je nazywa (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

praca indywidualna

Nauczyciel drukuje chmurę wyrazową w formacie A4.

Uczeń mówi koledze z ławki, w których sklepach można kupić przedmioty narysowane na podstawie chmury wyrazowej (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).

praca w parach

Faza podsumowująca

Uczniowie przyporządkowują wyrazy do dwóch kategorii: Was? (Produkte) i Wo? (Geschäfte). Otrzymują od nauczyciela wycięte wyrazy i przyklejają je w odpowiednim miejscu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w grupach

10 min

materiały w formatach A4

Uczniowie rozwiązują krzyżówkę oraz odczytują jej hasło. Następnie mówią, w którym sklepie można kupić produkt, który stanowi hasło krzyżówki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Krzyżówka narysowana jest na dużym papierze formatu A0. Uczniowie grupami rozwiązują ją na podłodze.

Uczniowie grają w memory i nazywają produkty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

karty memory w formie papierowej w formacie A4

Nauczyciel przygotowuje w sali na dywanie labirynt. Uczniowie, próbując znaleźć wyjście z labiryntu, trafiają na ilustracje z produktami spożywczymi. Mijając obrazki, mówią, w jakich sklepach kupią dany produkt (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca indywidualna

Ściany labiryntu można wyznaczyć za pomocą sznurka lub szarf gimnastycznych.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec