Autor: Jarosław Dyrda

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Polska w UE

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.

Uczeń:

10) przedstawia prawa obywatela Unii Europejskiej; rozważa kwestię korzyści i kosztów członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.

Zakres rozszerzony

XIV. Integracja europejska.

Uczeń:

14) rozważa kwestię skutków członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, odwołując się do danych statystycznych i wyników badań opinii publicznej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia przyczyny podjęcia przez Polskę akcesji do UE;

  • analizuje drogę Polski do UE;

  • charakteryzuje proces akcesyjny Polski do UE;

  • wskazuje korzyści, ale i koszty członkostwa Polski w UE;

  • analizuje dane statystyczne i badania opinii publicznej na temat członkostwa Polski w UE.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiałów źródłowych (dane statystyczne);

  • odwrócona klasa;

  • mapa myśli;

  • burza mózgów;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację multimedialną na temat genezy powojennej integracji europejskiej w kontekście ówczesnej sytuacji międzynarodowej.

Inne osoby przygotowują prezentację multimedialną na temat sytuacji międzynarodowej Polski po obradach Okrągłego Stołu i przemianach 1989 roku; nowe priorytety w polityce zagranicznej RP – w tym wejście w struktury jednoczącej się Europy.

Faza wstępna

1. Dyskusja o tym, jak wyglądałaby dziś Polska, gdyby w 2004 roku nie weszła do Unii Europejskiej. Uczniowie przedstawiają swoje wyobrażenia.

2. Zapoznanie z tematem i celami lekcji.

Faza realizacyjna

1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji dotyczących genezy powojennej integracji europejskiej i sytuacji Polski po obradach Okrągłego Stołu. Po każdej z nich reszta klasy może zadawać prelegentom pytania i dyskutować.

2. Praca ze schematem „Etapy integracji Polski z Unią Europejską”, wskazanie najważniejszych wydarzeń związanych z procesem akcesyjnym. Uczniowie mogą też najpierw sami opisywać te etapy, a następnie odkrywać materiał zawarty w schemacie i weryfikować swoje odpowiedzi.

3. Jakie są korzyści z członkostwa Polski w UE? – klasowa burza mózgów – propozycje uczniów są zapisywane na tablicy w formie mapy myśli, która będzie elementem notatki z lekcji. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy i wskazuje ewentualne korzyści z członkowstwa w UE.

4. Praca z wykresami na temat kosztów członkostwa Polski w strukturach UE. Ustalenie, czy Polska jest największym beneficjentem UE.

Faza podsumowująca

1. Podsumowanie wiadomości na temat członkostwa Polski w strukturach UE. Wskazanie największych zysków z członkowstwa. Omówienie wyzwań na dalsze funkcjonowanie UE.

2. Wykonanie ćwiczeń w sekcji „Schemat”.

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Nasza Europa: 15 lat Polski w UE. Korzyści i wyzwania, Główne wnioski, uzupełnienia i komentarze do Raportu CASE, opracowała Stanisława Golinowska, case‑research.eu.

Postrzeganie Unii Europejskiej i jej instytucji, Komunikat z badań CBOS nr 32/2020, cbos.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Schemat może być inspiracją do wykonania prezentacji multimedialnej o drodze Polski do UE lub materiałem do lekcji powtórzeniowej o integracji europejskiej.