Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Polska w UE
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.
Uczeń:
10) przedstawia prawa obywatela Unii Europejskiej; rozważa kwestię korzyści i kosztów członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.
Zakres rozszerzony
XIV. Integracja europejska.
Uczeń:
14) rozważa kwestię skutków członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, odwołując się do danych statystycznych i wyników badań opinii publicznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia przyczyny podjęcia przez Polskę akcesji do UE;
analizuje drogę Polski do UE;
charakteryzuje proces akcesyjny Polski do UE;
wskazuje korzyści, ale i koszty członkostwa Polski w UE;
analizuje dane statystyczne i badania opinii publicznej na temat członkostwa Polski w UE.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiałów źródłowych (dane statystyczne);
odwrócona klasa;
mapa myśli;
burza mózgów;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację multimedialną na temat genezy powojennej integracji europejskiej w kontekście ówczesnej sytuacji międzynarodowej.
Inne osoby przygotowują prezentację multimedialną na temat sytuacji międzynarodowej Polski po obradach Okrągłego Stołu i przemianach 1989 roku; nowe priorytety w polityce zagranicznej RP – w tym wejście w struktury jednoczącej się Europy.
Faza wstępna
1. Dyskusja o tym, jak wyglądałaby dziś Polska, gdyby w 2004 roku nie weszła do Unii Europejskiej. Uczniowie przedstawiają swoje wyobrażenia.
2. Zapoznanie z tematem i celami lekcji.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji dotyczących genezy powojennej integracji europejskiej i sytuacji Polski po obradach Okrągłego Stołu. Po każdej z nich reszta klasy może zadawać prelegentom pytania i dyskutować.
2. Praca ze schematem „Etapy integracji Polski z Unią Europejską”, wskazanie najważniejszych wydarzeń związanych z procesem akcesyjnym. Uczniowie mogą też najpierw sami opisywać te etapy, a następnie odkrywać materiał zawarty w schemacie i weryfikować swoje odpowiedzi.
3. Jakie są korzyści z członkostwa Polski w UE? – klasowa burza mózgów – propozycje uczniów są zapisywane na tablicy w formie mapy myśli, która będzie elementem notatki z lekcji. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy i wskazuje ewentualne korzyści z członkowstwa w UE.
4. Praca z wykresami na temat kosztów członkostwa Polski w strukturach UE. Ustalenie, czy Polska jest największym beneficjentem UE.
Faza podsumowująca
1. Podsumowanie wiadomości na temat członkostwa Polski w strukturach UE. Wskazanie największych zysków z członkowstwa. Omówienie wyzwań na dalsze funkcjonowanie UE.
2. Wykonanie ćwiczeń w sekcji „Schemat”.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Nasza Europa: 15 lat Polski w UE. Korzyści i wyzwania, Główne wnioski, uzupełnienia i komentarze do Raportu CASE, opracowała Stanisława Golinowska, case‑research.eu.
Postrzeganie Unii Europejskiej i jej instytucji, Komunikat z badań CBOS nr 32/2020, cbos.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może być inspiracją do wykonania prezentacji multimedialnej o drodze Polski do UE lub materiałem do lekcji powtórzeniowej o integracji europejskiej.