Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rolnictwo ekologiczne w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.

Uczeń:

8) przedstawia cechy systemu rolnictwa ekologicznego w Polsce oraz wyjaśnia cele certyfikacji i nadzoru żywności produkowanej w ramach tego systemu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest rolnictwo ekologiczne,

  • wymienia i rozumie zasady uprawy i hodowli właściwe dla rolnictwa ekologicznego,

  • formułuje możliwości rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce,

  • identyfikuje różnice między rolnictwem ekologicznym i konwencjonalnym.

Strategie nauczania: konektywizm, konstruktywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, metody operatywne (praca z mapą, praca z tekstem e‑materiału, filmem edukacyjnym), mapa mentalna

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/ monitor dotykowy/ tablety, e‑materiał, mapa polityczna Europy, mapa fizyczna Polski

Materiały pomocnicze

IJHARS, Dane o rolnictwie ekologicznym (dostęp 7.10.2021).

NIK, Jak państwo wspiera ekorolników, 8.11.2019, nik.gov.pl (dostęp 7.10.2021).

Staniszewska M., Rolnictwo ekologiczne w Polsce, 19.04.2018, ekoagora.pl (dostęp 7.10.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne.

  • Pogadanka: Czy zdarzyło Ci się w sklepie wybierać dorodne, ładnie wyglądające warzywa i owoce, a mniejsze, nieregularne, brzydkie odrzucać? Dlaczego są tak różne? A może kierujesz się nie wyglądem, a ceną? Nawiązanie do terminów: produkty ekologiczne, ekologia.

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Korzystając z treści e‑materiału, uczniowie wyjaśniają termin rolnictwo ekologiczne i przedstawiają jego główne cele oraz zasady uprawy i hodowli, podają przykłady rozwoju rolnictwa ekologicznego,

  • Wspólnie z nauczycielem uczniowie omawiają historię rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce, analizują diagramy dotyczące liczby i powierzchni upraw ekologicznych oraz struktury tych upraw (e‑materiał) – wskazanie na mapie Polski województw o największej i najmniejszej powierzchni upraw ekologicznych, wyjaśnienie przyczyn takiego stanu.

  • Uczniowie porównują Polskę z krajami UE w zakresie zmian powierzchni upraw ekologicznych (e‑materiał) – wskazanie na mapie Europy państw o większej powierzchni upraw ekologicznych niż w Polsce.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Uczniowie w grupach zapoznają się z grą edukacyjną i grafiką interaktywną (e‑materiał), korzystając z ich treści, tworzą mapy myśli, na których przedstawiają porównanie rolnictwa ekologicznego i konwencjonalnego, wskazują pozytywne i negatywne skutki rolnictwa ekologicznego dla środowiska, człowieka i gospodarki.

  • Po upływie określonego czasu przedstawiciele grup prezentują mapy myśli.

  • Określenie wniosków płynących z prezentacji, dyskusja na temat przyszłości rolnictwa ekologicznego w Polsce.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów i ich zaangażowanie.

  • Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie indywidualnie wykonują wskazane ćwiczenia z e‑materiału (nauczyciel może zadać wybrane ćwiczenia jako pracę domową).

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – mówią, co było łatwe, trudne, ciekawe, jakie są możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.

Praca domowa

  • Uzasadnij, czy prowadzenie gospodarstwa ekologicznego jest w Polsce opłacalne.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafikę interaktywną można wykorzystać na lekcjach dotyczących typów rolnictwa na świecie, zasad rolnictwa ekologicznego i różnic między rolnictwem uprzemysłowionym i ekologicznym (zakres rozszerzony: X. 1, X. 2). Może zostać wykorzystana na lekcji powtórzeniowej dotyczącej rolnictwa oraz w ramach samodzielnej pracy ucznia, do poszerzenia jego wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego.