Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Główne zbiorowiska roślinne na obszarze Polski oraz uwarunkowania ich występowania

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.

Uczeń:

  1. charakteryzuje klimat Polski oraz wybranego regionu kraju, posługując się mapami elementów klimatu i danymi klimatycznymi;

  1. dokonuje analizy stanu środowiska w Polsce i własnym regionie oraz przedstawia wnioski z niej wynikające, korzystając z danych statystycznych i aplikacji GIS;

  1. uzasadnia konieczność działań na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego w Polsce, określa możliwości własnego zaangażowania w tym zakresie oraz przedstawia różne formy ochrony przyrody w Polsce i własnym regionie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • charakteryzuje główne zbiorowiska roślinne na terenie Polski,

  • wskazuje na mapie Polski występowanie głównych zbiorowisk roślinnych.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody nauczania: blended learning

Formy zajęć: indywidualne, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik/tablica interaktywna/tablety, atlas geograficzny, mapa fizyczna Polski, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

J.M. Matuszkiewicz, Zespoły leśne Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu – nauczyciel wyjaśnia uczniom, czym jest potencjalna roślinność naturalna na podstawie wstępu do e‑materiału.

Faza realizacyjna

  • Korzystając z e‑materiału, uczniowie wyjaśniają, jak wygląda szata roślinna Polski, porównują lesistość w poszczególnych województwach, wskazując przyczyny tego zróżnicowania, jakie są główne zbiorowiska roślinne, czym są endemity i roślinność reliktowa oraz jaki wpływ na szatę roślinną Polski miały zlodowacenia. Podczas omawiania tych treści uczniowie analizują i interpretują mapy zawarte w e‑materiale. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów, w razie potrzeby uzupełnia.

  • Następnie nauczyciel wyświetla uczniom film edukacyjny, na podstawie którego uczniowie zapoznają się z głównymi zbiorowiskami roślinnymi występującymi na terenie Polski. Uczniowie indywidualnie wykonują polecenie do filmu. Wskazani przez nauczyciela uczniowie bądź ochotnicy na mapie ściennej Polski wskazują występowanie głównych zbiorowisk roślinnych w Polsce, pozostali uczniowie w tym czasie korzystają z atlasów geograficznych. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale (część „Sprawdź się”, praca indywidualna lub w parach). Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadań.

  • Przypomnienie celów zajęć i krótkie podsumowanie wiedzy zdobytej przez uczniów, sporządzenie syntetycznej notatki w zeszycie. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości uczniów, odpowiada na pytania dodatkowe.

  • Nauczyciel wskazuje mocne i słabsze strony pracy uczniów podczas lekcji, ocenia ich pracę, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.

Praca domowa

  • Wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale (wskazane przez nauczyciela, np. ćwiczenia 6–8).

  • Korzystając z dostępnych źrodeł informacji, sporządź krótką wypowiedź pisemną na temat sposobów ochrony zróżnicowania zbiorowisk roślinnych w Polsce.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • Film edukacyjny zawarty w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę i wpływa na jej poszerzenie. Może być wykorzystany jako samodzielne multimedium. Temat zostaje też zrealizowany w przypadku niewykorzystania multimedium bazowego.

  • Film edukacyjny może zostać wykorzystany w ramach lekcji dotyczących zróżnicowania środowiska przyrodniczego Polski (zakres podstawowy: XIV), a także lekcji dotyczących gospodarki leśnej i lesistości w Polsce (zakres podstawowy: X. 4) oraz znaczenia przyrodniczego lasów (zakres podstawowy: X. 5).