Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Lech
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Agatha Christie: the Queen of Crime / Agatha Christie, królowa zbrodni
Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.9, II.1, II.2, II.5, III.1, III.4, V.1, V.4, V.5, V.6, VII.3, VII.5
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z literaturą, szczególnie z powieściami detektywistycznymi.
Uczeń opisuje sylwetkę literacką Agathy Christie.
Uczeń przedstawia i uzasadnia opinię na temat bohatera Hercule’a Poirot, stosując przymiotniki określające cechy charakteru.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat powieści detektywistycznych.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat popularnej literatury brytyjskiej.
Uczeń rozwija zainteresowanie literaturą.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem/audiobookiem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów: Do you like detective stories? Why? Why not? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą wyrazy z definicjami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst The Queen of Crime i wybierają odpowiednie tytuły dla akapitów w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do fragmentów tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają je cytatami z tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie rozmawiają w parach. Starają się odtworzyć jak najwięcej faktów dotyczących Agathy Christie, jej twórczości i bohaterów jej książek.
Uczniowie dyskutują na forum klasy i odpowiadają na pytanie trzecie z Exercise 7 (Sprawdź się): Why do you think Agatha Christie’s novels are still so popular?
Uczniowie pracują w niewielkich grupach i odpowiadają na pytania pierwsze i drugie z Exercise 7 (Sprawdź się): Do you prefer to read books or watch film adaptations? Why? Do you read detective stories? Why? Why not? Reprezentanci każdej grupy przedstawiają na forum klasy opinie kolegów/koleżanek, a nauczyciel zlicza, ile osób preferuje dane medium. Notuje na tablicy powody podane przez uczniów. Może poprosić uczniów, by zapisali w formie podsumowującego streszczenia poglądy całej klasy.
Uczniowie w ramach rozgrzewki wykonują Exercise 1 (Audiobook). Łączą ilustracje z wyrazami i przewidują, jaką rolę dane przedmioty mogą odegrać w historii, której zaraz wysłuchają (np. strichnine – someone may be poisoned).
Uczniowie słuchają audiobooka i wykonują Exercise 2 (Audiobook). Podają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Audiobook) i odczytują zdania na forum klasy. Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.
Faza podsumowująca:
Uczniowie słuchają nagrania do Exercise 4 (Audiobook) i wykonują ćwiczenie. Podają rozwiązania na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Audiobook). Podają odpowiedzi na forum klasy, starając się je uzasadnić.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You and your schoolmates are planning to organise a school detective film festival. Prepare an ad in which you:
explain why you want to organise such an event;
ask your schoolmates to prepare festival posters;
inform when and where the event will take place.
Your ad should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Audiobook z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie tworzą krzyżówkę z 6 hasłami związanymi z detektywistyką, które pojawiły się w materiałach. Na kolejnej lekcji w parach wymieniają się krzyżówkami i je rozwiązują.