Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Sofistyka w Grecji
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji. Uczeń:
pozna poglądy i metody szkoły sofistów;
przeanalizuje koncepcję subiektywizmu etycznego;
poda przykłady sytuacji, w których sprawna argumentacja może zostać użyta w obronie dobrej bądź złej sprawy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Sofistyka w Grecji”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się przed zajęciami z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i rozwiązanie ćwiczenia nr 2: Na podstawie audiobooka wyjaśnij, na czym polegało nowatorstwo sofistów z sekcji „Audiobook”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla stronę tytułową e‑materiału. Następnie prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji oraz celów. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie. Wybrany uczeń rozpoczyna wstępną dyskusję wokół tematu lekcji, przedstawiając i uzasadniając swoje stanowisko. Po zakończeniu dyskusji chętna/wybrana osoba przedstawia wnioski.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki. Nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną porządkującą ten etap pracy.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Prezentacja TED”. Odczytanie polecenia do multimedium: Na podstawie wykładu wyjaśnij, jak starożytni Grecy pojmowali słowo „cnota”. Jak rozumiemy je dzisiaj? Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat:Czy nauka sofistów przydałaby się w dzisiejszych demokratycznych państwach. Jakie mogłoby być jej ewentualne zastosowanie?
Praca z drugim multimedium. Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach zapoznali się z audiobookiem. Następnie pary wynotowują własne przykłady sytuacji, w których możemy mówić o podobnej postawie, jak ta omówiona w nagraniu. Ochotnicy prezentują rozwiązania na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformę nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Każdy uczeń ma dokończyć zdanie, odwołując się do wyświetlonych treści: Zaczynam się zastanawiać…
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Protagorasa z Abdery: Człowiek jest miarą wszystkiego: tego, co jest, że jest, i tego co nie jest, że nie jest
Materiały pomocnicze:
Krokiewicz A., Zarys filozofii greckiej, Warszawa 2000.
Chmielewski A., Relatywizm protagorejski, „Nowa Krytyka” 1998/9, s. 5–30.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Prezentacja TED” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.