Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Ewelina Kędzierska |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Zmiana energii potencjalnej ciała podczas jego przemieszczania się w polu grawitacyjnym |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Poziom rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | formative feedback |
Metody nauczania: | merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana |
Formy zajęć: | praca indywidualna, praca w parach |
Środki dydaktyczne: | tablica multimedialna / rzutnik |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Następnie, zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej (może to być także rozmowa kierowana na temat energii – należy przypomnieć, czym jest energia potencjalna oraz jakim wzorem się wyraża). | |
Faza realizacyjna: | |
– nauczyciel przypomina uczniom zależność pozwalającą na obliczenie energii potencjalnej grawitacji – uczniowie słuchają nauczyciela, – nauczyciel omawia z uczniami, od czego zależy zmiana energii potencjalnej grawitacji dla ciała oddalającego się od planety, – uczniowie przypatrują się przeprowadzanym operacjom matematycznym, prosząc o wyjaśnienie kwestii problemowych lub niezrozumiałych (jeżeli takowe są), – nauczyciel prosi uczniów, by spróbowali określić, jak zmienia się energia potencjalna w zależności od odległości; prosi ich, by narysowali wykres zależności EIndeks dolny pp(r), – uczniowie próbują narysować wykres, – nauczyciel koryguje i naprowadza uczniów, – nauczyciel zachęca uczniów do zadawania pytań, – nauczyciel odpowiada na pytania uczniów, koryguje ich odpowiedzi, ewentualnie naprowadza na właściwy trop.
– uczniowie na podstawie informacji uzyskanych od nauczyciela odpowiadają na pytanie dotyczące zmiany energii potencjalnej grawitacji w przypadku planet krążących dookoła Słońca wg założeń Kopernika i Keplera, – nauczyciel koryguje i naprowadza uczniów, – uczniowie rozwiązują samodzielnie zadania (mogą być to zadania zawarte w niniejszym materiale), – uczniowie dobierają się w pary i sprawdzają sobie nawzajem rozwiązania zadań próbując omówić ewentualne problemy, – nauczyciel podchodzi do każdej z par i sprawdza wyniki pracy. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. | |
Praca domowa: | |
Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z symulacją interaktywną dołączoną do niniejszego materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulacja interaktywna może być wykorzystana do samodzielnej pracy ucznia przed lekcją. |