| |
| |
| Badamy baterie – jakie parametry mają wykorzystywane przez nas na co dzień baterie Li‑ion? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzający zapis podstawy programowej dla kształcenia podstawowego i rozszerzonego |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. VII. Prąd elektryczny. Uczeń: 1) posługuje się pojęciami natężenia prądu elektrycznego, napięcia elektrycznego oraz mocy wraz z ich jednostkami; 6) wykorzystuje dane znamionowe urządzeń elektrycznych do obliczeń; Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 2) posługuje się pojęciami natężenia prądu elektrycznego, napięcia elektrycznego oraz mocy wraz z ich jednostkami; 9) wykorzystuje dane znamionowe urządzeń elektrycznych do obliczeń. Wykracza poza zapis podstawy programowej w zakresie podstawowym i rozszerzonym. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wyjaśnia, czym jest ogniwo elektrochemiczne i wymienia podstawowe elementy tego ogniwa;
rozróżnia ogniwo i baterię;
opisuje, w jaki sposób działa ogniwo litowo‑jonowe;
analizuje i interpretuje reakcje redoks zachodzące w ogniwie;
samodzielnie wyszukuje informacje, które umożliwiają wyznaczenie parametrów ogniwa.
|
| |
| pogadanka, projekt, rozwiązywanie zadań |
| |
| |
| |
|
|
Realizacja lekcji wymaga ok. 2 godzin lekcyjnych. Przed pierwszą lekcją nauczyciel prosi uczniów o samodzielną pracę z niniejszym e‑materiałem (przeanalizowanie części teoretycznej oraz dołączonej grafiki interaktywnej). |
|
W trakcie pierwszej lekcji uczniowie z pomocą nauczyciela rozwiązują zadania dołączone do e‑materiału. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o odpowiedź bądź rozwiązanie zadania obliczeniowego na tablicy. Pod koniec lekcji nauczyciel omawia domowe zadanie projektowe. Celem uczniów jest przygotowanie dostępnych ogniw Li‑ion (np. wyjęcie z laptopów, smartfonów itd.), a także innych baterii (np. paluszków do pilota). Następnie, przez odczytanie wartości z obudowy bądź znalezienie odpowiednich wartości w internecie lub innych źródłach, uczniowie określają pojemność baterii, a następnie jej pojemność grawimetryczną i wolumetryczną. Uczniowie wpisują uzyskane wyniki do wspólnego (np. udostępnionego w chmurze) arkusza kalkulacyjnego, podając jednocześnie producenta i rodzaj baterii (Li‑ion, Ni‑MH itd.). Na drugiej lekcji uczniowie dokonują prezentacji wyników. |
|
Nauczyciel wraz z uczniami dyskutuje uzyskane wartości, wybierając wspólnie baterie o najlepszych parametrach w swoim rodzaju. Na podstawie informacji w internecie nauczyciel wspólnie z uczniami weryfikuje i porównuje uzyskane osiągi z zakresami wartości podanymi tamże. |
|
Pracą domową jest samodzielne wykonanie projektu dotyczącego badania pojemności ogniw, opisanego powyżej. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium można wykorzystać także na lekcji chemii, podczas omawiania procesów typu redoks. |